آفتاب

اربعین اجتماعی فراتر از تشیع و مناسبات منطقه ای

اربعین اجتماعی فراتر از تشیع و مناسبات منطقه ای

با توجه به نزدیک شدن اربعین حسینی و مقابله تمام شیاطین در مقابل ازادی خواهان و مستضعفان جهان نکاتی چند در باب این حرکت عظیم انسانی قابل طرح است.

قبل از این حرکت، دنیای اسلام در رخوت فرو رفته بود و با توجه به گسترش تفکر داعش در سطح کشور های اسلامی که بعدها تا قلب اروپا کشیده شد مردم منطقه و فرامنطقه نیاز به یک وحدت و نمایش بزرگ انسانی داشت و خداوند یک جلوه از امدادهای خود را در این قالب نشان داد.

در زمانی که موصل در عرض چند ساعت به دست داعش افتاد و مرزهای خود خوانده خود را تا به نزدیکی ایران کشاند و تمام کارشناسان غربی و شرقی از سقوط سوریه و عراق سخن می گفتند جهان اسلام نیاز به یک شوک بود و حرکت عزاداران حسینی به یک نقطه که مورد تهدید داعش بود باعث اعتماد به نفس و خودباوری نیروهای عراقی شد و توانستند با همان افراد نیروهای حشد الشعبی را پایه گذاری و داعش را به عقب رانند.

نیروهای امریکایی و ناتو که به بهانه عدم توانایی ارتش عراق در ایجاد برقراری امنیت سالها حضور خود را در منطقه توجیه می کردند و به سرکوب و تحقیر دولت ها و مردمشان می پرداختند با پیدایش خودباوری نیروهای مردمی، ارتش و دولت عراق  دیگر به خودسری خود پایان داده و با احتیاط عمل می کنند و در صورت خطای محاسباتی با واکنش عراقی ها مواجهه می شوند از این رو از پایگاه ها و نیروهای خود کاسته و به نقاط تعیین شده و خارج از شهر انتقال دادند.

ملاقات مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق،  بشار اسد رییس جمهور سوریه و نماینده عالی الحوثی های یمن با خنجر با رهبر انقلاب و همچنین پیام سید حسن نصرالله به ایت الله خامنه ای حضور مقاومت انسان های ازاده را نوید می دهد که خواستار تغییر مناسبات جهانی هستند.

همانطور که مقام معظم رهبری در جمع موکبداران عراقی فرمودند: «راهپیمایی اربعین حقیقتا یک حادثه بی نظیری است؛نه فقط در دوران خودمان بلکه در تاریخ هم سراغ نداریم یک چنین اجتماع و حرکتی که هر سال گرمتر از سال قبل اتفاق بیفتد. این حرکت در گسترش معرفت به امام حسین نقش دارد، چشمهای مردم دنیا به این حرکت دوخته شده است.»

یکی از معارفی که سید الشهدا به انسانها درس داد طغیان مظلومین در برابر مستکبران است که با گسترش فرهنگ راهپیمایی اربعین از تشیع به سایر ادیان و مذاهب در سطح تمام کشورهای جهان تجلی پیدا کرد.

قیام مردم یمن از یوق استبداد علی عبدالله صالح که سرسپرده امریکا بود نشان داد که هزینه مقاومت به مراتب کمتر از سازش است زمانی یمن مجری اوامر عربستان بود و هر وقت سعودی ها اراده می کردند به یمن حمله و بخشی از خاک این کشور را اشغال و مردم را به خاک و خون می کشیدند اما امروز میبینیم شرکت ارامکو غول نفتی دنیا پنجاه در صد از ظرفیت خود را از دست می دهد و سامانه پیشرفته دفاعی پاتریوت که عربستان میلیاردها دلار صرف خرید ان کرد هیچ کارایی ندارد.

حزب الله لبنان از حالت تدافعی به تهاجمی درامده و با واکنش های سریع و برق اسا جواب حملات اسرائیل را می دهد تا جایی که رژیم صهیونیستی به خاطر امان ماندن سربازان خود در مرز، آن ها را کیلومترها به عقب می آورد و در سرزمین های اشغالی حالت فوق العاده به وجود می اید تا جایی که موشک های مقاومت باعث فرار نخست وزیر اسرائیل به پناهگاه می شود.

معمولا دولتهای غربی جهت ایجاد همبستگی بین مردم میلیاردها دلار برای پرداختن به یک همایش هزینه می کنند تا بتوانند فرهنگ خود را غالب سایر ملل کنند اما اربعین با کمترین هزینه و تبلیغ از طرف دولتها با خرج خود مردم برپا شده که باعث شگفتی تمام تئوری پردازن عالم سیاست گردید و توانست فرهنگ هیهات منه الذله را به تمام دنیا برساند که این حادثه مناسبات بین کشورها و فرهنگ ها را تغییر داد.

اربعین زمانی رخ داد که عموم مردم ایران و عراق به خاطر هشت سال جنگ تحمیلی که ریشه تفرقه افکنی دول غربی داشته در کینه توزی از همدیگر بودند ولی این حرکت عظیم الهی باعث نزدیک شدن قلوب دو ملت به هم گردید که نتیجه آن اتحاد بین یکدیگر و افزایش قدرت راهبردی این دو کشور شده است.

اربعین باعث بروز کرامت اسلامی و عربی مردم عراق شد و نشان داد که می شود با دست خالی و نیز به عشق سالار شهیدان به زوار آن حضرت خدماتی از جمله شستشوی پای آنان، واکس زدن کفششان و... داد و از این طرف نیز راهپیمایان خود را موظف به شکرگذاری از خادمان آن حضرت بکنند.



کد N2247849

وبگردی