آفتاب
قیمت‌های جدید نان اعلام شد

روند نزولی کیفیت نان به‌رغم افزایش قیمت‌ها

روند نزولی کیفیت نان به‌رغم افزایش قیمت‌ها

نان، غذای اصلی مردم ایران هر روز بی‌کیفیت‌تر و گران‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار آفتاب، نان به عنوان غذای اصلی مردم سهم بالایی در سبد کالای خانوار دارد، چنانکه براساس آمار اعلام شده از سوی نهادهای رسمی، ایران با مصرف سرانه 150 کیلوگرم نان در سال با میانگین جهانی که 50 کیلوگرم اعلام شدهف فاصله زیادی دارد.
اما با این وجود کیفیت غذای اصلی مردم ایران نمودار نزولی را با همان شتاب طی می‌کند که قیمت آن در حال پیش روی در نمودار صعودی است.
در چنین شرایطی اتحادیه نانوایان سنتی قیمت انواع نان را اعلام کرده‌است که البته بیشتر شبیه یک شوخی است.
براساس اعلام این اتحادیه قیمت لواش گردان با وزن چانه ۱۴۰ گرم ۳۰۰ تومان، قیمت تافتون گردان با وزن چانه ۱۴۰ گرم ۳۰۰ تومان، قیمت بربری ساده با وزن چانه ۵۱۰ گرم ۱۰۰۰ تومان،‌ قیمت تافتون سنتی با وزن چانه ۲۳۰ گرم ۵۵۰ تومان و قیمت تافتون خراسانی با وزن چانه ۲۳۰ گرم ۵۵۰ تومان اعلام شد.
این در حالی است که در حال حاضر قیمت نان لواش 400 تا 450 تومان، قیمت انواع نان تافتون 500 تا 800 تومان، قیمت نان بربری 1500 تا 2000 تومان است.
نکته قابل توجه اینکه قریب به اکثریت نانوایان بی‌اعتنا به اطلاعیه‌های قیمت‌گذاری، به صورت خودگران و مستقل قیمت نان را تعیین می‌‌کنند و نانوایی‌هایی که به هر دلیلی مجبور به تمکین از قیمت‌های مصوب هستند، چنان نان بی‌کیفیتی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند که ایشان داوطلبانه نان گرانتر تقاضا می‌کنند تا آنچه را بر سر سفره می‌برند قابل خوردن باشد.

کد N2251280

وبگردی