آفتاب

«قیصری» که یک ساله در تهران «غیب» شد

«قیصری» که یک ساله در تهران «غیب» شد

سال گذشته یک‌شبه میدان قیصر امین‌پور غیب و تبدیل به چهارراه شد و در سالگرد این اتفاق مجسمه قیصر هم در پایتخت ربوده شد.

فارس ـ مریم گلباز: شهریور سال گذشته بود که خبر رسید میدان قیصرامین‌پور در منطقه 2 شهرداری تهران یک شبه غیب و تبدیل به چهارراه شده است.

پایان تصمیمات یک شبه فرا رسیده است

احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران از این اتفاق برآشفت و گفت: خاطره و یاد قیصر برای مدیران منطقه دو مهم نبوده و آسان‌ترین راه برای رفع ترافیک حذف میدان و مجسمه قیصر انتخاب شده است،‌اما پایان اینگونه تصمیمات فرا رسیده است.

حواشی زیادی بعد از غیب شدن میدان قیصر امین‌پور ایجاد شد اما در نهایت مدیران شهری معتقد بودند که این کار قانونی انجام شده و بر اساس مطالعات ترافیکی تبدیل میدان قیصر به چهارراه درست بوده و حتی بر اساس نظرسنجی‌ها مردم از این تغییر راضی بودند.

یکسال از این حادثه گذشت و در روزهای ابتدایی شهریور خبر رسید که مجسمه قیصر امین‌پور که در سال 92 ساخته  شده بود و  در میدانی که سال گذشته بر اساس تصمیمات یک شبه به اعتقاد برخی از اعضا حذف شده بود ، ربوده شد.

مجسمه را از جا کنده اند

مجتبی موسوی معاون  فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران معتقد بود مجسمه برنزی قیصر امین‌پور از جا کنده شده است و حتی بخش فلزی داخل مجسمه هم از خود مجسمه جدا شده است و اینکه چگونه این کار صورت گرفته هنوز مشخص نیست اما بر اساس شواهد مجسمه با فشار از جا کنده شده است.

مجسمه جدید قیصر برنزی نخواهد بود

وی تأکید کرد که ساخت سردیس قیصر در دستور کار است اما دیگر از جنس برنز نخواهیم ساخت گفت: در دوره‌ای به دلیل ایجاد حساسیت در خصوص مجسمه برنزی نصب این مجسمه‌ها در تهران متوقف شد. اما قرار نیست در بلندمدت یا به صورت دائم متریال برنز را از چرخه ساخت مجسمه خارج کنیم.

بسیاری از اعضای شورای شهر تهران این اتفاق را محکوم کرده و از شهرداری و پلیس خواستند به این موضوع ورود کند. حتی سردار رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت به فارس گفت: روزانه با سرقت‌های زیادی در پایتخت روبه‌رو هستیم سرقت سردیس هم یکی از آنهاست.

وی تأکید کرد: موضوع را به صورت ضربتی پیگیری و در دستور کار قرار می‌دهیم.

فقط مجسمه دزدی نداریم بلکه دریچه ها را هم می دزدند

حتی شهردار تهران هم در واکنش به سرقت مجسمه قیصر معتقد بود که سرقت اموال عمومی فقط به مجسمه‌ها محدود نمی‌شود اموال دیگری هم در شهر از جمله دریچه‌های چدنی ربوده می‌شوند و باید برای این منظور اقدامات درستی انجام دهیم.

اما احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر این بار در خصوص ربوده شدن مجسمه قیصر واکنش نشان داد و گفت: از شهرداری و نیروی انتظامی پذیرفتنی نیست که آثار و نمادهایی مانند سردیس قیصر به سرقت برود. چون این آثار از جنس موضوعات دیگر نیست.

به اعتقاد مسجدجامعی قیصر نماد شعر معاصر است و پس از انقلاب نامش سر زبان‌ها افتاد. میدانی هم به این نام گذاشته شد که به اشتباه تبدیل به چهارراه شد من همان موقع هم نسبت به این موضوع تذکر داده و مخالفتم را اعلام کردم.

وی اعلام کرد: در زمان حیات قیصر امین‌پور هم چندین بار پیشنهاد دادیم که نامش در مکانی گذاشته شود اما این امر رخ نداد.

وی از مسئولین شهری و نیروی انتظامی خواست که برای حفاظت از مجسمه‌های شهری اقدام قاطع‌تری انجام دهند و این اولین بار نیست که مجسمه‌ای در تهران به سرقت می‌رود.

بر اساس این گزارش در سال 1389 مجسمه ستارخان، باقرخان، صنیع‌ خاتم، زندگی، مجسمه‌ای در خانه هنرمندان، استاد شهریار، شریعتی، مادر و فرزند، ابن‌سینا، گوساله و مجسمه برنزی پارک استقلال به صورت سریالی ربوده شد.

مسئولین وقت شهرداری تهران بارها اعلام کردند که موضوع را پیگیری می‌کنند اما در نهایت مشخص نشد که سرنوشت این مجسمه‌هایی برنزی که هر یک بین 70 تا 700 کیلوگرم وزن داشت چه شد.

پلیس بارها تأکید کرد که موضوع را پیگیری می‌کند اما خبری از سارقان نشد. در آن زمان همه مسئولین شهری وعده دادند که مجسمه‌های جدید جایگزین می‌شود و بیشتر مجسمه‌های جایگزین شده دیگر از جنس برنز نبود و آنها را به صورت گچی با یک روکش ساختند.

موزه ای که هنوز ساخته نشده است

در بهمن 91 محمدجواد شوشتری مدیرعامل وقت سازمان زیباسازی شهر تهران از انتقال برخی مجسمه‌های معروف شهر از جمله مجسمه فردوسی به موزه خبر داد و گفت: بدل این مجسمه تهیه و برای حفظ و نگهداری آن باید این مجسمه و تعداد دیگری از مجسمه‌های تهران را در موزه نگه داریم. اما خبری از این کار نشد تا اینکه در تیر 98 مجتبی موسوی معاون فرهنگی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در خصوص جانمایی باغ‌موزه مجسمه در شهر تهران گفت چند پارک مهم را در نظر گرفته‌ایم اما مسائل دیگر نظیر بافت منطقه، دسترسی مردم و قابلیت‌های مکانی مورد نظر است.

به اعتقاد این مقام مسئول این پروژه نیازمند باغی بسیار بزرگ است و ساختمان موزه باید طراحی شود. همچنین قرار است تعدادی از مجسمه‌های شاخص در دهه‌های قبل به این موزه منتقل شده و کپی آن در محل قبلی قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، 9 سال پیش 12 مجسمه تهران به صورت سریالی مفقود شد و تاکنون هم اثری از سارقین این مجسمه به دست نیامده است. حال هم مجسمه قیصر امین پور در میدان 2 مفقود شده و هر کدام از مدیران شهری مسئولیت را بر گردن دیگری می‌اندازند و حتی این بار برخی اعضای شورای شهر اعلام کردند که  بهانه‌های شهرداری قابل قبول نیست.
کد N2236013

وبگردی