آفتاب
سفر به فرانسه با چه توجیهی

علامت سؤال جدید پیش روی کارگروه پوشاک

علامت سؤال جدید پیش روی کارگروه پوشاک

کارگروه پارچه را می‌توان یکی از دستاوردهای عجیب و البته مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ایران دانست، نهادی که خروجی عملکرد آن تاکنون به اندازه نام و تبلیغاتی که برای آن انجام شده، قابل توجه نبوده‌است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آفتاب، اولین علامت سؤال و تعجب بزرگ پیش روی این کارگروه، ترکیب اعضای آن است، که از ابراهیم درستی نایب رییس اتاق اصناف تهران که ریاست اتحادیه لوازم صوتی، تصویری و گوشی تلفن همره، ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه فروشندگان‌پوشاک تهران و توکلی یک فروشنده لباس در بازار تهران تشکیل شده‌است و برای اصناف 8 اتحادیه سیاستگذاری می‌کند.
در حالی که منهای اتحادیه فروشندگان پوشاک تهران، 7 اتحادیه دیگر هیج سهمی در این اتحادیه ندارند و جای رئیس یا نماینده این اتحادیه‌ها خالی است، حضور یکی از فعالان بازار در این کارگروه چه توجیهی دارد.
اگرچه ابراهیم درستی نایب رئیس اتاق تهران است، اما حضور ایشان نیز در این کارگروه چندان قابل توجیه نیست، چراکه بی‌شک ایشان تخصصی متفاوت از بازار پوشاک و پارچه دارد.
در حالی که تا کنون به پرسش‌های زیادی در خصوص این کارگروه از جمله فلسفه تشکیل این کارگروه، مستندات قانونی، چگونگی انتخاب اعضاء، رابطه آن با وزارت صنعت، معدن و تجارت و نتیجه فعالیت چند ماهه آن‌، پاسخ داده نشده‌است، سؤالات جدیدی دیگری به طومار بلند بالای انتقادات از این کارگروه اضافه شده‌است، که از آن جمله می‌توان به سفر ایشان به کشور فرانسه اشاره کرد، سفری که گفته می‌شود هزینه آن بر دوش جامعه صنفی است.
نکته قابل تأمل درباره این سفر کشور مقصد است که خود از واردکنندگان پوشاک است که هدف سفر این کارگروه را مورد نقد قرار دادهاست.
بر اساس گزارش دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران به نقل از مرکز تجارت جهانی (WTO)، کشور چین بزرگترین صادرکننده منسوجات در سال 2011 با ارزش صادراتی 94 میلیارد دلار بوده است که
در حدود 32.2 درصد از کل صادرات منسوجات جهان را به خود اختصاص داده است. چین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، هند، ایالات متحده، جمهوری کره، هنگ‌کنگ، چین تایپه، ترکیه، پاکستان، ژاپن، اندونزی، تایلند، ویتنام، مکزیک، و مالزی بزرگترین صادرکنندگان این محصولات در سال 2011 بوده‌اند که مجموعاً با صادرات 268 میلیارد دلاری در حدود 91.3 درصد از کل صادرات منسوجات جهان را تشکیل داده‌اند.
همچنین بر اساس گزارش این مرکز، در سال 2011 کشورهای عضو اتحادیه اروپا بزرگترین واردکنندگان منسوجات در جهان بوده‌اند که در حدود 84 میلیارد دلار و 27 درصد از کل واردات منسوجات جهان را به بازارهای خود جذب نموده‌اند. اتحادیه اروپا، ایالات متحده، چین، هنگ‌کنگ، ژاپن، ویتنام، ترکیه، مکزیک، جمهوری کره، اندونزی، بنگلادش، کانادا، برزیل، فدراسیون روسیه و هند بزرگترین واردکنندگان این محصولات در سال 2011 بوده‌اند که مجموعاً با واردات 192 میلیارد دلاری این محصولات، بالغ بر حدود 61.9 درصد از کل واردات منسوجات جهان را تشکیل داده‌اند.
در رابطه با پوشاک نیز در سال 2011 کشور چین با ارزش صادراتی 154 میلیارد دلار، 37.3 از کل صادرات پوشاک جهان را به خود اختصاص داده و در صدر بزرگترین صادرکنندگان این محصول در جهان قرار گرفت. پس از چین، اتحادیه اروپا، هنگ‌کنگ، بنگلادش، هند، ترکیه، ویتنام، اندونزی، ایالات متحده، مکزیک، مالزی، تایلند، پاکستان، سری‌لانکا و کامبوج بزرگترین صادرکنندگان پوشاک جهان در سال مذکور بوده‌اند. کشورهای اتحادیه اروپا نیز بزرگترین واردکننده پوشاک در سال 2011 بودند که 189 میلیارد دلار از این محصول را به خود جذب کردند. پس از این اتحادیه نیز به ترتیب ایالات متحده، ژاپن، هنگ‌کنگ، کانادا، فدراسیون روسیه، سوئیس، جمهوری کره، استرالیا، چین، ترکیه، امارات متحده عربی، نروژ، عربستان سعودی و مکزیک در جمع بزرگترین واردکنندکان پوشاک جهان قرار دارند.
با نگاهی گذرا به آمار تجارت جهانی منسوجات و پوشاک می‌توان به اهمیت این محصولات و جایگاه آن در اقتصاد کشورها پی برد و شاید بتوان امید داشت که در آینده‌ای نه‌چندان دور مسئولین کشور نیز به جایگاه والای این صنایع اذعان نموده و حمایت مناسب‌تری از فعالان این صنعت به عمل آورند تا شاهد رشد و توسعه مناسب آن و حضور پررنگ‌تر در بازارهای بین‌المللی باشیم.

کد N2247182

وبگردی