آفتاب
در حاشیه همایش روز داروساز عنوان شد؛

ماجرای نامه دارویی رئیس بانک مرکزی / واکنش به آمار تولید دارو

ماجرای نامه دارویی رئیس بانک مرکزی / واکنش به آمار تولید دارو

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: در صورت عدم نظارت بر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو، همین ارز می تواند پایه رانت باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا شانه ساز، روز سه شنبه در حاشیه همایش روز داروساز در تالار ابوریحان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص گلایه های مدیران شرکت های دارویی از نامه رئیس کل بانک مرکزی، اظهار داشت: من واقعا علت این همه ناراحتی را متوجه نمی شوم. رئیس بانک‌ مرکزی نامه ای به رئیس جمهور داد که نه فقط لیست برخی شرکت های دارویی، بلکه شرکت های دیگر را لیست کرد و عنوان داشت که اسامی این شرکت ها در لیست تعهدات ایفا نشده است. نه شخصی را متهم کرده و نه فردی را مورد شماتت قرار دادند.

وی افزود: شرکت ها، ارز درخواست کرده بودند، ما هم ارز مورد نیاز را به آنها اختصاص دادیم که این داروها هم مورد نیاز کشور بوده است و نیاز آنها به این ارز در سازمان غذا و دارو تایید شده است.

شانه ساز ادامه داد: در حوزه دارو از زمانی که ثبت سفارش صورت می گیرد و ارز تخصیص داده می شود، تا زمانی که کالا به ایران وارد و از گمرک ترخیص شود، حداقل بین ۴ تا ۸ ماه طول می کشد.

وی افزود: وزیر بهداشت در همان زمان که این صحبت مطرح شد گفت که باید بررسی شود و پاسخ مربوطه را خواهیم داد. ما هم در سازمان غذا و دارو بررسی کردیم و دیدیم که در بازه زمانی سال های ۹۴ تا ۹۷ واقعا خیلی از شرکت ها به تعهدات خود عمل کرده اند.

رئیس سازمان غذا و دارو، اظهار داشت: فکر می کنم با این بررسی ها، می توانیم جواب نامه اداری بانک مرکزی را بدهیم. چرا دوستان این قدر براشفته می شوند.

شانه ساز گفت: نکته ای که وزیر در صحبت های خود مد نظر دارد می گوید که ما بخاطر اینکه سامانه هایمان کامل نیست و هنوز کارایی کامل را ندارد، نمی دانیم ارزی که به دارو و تجهیزات اختصاص می دهیم آیا کاملا تمام آن به دارو و تجهیزات تبدیل می شود یا خیر و این حرف کاملا ساده و روشن است و نباید موجب تشویش دوستان شود.

وی افزود: وقتی برخی صحبت ها زبان به زبان بچرخد، حرف از هدف اصلی گوینده دور می شود. در این قضیه هم تمام صورت مسئله چیزی است که من به شما گفتم.

شانه ساز تاکید کرد: باید بگویم که در صورت عدم نظارت، ارز ۴۲۰۰ تومانی هم خود یک پایه برای رانت است.

رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: ما مدارک و مستندات مربوطه را از شرکت ها در خواست کردیم و در یک سری شرکت ها خودمان به آن شرکت ها رفتیم و مدارک را بازبینی کردیم و مستندات لازم را از آنها اخذ کردیم. در حال حاضر هم در حال راستی آزمایی هستیم  و گزارش خواهیم داد.

وی ادامه داد: در مورد شرکت هایی هم که در این موضوع مورد پیگیری قرار گرفتند، از این امر رضایت دارند و حتی از ما تشکر کردند که شما با دقت عملکرد شرکت ها را بررسی می کنید و دوغ و دوشاب را از هم جدا می کنید.

شانه ساز در واکنش به مباحث نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی، افزود: می توانیم یک جلسه برگزار کنیم و مسائل مربوطه را مطرح کنیم و تبادل نظر کنیم تا ناراحتی ها رفع شود.

وی در خصوص آمارهایی که برخی دست اندر کاران حوزه دارو عنوان می کنند، گفت: اینکه می گویند آمارهای اعلام شده متناقض است، مگر چقدر تفاوت دارد.
کد N2234999

وبگردی