آفتاب

انتخابات اسرائیل؛ رقابت بسیار نزدیک نتانیاهو با رقبایش

انتخابات اسرائیل؛ رقابت بسیار نزدیک نتانیاهو با رقبایش

نظرسنجی‌های پس از رای‌گیری در انتخابات پارلمانی اسرائیل حاکی از رقابت بسیار نزدیک بنیامین نتانیاهو، و رقبای اوست، بنا بر گزارش‌ها بیش از ۹۰ درصد آرا شمرده شده‌اند.

به گزارش آفتاب به نقل از واشنگتن پست، لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، تا کنون موفق نشده اکثریت را به دست آورد.

همزمان گزارش شده که ژنرال پیشین ارتش، بنی گنتس، از رهبران ائتلاف میانه‌رو «آبی و سفید» که رقیب بنیامنین نتانیاهو است، گفته قصد دارد یک دولت اتحاد ملی فراگیر تشکیل دهد. هرچند آرا تا صبح روز دوشنبه همچنان در حال تغییر بود و نشانه‌ای از پیروزی قطعی مخالفان دیده نمی‌شود.

آرا، به مقدار کمی، به نفع هر دو طرف، چند بار تغییر کرده است.

آن‌طور که برآورد اولیه شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل نشان می‌داد لیکود بین ۳۰ تا ۳۳ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را از آن خود کرده بود، در حالی‌که ائتلاف «آبی و سفید» ۳۲ تا ۳۴ کرسی را به‌دست آورده بود.

اما ساعاتی بعد این برآوردها به ۳۲ کرسی در برابر ۳۲ کرسی تغییر کرد.

گنتس گفته بود حزب او قصد دارد در اسرع وقت با احزاب دیگر تماس گرفته و برای تشکیل احتمالی یک دولت وحدت ملی و ائتلافی فراگیر، برنامه‌ریزی کند.

نتانیاهو از احزاب دست‌راستی خواسته یک «ائتلاف صهیونیستی» تشکیل دهند و گفته به «خدمت به مردم و کشور ادامه خواهد داد». با این حال در سخنرانی او نیز نشانه‌ای از اعلام پیروزی دیده نشده‌است.

اویگدور لیبرمن، وزیر سابق دفاع که از سیاستمداران تندرو به‌شمار می‌رود و حزب ملی‌گرای «اسرائیل خانه ما»، می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در مناسبات پس از انتخابات داشته باشند.

لیبرمن پیشتر گفته بود فقط به یک دولت ائتلافی متشکل از حزب لیکود و ائتلاف آبی و سفید خواهد پیوست.

اگر احزاب میانه‌رو و چپ‌گرا اکثریت را به دست بیاورند، بنی گنتس در مقام نخست وزیر بدون نیاز به احزاب دست راستی می‌تواند با حزب کارگر و اردوی دمکراتیک (حزب تازه تاسیس سکولار و طرفدار محیط زیست) یک دولت ائتلافی تشکیل دهد.

اگر لیکود بتواند اکثریت کرسی‌ها را به‌دست آورد، ممکن است موفق شود با سه حزب دست راستی و مذهبی که حمایت خود را از نتانیاهو اعلام کرده‌اند، دولت تشکیل دهد.

اگر هیچ‌یک از ۱۰ حزب فعال در انتخابات به اکثریت نرسد، طبق سنت اسرائیل، رییس‌جمهوری در مذاکره با همه احزاب از آنها خواهد پرسید از چه کسی برای مقام نخست‌وزیری حمایت خواهند کرد و از نامزدی که بیشترین شانس را دارد، خواهد خواست تا دولت را تشکیل دهد.

رویترز می‌گوید هنوز مشخص نیست که هیچ‌یک از احزاب و تشکل‌ها قادر باشند دولتی ائتلافی با حمایت ۶۱ تن از نمایندگان تشکیل دهند.
کد N2247897

وبگردی