آفتاب
استاد دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا در گفت‌وگو با ایلنا:

اروپا منتظر پایان دوران ترامپ است | تحریم ظریف نشانه عدم صداقت کاخ سفید برای مذاکره است

اروپا منتظر پایان دوران ترامپ است | تحریم ظریف نشانه عدم صداقت کاخ سفید برای مذاکره است

استاد روابط بین الملل دانشگاه ام آی تی با تاکید بر نقش آمریکا در تنش‌های کنونی، تحریم ظریف را احمقانه و بی‌سابقه دانست و گفت: این اقدام نشان می‌دهد آمریکا در پیشنهاد مذاکره صادق نیست.

جان تیرمن (John tirman) مدیر اجرایی و پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا است.  وی در حوزه روابط بین‌الملل، پناهندگان و مسائل حوزه خلیج فارس، تروریسم و حقوق بشر، جنگ و مناقشات بین‌المللی تحقیق، بررسی و تدریس کرده است.

حضور آمریکا در خلیج فارس لزومی ندارد

وی در مورد ائتلاف دریایی خلیج فارس گفت: در واقع حضور آمریکا در خلیج فارس لزومی ندارد. اما این حضور می‌تواند باعث سوءتفاهم و اشتباه محاسباتی شود و آتش جنگ در منطقه را شعله‌ور کند. سپاه پاسداران و ارتش آمریکا باید بدانند هر اقدامی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

انگلستان بازیگر کم‌اهمیتی است

ایران در شرایط سخت تسلیم‌نمی‌شود

تیرمن همچنین درباره نقش انگلستان در این تنش‌ها گفت: انگلستان بازیگر کم‌اهمیتی است. اما عامل اصلی تنش‌های کنونی خروج خودخواهانه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌هاست. اما ایران نشان داده است که در شرایط سخت سر خم نمی‌کند و تسلیم نمی‌شود. اتحاد میان ایران و سوریه تنها بهانه‌ای شده است که آمریکا برای اقدام نظامی از آن استفاده می‌کند.

ترامپ یک معامله‌گر است

مدیر پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا درباره مذاکره میان ایران و آمریکا با وجود تهدیدها و تحریم‌های ایالات متحده گفت: پیش‌بینی ترامپ بسیار سخت است. ترامپ در واقع جنگ نمی‌خواهد او یک معامله‌گر است

اروپا منتظر پایان دوران ترامپ است

وی درباره تلاش اروپا برای کمک به ایران گفت: اروپا می‌خواهد به ایران کمک کند و برجام را زنده نگه دارد. اما روابط اروپا و آمریکا قدیمی است و نابود کردن آن سخت است. به نظر می‌رسد اروپا منتظر پایان دوران ترامپ است.

مدیر اجرایی و پژوهشی مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا در ادامه با ابراز نگرانی از جنگ احتمالی در خلیج فارس گفت: این جنگ فاجعه است هزاران کشته بر جای خواهد گذاشت و باعث بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد و اسرائیل، ترکیه، لبنان و عراق بیشترین آسیب را خواهند دید.

وی در ادامه اظهار داشت: اوباما و روحانی در برجام به موفقیت چشم‌گیری رسیدند اما ترامپ همه دستاوردهای آنها را نابود کرد. ایران باید منتظر رئیس‌جمهور جدیدی بماند تا روی کار بیاید و تحریم‌ها را لغو کند و برای بهبود روابط بکوشد، تنش مخرب و غیر ضروری است.

انگلیس متحد چشم و گوش بسته ترامپ است

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: اروپا نمی‌تواند یک متحد تمام عیار برای ایران باشد به خصوص اینکه انگلیس نشان داد که متحد چشم و گوش بسته ترامپ است. اما تا زمانی که ایران با سوریه متحد است، غرب بهانه لازم برای اعمالی مانند توقیف نفتکش‌ها را دارد.

وی در ادامه گفت: ترامپ هرگز خواهان جنگ نیست ترامپ فقط از اوباما متنفر است می‌خواهد بگوید که من می‌توانم توافق بهتری را منعقد کنم. اما پمپئو خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی ایران است هر وقت از مذاکره حرف می‌زند در واقع می‌خواهد ایران را نابود کند‌. در این میان بولتون می‌خواهد جنگ راه بیاندازد.

تحریم ظریف احمقانه است

تحریم ظریف نشانه عدم صداقت ترامپ برای مذاکره است

تیرمن هم چنین در مورد تحریم ظریف گفت: تحریم ظریف یک تصمیم احمقانه و بی‌سابقه بود، نمی‌دانم چه کسی پشت آن است فکر می‌کنم کار بولتون باشد، هر چه که باشد نشان می‌دهد آمریکا در پیشنهاد مذاکره صادق نیست.
کد N2227052

وبگردی