آفتاب

افزایش سواد سلامت روان برای مقابله با افسردگی

افزایش سواد سلامت روان برای مقابله با افسردگی

همه ما زمانی که می‌شنویم کسی افسرده است آنچه ابتدا به ذهنمان می‌آید فردی غمگین، بدبین و منزوی است، اما واقعیت این است که افراد افسرده لزوما غمگین نیستند.

اتفاقا بسیاری از این افراد در برابر دیگران بسیار خوب رفتار می‌کنند. مریم رسولیان نکته مهم در این‌باره این است که یک افسردگی اختلال روانی شایع است که سن و سال و جغرافیا نمی‌شناسد و همه جوامع و گروه‌های سنی را درگیر می‌کند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده اختلال‌های روانی به‌خصوص افسردگی دلیل اصلی عدم‌سلامت روان و ناتوانی در سراسر جهان هستند اختلالی که در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش داشته است.

سالیان سال است که از افسردگی در جامعه ایرانی گفته می‌شود و هر بار نیز آمارهای متفاوتی از روند این بیماری در کشور ارائه می‌شود. این بار رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با اشاره به شیوع ۱۲.۵درصدی افسردگی در جامعه می‌گوید: دو سوم این افراد افکار خودکشی دارند و ۱۵درصد آنها اقدام به‌خودکشی می‌کنند بنابراین پیشگیری و درمان این بیماری بسیار حائز اهمیت است. فرد افسرده غمگین بوده و دیدگاه‌ها و ابعاد منفی زندگی خود و دیگران را پررنگ‌تر می‌بیند، و این نگاه بر عملکرد فرد تأثیر منفی دارد.

مریم رسولیان یکی از اهداف انجمن علمی روانپزشکان ایران را افزایش سواد سلامت روان جامعه برشمرد و افزود: طی ۲سال گذشته برنامه‌های متمرکزی در این زمینه انجام گرفته و سایتی با هدف آموزش عمومی و ارتقای سواد سلامت روان در حال راه‌اندازی است. همچنین با توجه به اینکه افسردگی یکی از بیماری‌های شایع در حوزه سلامت روان به شمار می‌رود که در صورت بی‌توجهی به آن می‌تواند تأثیرات منفی در زندگی افراد برجای گذارد کمپین پیشگیری و مقابله با افسردگی نیز در حال راه‌اندازی است البته باید توجه داشت که موضوع غمگین شدن با بیماری افسردگی متفاوت بوده چراکه غمگین شدن و یا تجربه حس غم مسئله‌ای فراگیر است و همه افراد در برابر مشکلات، خلق افسرده را تجربه می‌کنند و اگر چنین نباشد غیرطبیعی است.

وی با اشاره به اینکه شیوع افسردگی حدود ۱۲.۵درصد در کشور است، گفت: این بیماری در هر ۲جنس زن و مرد با شیوع بالا وجود دارد و اگر شناسایی و درمان به‌موقع انجام گیرد قابل کنترل است و افراد باید در زمان ابتلا حتما از کمک‌های تخصصی بهره‌مند شود چرا که خوب است همه بدانند افسردگی متفاوت از غمگین شدن است چرا که افسردگی مجموعه‌ای از علائم شامل غمگینی، کاهش انرژی و کاهش خواب، کاهش اشتها کم شدن تمرکز و افت عملکرد است و این علائم بر زندگی و عملکرد فرد تأثیر منفی گذاشته و توصیه می‌شود مردم به این علائم حساس بوده و در این موارد حتما از پزشکان و روانپزشکان کمک بگیرند.
کد N2227036

وبگردی