آفتاب

حوثی‌های یمن به عربستان سعودی پیشنهاد صلح کردند

حوثی‌های یمن به عربستان سعودی پیشنهاد صلح کردند

شورشیان حوثی یمن به عربستان سعودی پیشنهاد کردند که هر دو طرف حملات موشکی و پهپادی را متوقف کنند. عربستان تاکنون واکنش رسمی به این درخواست حوثی‌ها نشان نداده و حملاتی علیه برخی مواضع گروه شورشی حوثی انجام داده است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر) گزارش داد که حوثی‌ها حملات موشکی و پهپادی خود به عربستان سعودی را متوقف می‌کنند، اگر عربستان نیز حملات خود را متوقف کند.

مهدی مشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن وابسته به حوثی‌ها در تلویزیون محلی اعلام کرد: «از همه طرف‌های متخاصم درگیر جنگ یمن می‌خواهیم به طور جدی وارد مذاکرات شوند تا به آشتی و صلح ملی همه‌جانبه بینجامد.»

این مقام شورشیان حوثی اما تهدید کرد اگر فراخوان صلح و آشتی نادیده گرفته شود حوثی‌ها بی‌تردید حق پاسگویی خواهند داشت.

مشاط خواستار رفع محاصره فرودگاه صنعا، پایتخت یمن و پایان توقیف کشتی‌ها در بندر حدیده شد.

او همچنین تاکید کرد توانایی‌نظامی حوثی‌ها روز به روزبیشتر می‌شود و این گروه به ویژه در عرصه  دفاع هوایی و موشکی در حال حاضر رشد و توسعه زیادی پیدا کرده است.

حمله ائتلاف عربی به مواضع حوثی‌ها

ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی شب جمعه ۲۹ شهریور (۲۰ سپتامبر) به مواضع حوثی‌ها حمله کرد. نیروهای ائتلاف در حمله به چند نقطه در بندر حدیده مراکز تولید مین‌های دریایی و قایق‌های کنترل از راه دور حوثی‌ها را تخریب کردند. یک قایق متعلق به حوثی‌ها در دریای سرخ نیز منهدم شده است.

جنگ داخلی یمن حدود پنج سال است ادامه دارد و باعث کشته و آواره شدن هزاران نفر شده است. جنگ زمانی آغاز شد که شیعیان شورشی یمن که ساکن شمال این کشور هستند، سال ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت یمن را  تحت کنترل خود درآوردند. در مقابل ائتلافی از کشورهای مسلمان و غربی به رهبری عربستان سعودی در پی نابودی حوثی‌ها و بازگرداندن دولت سرنگون شده یمن ایجاد شد.

اخیرا این گروه تائید کرد که حملات پهپادی علیه تاسیسات نفتی عربستان انجام داده است. حملات پهپادی به تاسیسات شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در پالایشگاه "بقیق" و میدان نفتی"خریص" صبح شنبه ۲۳ شهریور (۱۴ سپتامبر) انجام گرفت.
کد N2250333

وبگردی