آفتاب

دوگانه بلبلی - ترابی میان سرخابی‌ها؛ فدراسیون تبعیض قائل شد؟

دوگانه بلبلی - ترابی میان سرخابی‌ها؛ فدراسیون تبعیض قائل شد؟

ایلنا: محرومیت محمد بلبلی از حضور در ترکیب استقلال باعث شد پرونده مهدی ترابی و پیوستنش به پرسپولیس بار دیگر مطرح شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، انتشار خبر محرومیت شش ماهه محمد بلبلی از حضور در میادین به دلیل امضای قرارداد داخلی با فولاد و پس از آن پیوستن به استقلال که صبح امروز و در صحبت‌های جمشید نورشرق مطرح شد سرو صدای زیادی بپا کرد و واکنش‌های مختلفی نسبت به آن صورت گرفت و حتی پای باشگاه پرسپولیس و پرونده مهدی ترابی هم به این ماجرا باز شد.

در این میان ادعاهایی نسبت به شباهت دو پرونده با هم و برخورد دوگانه فدراسیون نسبت به این دو پرونده مطرح شد و اینطور عنوان شد که اگر حکم محرومیت شش ماهه بلبلی قانونی است پس ترابی هم باید فصل گذشته چنین حکمی دریافت می‌کرد و به همین دلیل کمیته تعیین وضعیت را به تبعیض میان سرخابی‌ها متهم کرده‌اند. سوای اینکه حکم محرومیت بلبلی قانونی است یا نه و اینکه فدراسیون در قبال ترابی و پرسپولیس درست عمل کرده یا نه، به دلایلی باید گفت که این دو پرونده شباهتی با هم ندارند و شرایط متفاوتی در آنها وجود داشته که مقایسه یا غیر ممکن می‌کند.

مهدی ترابی از نیم فصل لیگ هفدهم ماجرای رفتنش به تراکتور به عنوان بازیکن سرباز کلید خورد و این اتفاق در حالی رخ داد که وی هنوز 2 سال با سایپا قرارداد داشت. او در نشستی که با مسئولان وقت تراکتور داشت قرارداد داخلی امضا کرده و دفترچه اعزام به خدمت خود را هم فرستاد و قرار بر این بود تا زمان سررسید تاریخ اعزامش این قرارداد مسکوت بماند و پس از آن رسماً اعلام شود که ترابی به عنوان بازیکن سرباز به تراکتور ملحق شده است. اتفاقی که قرار بود در پنجره تابستانی لیگ گذشته رخ دهد. این مذاکرات و قرارداد به امضا رسیده به اطلاع باشگاه سایپا نرسیده بود که این خودش یک تخلف بود و به همین خاطر طرفین قصد رسانه‌ای کردن آن را نداشتند و از طرفی در قرارداد ترابی پاداش 850 میلیونی در نظر گرفته شده بود که این هم خلاف قوانین نظام وظیفه بود.

پس از پایان فصل ترابی تصمیم گرفت به پرسپولیس برود و از رفتن به تراکتور منصرف شد و چون هنوز تاریخ اعزام به خدمتش مشخص نبود توانست دفترچه خود را باطل کند و با ثبت‌نام در دانشگاه پرسپولیس از معافیت تحصیلی برخوردار شد و باشگاه پرسپولیس هم طی مذاکرات قانونی با سایپا رضایت این باشگاه را برای خرید ترابی جلب کرده و با او قرارداد امضا کرد.

پس از پیوستن ترابی به پرسپولیس، تراکتوری‌ها قراردادی که چند ماه قبل با این بازیکن امضا کرده بودند را رسانه‌ای کردند و مدعی شدند این بازیکن متعلق به آنهاست و به طور همزمان شکایتی تحویل کمیته انضباطی دادند. این یک گاف بزرگ از سوی مسئولان تراکتور بود که حالا به بخش خصوصی واگذار شده بودند و تحت مالکیت زنوزی قرار داشتند چرا که قرارداد در تاریخ مذکور و زمانی که ترابی تحت قرارداد باشگاه سایپا بود خودش تخلفی بود که سایپایی‌ها می‌توانستند نسبت به آن مدعی شده و از سرخ‌های تبریزی شکایت کنند.

حکم کمیته انضباطی چند وقت بعد صادر و ترابی طی آن تبرئه شد و تراکتوری‌ها با پافشاری روی موضع خود پرونده را به کمیته استیناف بردند که در آنجا هم چیزی دستگیرشان نشد.

ترابی در صورتی بازیکن تراکتور محسوب می‌شد که روند پیشروی اعزام او به مرحله‌ای می‌رسید که مشمول خدمت حساب می‌شد و در این صورت علاوه بر قراردادش با پرسپولیس، ثبت نامش در دانشگاه هم غیر قانونی بوده و علاوه بر آن این بازیکن نمی‌توانست در این مدت اجازه خروج از کشور را پیدا کند و در دیدارهای آسیایی و اردوهای خارجی قادر به همراهی تیمش نبود در حالیکه ترابی در حال حاضر هم دانشجو حساب می‌شود و هم توانسته با دریافت روادید بارها از کشور خارج شود که نشان می‌دهد نظام وظیفه هم معافیت تحصیلی ترابی را قبول دارد.

و اما در ماجرای بلبلی از این جهت می‌گوییم پرونده متفاوتی از ترابی است که این بازیکن قرارداد خود را با سپیدرود فسخ کرده بود و سپس قراردادی داخلی با فولاد و پس از آن با استقلال امضا کرد. در این میان هم سپیدرودی‌ها مدعی غیر قانونی بودن فسخ بلبلی شده و هم فولادی‌ها ادعا کردند کار بلبلی خلاف است و برایش گران تمام می‌شود. در نهایت حکم محرومیت بلبلی به خاطر امضای غیر قانونی قرارداد صادر شد و علاوه بر بلبلی فولاد هم 300 میلیون تومان جریمه شد.

بدین ترتیب این دو پرونده اگر درست یا اشتباه هستند باید به طور مجزا از هم مورد بررسی قرار بگیرند و کنارهم قرار دادن آنها منطقی نیست.
کد N2235042

وبگردی