آفتاب
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس:

دو نماینده با صحبت های لاریجانی با قوه قضاییه آزاد شدند

دو نماینده با صحبت های لاریجانی با قوه قضاییه آزاد شدند

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: علی لاریجانی از جایگاه ریاست مجلس شورای اسلامی اقدام و با قوه قضاییه صحبت کردند که دو نماینده با وثیقه آزاد شوند.

صبح امروز مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی، جلسه ای غیر رسمی داشت که در این جلسه درباره وضعیت دو نماینده بازداشت شده مجلس صحبت شد.

حسن نوروزی درباره جلسه غیرعلنی امروز مجلس که درباره وضعیت دو نماینده بازداشت شده برگزار شد گفت:نظام اسلامی، نظام تبعیض نیست، در ارتباط با بازداشت دو تن از همکاران نماینده، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی صحبت کردند و این دو نماینده با وثیقه آزاد شدند البته وثیقه هم به معنای بازداشت است.

وی در ادامه با بیان اینکه بحث بر سر مصونیت نماینده است، افزود: نماینده در حیطه وظایف نمایندگی مصونیت دارد، اگر تخلفی غیر از  وظایف نمایندگی مرتکب شود، جرم فردی است و باید پاسخگو بوده و مواخذه شود.

نوروزی اظهار داشت: علی لاریجانی از جایگاه ریاست خود بر مجلس شورای اسلامی اقدام کردند و گفتند که این دو نماینده تحت وثیقه آزاد شوند، اما کار قاضی تمام نشده است و تا تفهیم اتهام  و آخرین دفاعیات آنها ادامه دارد و حکم آنها در هر صورت تصویب می شود.

مصونیت پارلمانی در حیطه وظایف نمایندگی است

محمد حسینی نماینده تفرش در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار پارلمانی ایرنا گفت: در جلسه غیررسمی مجلس درباره مصونیت پارلمانی این دو نماینده بحث شد و اینکه آیا این مصونیت مشمول دو نماینده بازداشت شده مجلس می شود یا خیر و چرا با توجه به مصونیت نماینده، دستگاه قضایی نماینده را احضار یا بازداشت می کند.

وی ادامه داد: برداشت جلسه این بود که مصونیت قضایی در رابطه با اظهار نظرهای نماینده در دفاع از موکلین آن ها است و امور شخصی نماینده را شامل نمی شود و اگر نماینده ای خارج از حیطه وظایف نمایندگی مرتکب عمل غیر قانونی و تخلف شود، در شمول مصونیت نمایندگی قرار نمی گیرد و دستگاه قضایی می تواند آنها را بازخواست، احضار بازداشت کند و در صورت لازم از آنها اسناد و مدارک بخواهد و در صورت عدم ارائه اسناد و مدارک از سوی دستگاه قضایی بازخواست شوند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این دو نماینده با توجه به اینکه اسناد و مدارک را داده بودند، اما موارد اتهام آنان شخصی بوده است، تخلف آنها در حیطه وظایف نمایندگی قرار نگرفته و و دادگاه با این دو نماینده برخورد کرده و از آنان وثیقه خواسته است، در آن زمان نتوانستند وثیقه را فراهم کنند و بازداشت شدند و اگر چنانچه مغایرت های قانونی در عملکرد آنان وجود دارد باید پاسخگوی دستگاه قضا باشند.

این نماینده مجلس افزود: من نماینده نمی توانم به گمان اینکه چون نماینده هستم و مصونیت دارم هر کاری را بکنم، دادگاه به عنوان یک محکمه صالح باید قضاوت و رای صادر کند.

وی در خصوص اینکه آیا رییس مجلس شورای اسلامی در ارتباط با قرار وثیقه در این باره از رییس قوه قضاییه پیگیری کرده است یا نه، گفت: اگردر مجموعه مسئولین اتفاقی بیفتد، رییس مجلس پیگیری می کند و در این باره هم اگر پیگیری کرده باشند، عادی است و ایشان پیگیری کرده اند که در جریان این موضوع قرار گیرند.
کد N2233591

وبگردی