آفتاب

وزیر نیرو: مشترکان روستایی برخوردار از آب سالم به ۱۰ میلیون نفر می‌رسند

وزیر نیرو: مشترکان روستایی برخوردار از آب سالم به ۱۰ میلیون نفر می‌رسند

وزیر نیرو گفت: تعداد مشترکان روستایی بهره‌مند از آب شرب سالم و پایدار تا پایان دولت دوازدهم به ۱۰ میلیون نفر می‌رسد.

«رضا اردکانیان» روز یکشنبه در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت در محل پست ۴۰۰/ ۶۳ کیلو ولت کوثر برگزار شد، افزود: تاکنون میزان بهره‌مندی روستاها از آب شرب سالم و پایدار به هفت میلیون نفر رسیده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه کارنامه دولت دوازدهم در تامین زیر ساخت‌های روستایی قابل رقابت با کشورهای منطقه و جهان است،‌ ادامه داد:‌ تلاش می‌شود تاپایان امسال تعداد روستاهای برخوردار از آب سالم به یک هزار و ۱۲۴ روستا برسد.

اردکانیان با اعلام اینکه فردا رییس جمهوری به طور همزمان طرح‌های زیربنایی روستایی را افتتاح خواهد کرد، گفت: وزارتخانه های نیرو، راه و شهرسازی، نفت، وزارت درمان آموزش پزشکی و بهداشت و ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئول اجرای این پروژه ها هستند.

صادرات ۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی از محل صرفه‌جویی‌ها

وزیر نیرو در ادامه این نشست تاکید کرد: امسال از محل صرفه جویی ها، ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت صادرات انرژی محقق شد که منابع حاصل از این صادرات در صنعت برق کشور هزینه خواهد شد.

اردکانیان ادامه داد: برای تابستان ۹۸، هشت هزار مگاوات برق پیش‌بینی می‌شد که ۳ هزار مگاوات آن از محل صرفه جویی و ۵ هزار مگاوات از محل تولید بیشتر تامین شده است.


اقدامات وزارت نیرو برای مدیریت مصرف

وی اصلی ترین اقدام صورت گرفته را اعمال مدیریت مصرف برشمرد و گفت: سال های گذشته مدیریت مصرف به معنای اعمال خاموشی بود اما در دولت تدبیر و امید فاصله گرفتن از بد مصرفی به عنوان مدیریت مصرف پیگیری شد.

اردکانیان یکی از اقدامات برای کنترل مصرف را خاموشی پمپ های کشاورزی در ساعات اوج بار دانست و افزود: تغییر ساعت کاری اداره ها برای مدیریت بهتر مصرف نیز در دستور کار قرار گرفت و با اعمال مدیریت بر مصرف، سه هزار و ۸۷۴ مگاوات صرفه جویی حاصل شد و تلاش می شود تا برای استان هایی که صرفه جویی بیشتری داشتند، ظرفیتی برای صادرات برق آزاد شود.

وی افزود:  ۱۰ سال گذشته رشد بار هر ساله به طور متوسط ۵.۲۲ درصد بود و این در شرایطی است که در سال ۹۷ این عدد به سه درصد کاهش یافت و امسال شاهد رشد یک درصدی بار در مصرف برق خواهیم بود.  

بهره برداری از ۵.۴ هزار میلیارد تومان پروژه در هفته دولت

به گفته اردکانیان در هفته دولت ۷۲ طرح  بزرگ نیرویی در ۲۸ استان کشور با اعتباری بیش از پنج هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

وی همچنین از آغاز کار مطالعاتی  برای تامین آب شرب از دریا برای ۱۷ استان کشور خبر داد و گفت: تلاش می شود در یک نوار یکصد کیلومتری در جنوب کشور آب شرب از طریق دریا تامین شود.

وزیر نیرو پیرامون دسترسی کشورمان در جنوب و شمال به آب دریاها و پیشرفت فناوری شیرین سازی آب اشاره کرد و افزود: از این امکانات برای آب رسانی به شهروندان به خصوص در مناطق  مرزی استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه طرح های انتقال آب در استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان درحال بررسی است، عنوان کرد: پیش بینی تکمیل رسیدن آب دریا به استان های در نظر گرفته شده تا سال ١٤٢٥است،‌ البته اجرای طرح های مذکور در کنار طرح های انتقال و نمک زدایی تصویب خواهند شد.

تامین آب شیرین از منابع جدید

وزیر نیرو با اشاره به تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی در سطح ملی و استانی، گفت:‌ در این کارگروه ها برنامه های مدیریت مصرف در کنار تامین آب از منابع جدید اجرا خواهد شد.در سه استان خراسان رضوی،خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان طرح های مدیریت مصرف تهیه شده و طرح استان خراسان جنوبی در کارگروه ملی تصویب شده است. طرح خراسان رضوی نیز تهیه شده و طرح استان سیستان در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو مسئول تخصیص آب شرب کشور به شمار می رود، گفت: در بخش صنعت آب نمی توان  از منابع عمومی سرمایه گذاری کرد اما مجوز تخصیص منابع به شرکت های آب منطقه ای در استان ها داده خواهد شد.

وزیر نیرو درمورد میزان آب اختصاص داده شده به استان خراسان جنوبی، ‌افزود: برای این استان ٦٠و ١١٠میلیون مترمکعب آب شیرین در نظر گرفته شده است.

پایداری شبکه برق با سرمایه گذاری ۲۳۰ میلیارد تومانی

وی گفت: در ۶ سال اخیر حدود ۲۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت برق صورت گرفته که به معنای سرمایه گذاری سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومانی توسط بخش های دولتی و خصوصی است که به پایدار شدن شبکه برق منجر شده است.

وزیر نیرو افزود: این در حالی است که شبکه برق انگلستان و آذربایجان در ماه های اخیر با مشکلات فراوان مواجه شد اما در کشور ما به دلیل همین سرمایه گذاری با مشکل جدی روبرو نبودیم.

اردکانیان ادامه داد: بر همین اساس اکنون امکان تبادل برق با کشورهای همسایه وجود دارد که در حال حاضر نیز در جریان است.

وی گفت: تلاش داریم از توان بخش خصوصی برای کمک به رفع نیاز های برقی عراق و افغانستان استفاده شود تا این دو کشور به سمت خود اتکایی بروند.
کد N2233590

وبگردی