آفتاب

ممنوعیت واردات به معنای عرضه محصول بی‌کیفیت ایرانی نیست

ممنوعیت واردات به معنای عرضه محصول بی‌کیفیت ایرانی نیست

رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی و لاستیکی تهران با بیان اینکه ممنوعیت واردات به معنای عدم تولید محصول رقابت‌پذیر نیست، گفت: صنعت در کنار حمایت‌های منطقی، نیازمند تربیت نیروی انسانی متخصص از سوی آموزش عالی بوده و این در حالی است که بین صنعت و دانشگاه شکاف عمیقی وجود دارد.

علی اژدرکش در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با شرایط تولید و عرضه کفش در ایران گفت: با توجه به آنکه شعار سال جاری رونق تولید در نظر گرفته شده است حاکمیت، تولیدکننده و مصرف‌کننده در راستای پیشبرد این شعار باید اقدامات قابل توجهی را انجام دهند و هر گروه به تنهایی نمی‌تواند آنطور که باید در رونق تولید تاثیرگذار باشد.

رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی و لاستیکی تهران ادامه داد: شعار رونق تولید در حالی انتخاب شد که کشور در شرایط تحریمی به سر می‌برد و تولیدکننده با شرایط بسیار سختی دست به گریبان است از این رو باید تمام دستگاه‌ها شرایط مناسبی را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: این گفته به معنای آن نیست که تولیدکننده از میزان کیفیت و نوآوری خود بکاهد بلکه باید شرایط کسب و کار برای تولیدکننده تسهیل شود و تولیدکننده محصول رقابت‌پذیر به بازار عرضه کند.

اژدرکش بیان کرد: در شرایط فعلی قوانین دست و پاگیر و مالیاتهای سنگین در کنار کاهش سرمایه در گردش تولیدکنندگان عاملی شده تا شرای سختی پیش روی تولیدکننده قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی که دسترسی به مواد اولیه تا حدودی سخت است، تولیدکنندگان باید بهترین استفاده را از مواد اولیه برده و محصول با کیفیت و رقابت‌پذیر تولید کنند.

واردات کفش همچنان ممنوع

رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی و لاستیکی تهران گفت: کفش از سال گذشته در بین ۱۴۰۰ قلم کالایی که واردات آنها به کشور ممنوع است، قرار گرفته و نیاز بازار از طریق محصولات داخلی تامین می‌شود.

ارائه فاکتور فروش الزامی و حق مشتری است

اژدرکش در پاسخ به این سوال که چرا همچنان واحدهای صنفی از ارائه فاکتور فروش خودداری می‌کنند؟ تاکید کرد: در چند سال اخیر اصناف و دستگاه‌های مربوطه به دنبال پایه‌ریزی و استفاده از  اتوماسیون مالی در صنوف هستند که با وجود ۳.۵ میلیون واحد صنفی، تنها ۵۰۰ هزار واحد به این مهم تجهیز شده‌اند.

وی ادامه داد: استفاده صنوف از دستگاه‌های اتوماسیون مالی نیازمند زیرساخت و شرکتهای فعال به‌روز ارائه دهنده خدمات اتوماسیون‌های مالی و اداری است، اما در نهایت حق خریدار است که در صورت نیاز، مطالبه فاکتور خرید کند و اگر واحدهای صنفی از ارائه فاکتور خرید ممانعت کنند به صورت قانونی با آنها برخورد خواهد شد.

شکاف عمیق میان صنعت و دانشگاه

رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی و لاستیکی تهران در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا در سالهای اخیر در زمینه ارتقاء طراحی و تولید کفش برنامه‌ریزی و اقداماتی شده است، گفت: در زمینه ارتقاء کیفیت و طراحی در صنعت کفش آنطور که باید فعالیتی صورت نگرفته است.

اژدرکش ادامه داد: تولیدکننده در زمینه ارتقاء تولید و طراحی نیازمند نیروی انسانی آموزش دیده و به‌روز است که متاسفانه نیروهای آموزش دیده در دانشگاه‌ها کارایی قابل قبولی در صنعت ندارند و تولیدکنندگان باید نیروهای مورد نیاز خود را آموزش دهند.

وی تاکید کرد: باید برای صنایع بومی‌سازی شده و دارای رقابت، دستگاه آموزش عالی شرایط و امکاناتی را فراهم کند که آموزشها تخصصی و کاربردی باشد و از سوی دیگر تولیدکنندگان انجام تحقیق و توسعه در راستای ارتقای محصول را نباید به عنوان هزینه در نظر بگیرند، بلکه این موضوع سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید.

طراحان و تولیدکنندگان در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند

رئیس اتحادیه کفش‌های ماشینی و لاستیکی تهران اظهار کرد: در راستای ارتباط هرچه بیشتر تولیدکنندگان و طراحان، نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه برندهای برتر کیف و کفش و کالای ورزشی در شهریورماه برگزار خواهد شد که عاملی خواهد بود تا طراحان، تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان مواد اولیه در کنار یکدیگر قرار گرفته و محصولات و برندهای ایرانی در میدان آزمایش و بررسی قرار گیرند.
کد N2228644

وبگردی