آفتاب

ایده‌های برتر برای نجات دریاچه ارومیه معرفی می‌شوند

ایده‌های برتر برای نجات دریاچه ارومیه معرفی می‌شوند

ایده‌ها و محصولاتی که به بهبود وضعیت منابع آبی و در نهایت حیات دریاچه ارومیه کمک کنند، در قالب نخستین جشنواره «ایده‌ها و محصولات نوآورانه برای احیای دریاچه ارومیه با مشارکت مردم » معرفی می‌شوند. در واقع در این جشنواره ایده‌هایی که خروجی آن‌ها به بهتر شدن وضعیت دریاچه منجر شود معرفی می‌شوند.

علی ارواحی مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در راستای احیای دریاچه ارومیه چندین هدف تعیین شده است که کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی، شناسایی محصولات برتر، شیوه کشت، اصلاح نوع کشت و محصول، توسعه طبیعت‌گردی و گردشگری جامعه محور، فناوری‌های مدرن ارتباطی در ارتقای مشارکت مردم در حفاظت و احیای محیط زیست و تالاب‌های کشور به ویژه ارومیه و شناسایی و معرفی زنجیره‌های ارزش موثر بر بهبود اقتصاد خانوار روستایی و حفاظت از منابع حیاتی دریاچه ارومیه، برخی از آنها است.


وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت رسیدن به این اهداف و ایجاد انگیزه در طرح ایده‌های نو و خلاقانه؛ اولین جشنواره «ایده‌ها و محصولات نوآورانه برای احیای دریاچه ارومیه با مشارکت مردم» در روزهای ۲۸ تا ۳۰ آبان‌ امسال با مشارکت سازمان حفاظت محیط‌زیست، برنامه عمران ملل متحد، وزارت جهاد کشاورزی، طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و شرکت ویرا پژوهان پویا در دو بخش رویداد استارتاپی و دریافت ایده‌ها و محصولات نوآورانه در ارومیه برگزار می‌شود.


ارواحی ادامه داد: در این جشنواره ایده‌های برتر در قالب دو بخش استارتاپی و محصولات نوآورانه در راستای اهداف تعیین شده به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود که بعد از داوری، بهترین ایده‌ها و محصولات انتخاب و به بخش نهایی جشنواره راه می یایند که بعد از داوری از سوی کمیته علمی، برترین ها انتخاب و در جشنواره معرفی می‌شوند.


وی گفت: البته برخی ایده‌ها به ویژه در کار استارتاپی ممکن است هنوز به مرحله اجرا در نیامده باشند و همچنان در حد ایده باشند که کمیته علمی آن‌ها را بررسی می‌کند که آیا می‌توانند به مرحله پایانی جشنواره راه یابند یا خیر و بعد آن ایده‌ها یا محصولاتی که متناسب با این اهداف باشند در بخش اصلی جشنواره وارد می‌شوند که دوباره داوری شده و در نهایت بعد از تایید به عنوان برترین ایده معرفی می‌شوند.


مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران افزود: این جشنواره با هدف شناسایی و تعامل بیشتر با نوآوران و مخترعان و حمایت از آنان، شناسایی و ترویج روش‌های اصلاح الگوی مصرف آب و منابع طبیعی، شناسایی راهکارهای احیای دریاچه ارومیه و معرفی اثرات محیط‌زیستی، اقتصادی و اجتماعی خشک شدن دریاچه و کمک به راه‌اندازی و تقویت شرکت‌های فعال در حوزه  فناوری‌های نوآورانه برگزار می‌شود.


ارواحی گفت: زمان ثبت و ارسال ایده‌ها ۲۶ مهر ماه و ثبت نام برای شرکت در جشنواره ۳ آبان ماه است، سامانه ثبت نام در جشنواره به نشانی الکترونیکی www.luif.ir  قابل دسترسی برای تمام نخبگان و علاقه‌مندان این حوزه است. امیدواریم برگزاری این جشنواره با مشارکت تمام ذینفعان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، منجر به تولید ایده‌ها و محصولات نوآورانه در راستای احیای دریاچه ارومیه و پایداری محیط‌زیست شود.


وی اظهارداشت: طرح حفاظت از تالاب‌های ایران به عنوان متولی اصلی برگزاری این جشنواره از سال ۱۳۸۴ به عنوان پروژه مشترک سازمان حفاظت محیط‌زیست و برنامه عمران ملل متحد آغاز به کار کرده است. این طرح نمونه‌ای از تلاش‌های صورت گرفته در راستای ارتقای مدیریت تالاب‌ها در کشور ایران به شمار می‌رود که بر استقرار مدیریت زیست‌بومی در سطوح ملی و محلی، فضای مناسب برای مشارکت ذینفعان و تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت جامع برای تالاب‌های مهم کشور تمرکز کرده است.


ارواحی گفت: اجرای موفقیت آمیز طرح‌های نمونه کشاورزی پایدار توسط طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در سال‌های اخیر، مقدمات شروع پروژه جدیدی با نام  «الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه» را از سال ۱۳۹۳ در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و در روستاهای پایلوت از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی فراهم آورد. این پروژه تاکنون با تحت پوشش قرار دادن اراضی کشاورزی و باغات ۱۳۰ روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، فضای مناسبی را برای مشارکت جوامع محلی، دستگاه‌های دولتی محلی و سازمان‌های مردم نهاد در فرایند احیای دریاچه ارومیه فراهم کرده و همانند کمربند سبزی در اطراف دریاچه ارومیه در حال اجرا است.
کد N2245018

وبگردی