آفتاب
رئیس اتحادیه خشکشوئی و لباسشوئی تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

خشکشویی و لباسشویی تبدیل به خدمات لوکس شده است

خشکشویی و لباسشویی تبدیل به خدمات لوکس شده است

رئیس اتحادیه خشکشوئی و لباسشوئی تهران گفت: کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که خدمات شستشوی لباس و اتو یک کار لوکس محسوب شود. در دوره‌ای که اولویت مردم تامین خوراک است و پس از آن خرید پوشاک فرزندان، دیگر کمتر کسی اقدام به اینگونه خدمات می‌کند.



ابوالفضل رجب زاده رئیس اتحادیه خشکشوئی و لباسشوئی شهرستان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت واحدهای فعال در این صنف گفت: صنف ما نیز مانند سایر اصناف کشور در رکود کامل به سر می‌برند، امروزه اقتصاد مانند یک زنجیر است که تمام بخش‌ها به یکدیگر متصل هستند.

وی ادامه داد: کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که خدمات شستشوی لباس و اتو یک کار لوکس محسوب شود. در دوره‌ای که اولویت مردم تامین خوراک است و پس از آن خرید پوشاک فرزندان، دیگر کمتر کسی اقدام به اینگونه خدمات می‌کند.

وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه گفت: قیمت‌ها بیش از 100 درصد افزایش داشته است به طور مثال پودر لباسشویی که سال گذشته کیلویی 4 هزار تومان بود به 12 هزار تومان رسیده یا پرکلراتیلن بشکه‌ای 1 میلیون تومان بود که الان 6 میلیون تومان شده است. در خصوص داروهای لکه گیری که کاملا وارداتی است اکنون اصلا وارد نمی‌شود چون صرفه اقتصادی ندارد.

رجب‌زاده افزود: در بحث ماشین آلات و تجهیزات، افزایش قیمت آنقدر بوده که دیگر احداث یک واحد خشکشویی صرفه اقتصادی ندارد به طوریکه در سال جاری به تعداد انگشتان یک دست برای راه اندازی واحد خشکشویی مراجعه کرده‌اند. از طرف دیگر واحدهای قدیمی و مجهز ما که چندین نفر کارگر دارند به دنبال واگذاری کسب و کار خود هستند و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود به طور حتم واحدهایی که اجاره می‌دهند مجبور به تعطیلی خواهند شد.

وی افزود: با وجود آنکه قیمت مواد اولیه بیش از چند صد درصد افزایش داشته اما ما نهایتا 10 درصد افزایش قیمت داشتیم زیرا بیش از این اصلا منطقی نبود و کاهش 50 درصدی مشتریان بیشتر می‌شد.

وی با انتقاد از فرمول اخذ مالیات گفت: برای سال مالیاتی گذشته، گفتند واحدهایی که کمتر از 2 میلیون 500 هزار تومان مالیات پرداخت می‌کنند هیچ تغییری برای آنها اعمال نشود و همان میزان را پرداخت کنند ولی بقیه واحدها تا 15 درصد افزایش خواهند داشت این درحالی است که از 980 واحد ما فقط 50 واحد این مقدار مالیات می‌پردازند و همین امر به همراه افزایش مواد اولیه آب، برق، گاز و اجاره مغازه فشار مضاعفی به واحدها وارد کرده بطوریکه توانایی افزایش دیگری برای سال آینده را ندارند.

وی در خصوص نحوه رسیدگی به شکایات گفت: ما کمیسیون حل اختلاف در اتحادیه داریم و 99 درصد شکایات در همین کمیسیون حل می‌شود. اکثر شکایات در خصوص خرابی لباس است که هفته 3 تا 4 مورد می‌شود.
کد N2246655

وبگردی