آفتاب
استاد دانشگاه بیرمنگام در گفت‌‌وگو با ایلنا:

کاهش تعهدات برجامی نشان داد ایران مقابل مشکلات دست و پا بسته نیست

کاهش تعهدات برجامی نشان داد ایران مقابل مشکلات دست و پا بسته نیست

استاد علوم سیاسی بیرمنگام بر توانایی ایران برای مقابله با تحریم‌ها تاکید کرد و گفت: کاهش تعهدات برجامی و توقیف نفت کش انگلیسی بیانگر اقدامات واکنشی ایران است. نشان می‌دهد ایران مقاومت را بلد است و در مقابل مشکلات دست و پا بسته نیست.

ویلیام اسکات لوکاس استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه بیرمنگام است‌. وی به صورت تخصصی در حوزه سیاست خارجه آمریکا تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت و گو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش های اخیر میان ایران و آمریکا مطرح کرد.

وی در ابتدا با تاکید بر فواید برجام گفت: خروج ترامپ از برجام انتقادهای زیادی را به خود جلب کرده است. اما اکنون اروپا و چین و روسیه کماکان در برجام هستند و خواهان تداوم این توافق هستند. شاید بشود گفت عامل این تنش‌ها خروج ترامپ از برجام بوده است.

ایران راه مقاومت و مقابله با تحریم را بلد است

ویلیام اسکات لوکاس در ادامه افزود: ایران نشان داده است که می‌تواند با برنامه ریزی و رهبری خود و تکیه بر مقاومت و اقتصاد مقاومتی نفوذ منطقه‌ای خود را حفظ کند و در مقابل تحریم‌ها پیروز شود‌ و تسلیم نشود. ایران راه مقاومت و مقابله با تحریم را بلد است.

موضوع ایران اختلاف اروپا و آمریکا را عمومی کرد

این استاد دانشگاه هم چنین گفت: اروپا نشان داد که دیگر با آمریکا متحد نیست و موضوع ایران اختلاف اروپا و آمریکا را عمومی کرد. اینستکس در صورت اجرایی شدن می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند و ایران می‌تواند  بوسیله آن اقتصاد خود را ارتقا بخشد. اینستکس در واقع اتحاد اروپا و ایران در مقابل آمریکا است.

تنش‌های اقتصادی هرگز به تنش نظامی منجر نمی‌شود

وی گفت: من تصور می‌کنم ایران با کمک‌های روسیه و چین راهی برای غلبه بر تحریم‌ها پیدا می‌کند بنابراین تنش‌های لفظی و فشار اقتصادی بر ایران ادامه می‌‌یابد اما ایران تسلیم نمی‌شود باید گفت تنش‌های اقتصادی هرگز به تنش نظامی منجر نمی‌شود. از سوی دیگر مذاکره میان ایران و اروپا ادامه دارد.

کاهش تعهدات برجامی نشان داد ایران مقابل مشکلات دست و پا بسته نیست

ویلیام اسکات لوکاس یادآور شد: ایران تاکنون پیشنهاد مذاکره را نپذیرفته است چرا که خواهان گفت‌وگو در موضوعاتی مانند موشک و نفوذ منطقه‌ای نیست. اما به فشار بر ایران ادامه می‌دهد چرا که ترامپ تنها راه آوردن ایران به میز مذاکره را تحریم و فشار اقتصادی می‌داند.

وی هم چنین در مورد کاهش تعهدات برجامی گفت: کاهش تعهدات برجامی و توقیف نفت کش انگلیسی بیانگر اقدامات واکنشی ایران است. نشان می‌دهد ایران مقاومت را بلد است و در مقابل مشکلات دست و پا بسته نیست.
کد N2241806

وبگردی