آفتاب

روز سخت قشقایی در آزمون جهانی تایلند

روز سخت قشقایی در آزمون جهانی تایلند

ملی‌پوش دسته ۵۵ کیلوگرم وزنه‌برداری مردان ایران در نخستین تجربه جهانی خود در مسابقات ‌قهرمانی جهان ۲۰۱۹ تایلند، به روی تخته می‌رود.

ایرنا: «حافظ قشقایی» که از وی به عنوان پدیده وزنه‌برداری ایران در سبک‌وزن یاد می‌شود در حال تجربه نخستین اعزام بین المللی خود است و باید در گروهی به رقابت بپردازد که در آن «اوم یونگ چول» کره‌ای یک نابغه به شمار می‌رود. این وزنه‌بردار کره شمالی در بسیاری از تورنمنت‌هایی که حاضر بوده عنوان قهرمانی را از آن خود کرده است. طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن، نقره المپیک ۲۰۱۶ ریو و ۴ طلای رقابت های قهرمانی جهان از مهمترین افتخارات این کره‌ای به شمار می‌رود. رکورد ورودی این ورزشکار ۲۸۰ کیلوگرم است. چول سال گذشته در مجموع ۲۸۲ کیلوگرم را در رقابت‌های جهانی عشق‌آباد مهار کرد.


الته تنها رقیب قشقایی حریف کره شمالی نیست بلکه «لای گیا تان» وزنه‌بردار ویتنامی در این دسته می‌تواند یکی از مهمترین رقیبان به شمار رود. تان عنوان قهرمانی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و نایب قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۷ را در کارنامه دارد. رکورد ورودی این ورزشکار ۲۷۰ کیلوگرم است. البته بهترین رکورد وی در رقابت های جهانی ۲۰۱۷ بود که ۲۶۷ کیلوگرم است.در کنار این ۲ وزنه بردار قدرتمند قشقایی باید با وزنه بردارانی از اندونزی، فلیپین، قزاقستان و رقابت کند.


حافظ قشقایی نخستین وزنه‌بردار ایرانی است که ساعت ۱۵:۲۵ روز چهارشنبه (فردا) در پاتایا بروی تخته می رود. قشقایی در استارت لیست در رده چهارم وزن ۵۵ قرار دارد.البته قرار گرفتن قشقایی در این جایگاه  به معنای ناامیدی وی از مدال نیست بلکه نگاهی به رکوردهای قهرمانی جهان ۲۰۱۸ عشق آباد نشان می‌دهد که وی در اردوی رکوردگیری در شهرستان نور توانست وزنه‌ای را مهار کند که نفر دوم قهرمانی جهان در سال ۲۵۸ آن را مهار کرده بود. «آرلی چونتی» از کشور قزاقستان در عشق آباد با مهار وزنه‌های ۱۲۰ کیلوگرم در حرکت یک‌ضرب، ۱۳۸ کیلوگرم در ۲ ضرب و مجموع ۲۵۸ کیلوگرم صاحب عنوان نایب قهرمانی این وزن در رقابت‌های جهانی شده بود. چونتی با مهار این وزنه عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد.


بدون‌شک هر نتیجه‌ای برای قشقایی در تایلند می‌تواند به معنای آغاز راه این وزنه‌بردار سبک وزن به شمار رود. او که سودای المپیک ۲۰۲۴ پاریس را در سر دارد به دنبال ان است تا با غلبه بر فولاد سرد به ناکامی چند دهه ایران در سبک وزن‌ها پایان دهد. البته در این دوره از رقابت‌ها دسته ۵۵ کیلوگرم المپیکی به شمار نمی‌رود.


مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۱۹ از ۲۷ شهریور در تایلند آغاز می‌شود. ۲۸۲ وزنه بردار زن و ۳۲۳ وزنه بردار مرد در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ شرکت کرده‌اند.


برنامه رقابت نمایندگان ایران به شرح زیر است:


چهارشنبه ۲۷ شهریور


گروه A دسته ۵۵ کیلوگرم: حافظ قشقایی ساعت ۱۵ و ۲۵ دقیقه


دوشنبه اول مهر


گروه A دسته ۸۹ کیلوگرم: علی میری و محمد زارعی ساعت ۱۸


سه شنبه دوم مهر


گروه A دسته ۹۶ کیلوگرم: کیانوش رستمی و ایوب موسوی ساعت ۱۵ و ۲۵ دقیقه


چهارشنبه سوم مهر


گروه A دسته ۱۰۲ کیلوگرم: رضا بیرالوند و رضا دهدار ساعت ۱۸


پنج شنبه چهارم مهر


گروه A دسته ۱۰۹ کیلوگرم: علی هاشمی ساعت ۱۵و ۲۵ دقیقه


جمعه پنجم مهر


گروه A دسته ۱۰۹+ کیلوگرم : علی داودی و محسن دادرس ساعت ۱۳و ۲۵ دقیقه


تمام ساعت و تاریخ‌ها به وقت تهران است. از نکات بارز استارت لیست فدراسیون بین المللی وزنه‌برداری آن است که هیچ‌کدام از ملی‌پوشان ایران در صدر دسته خود قرار ندارند.
کد N2247336

وبگردی