آفتاب
برومندی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز با ایران است/ جمله‌های کلیشه‌ای اروپایی‌ها دیگر برای ما کافی نیست

تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز با ایران است/ جمله‌های کلیشه‌ای اروپایی‌ها دیگر برای ما کافی نیست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اینکه اروپایی‌ها فقط به جمله‌های کلیشه‌ای «ما متاسف هستیم» و «آمریکا کار خوبی نکرده و در حال انجام تخلف است» بسنده کنند دیگر برای ما کافی نیست.

محمدمهدی برومندی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا در پاسخ به این سوال که در صورت برآورده نشدن خواسته‌های اقتصادی ایران، کاهش تعهدات برجامی تا کجا پیش خواهد رفت؟، گفت: برجام یک توافق بین‌المللی پذیرفته شده و مورد تایید شورای امنیت بوده که ما به مفاد برجام به طور کامل عمل کردیم، اما طرف‌‌های مقابل ما به تعهدات خود که بخش اعظم ان تعهدات اقتصادی است عمل نکردند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ادامه روند موجود بنا به تشخیص نظام جمهوری اسلامی ایران و همه ارکان حاکمیت به نفع ملت ایران نبوده است لذا یک برنامه‌ریزی در سطح کلان نظام انجام و تصمیماتی اتخاذ شده است که به دلیل استنکاف طرف مقابل گام‌به‌گام از تعهداتی که در برجام داشته‌ایم کم کنیم.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین ما اقداماتی را انجام دادیم و ممکن است در ادامه در صورتی که منافع ملت کسب نشود، اقدامات دیگری هم انجام دهیم.

برومندی در پاسخ به این سوال که دشمنان ما تهدید می‌کنند که تشدید روند کاهشی تعهدات برجامی باعث خواهد شد که اجماع جهانی علیه ما شکل بگیرد، گفت: اجماع جهانی این بود که در برجام اثبات شد نظام جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از تعهدات خود نسبت به جامعه بین‌المللی عبور نکرده است، اجماع جهانی این بود که در برجام پرونده PMD بسته شد یعنی دشمنان ایران اسلامی به ویژه آمریکایی‌ها همواره تلاش می‌کردند که بگویند فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابعاد نظامی دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: در برجام و ۱۵ گزارشی که آژانس داد اثبات شد که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نه تنها هیچگاه بنا به حکم شرعی و اخلاقی، نظامی نبوده است بلکه در بعد از پذیرش برجام هم بر اساس گزارشات پانزده گانه آژانس ما هیچگاه اقدامی که ناقض برجام باشد، انجام ندادیم.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: جامعه جهانی امروز می‌داند که جمهوری اسلامی ایران در معرض تروریسم اقتصادی قرار گرفته و می‌دانند که ما به طور دائم با مقام‌های بسیاری از کشورهای دنیا مخصوصا به دلیل اینکه در کمیسیون سیاست خارجی هستیم، مذاکرات مفصلی داریم.

برومندی خاطرنشان کرد: اینکه اروپایی‌ها فقط به جمله‌های کلیشه‌ای «ما متاسف هستیم» و «آمریکا کار خوبی نکرده و در حال انجام تخلف است» بسنده کنند دیگر برای ما کافی نیست، آن‌ها هم باید حتما به عنوان طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل کنند. جامعه جهانی قطعا حقانیت جمهوری اسلامی ایران را تشخیص داده و خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام سپاه پاسداران در توقیف نفتکش بریتانیایی می‌تواند نفتکش ما را در جبل‌الطارق آزاد کند؟، گفت:‌ انگلیسی‌ها یک تخلف آشکار کردند که یک کشتی ما را در جبل‌الطارق بدون هیچ بهانه‌ای توقیف کردند. ما به صورت حقوقی در ارکان مختلف نظام به ویژه در حوزه دیپلماسی، وزارت امور خارجه و دیگر بخش‌ها درحال دنبال کردن این موضوع هستیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اینکه کشتی‌های انگلیسی بخواهند در منطقه تنگه هرمز تخلفاتی انجام دهند، جمهوری اسلامی ایران هم حتما اقدام به مقابله به مثل می‌کند و جلوی تخلف می‌ایستد. کشتی انگلیسی چند تخلف داشت و ما حتما با تخلف برخورد می‌کنیم.

برومندی گفت: امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و عبور کشتی‌ها با جمهوری اسلامی ایران است، ما تسلط کامل و کافی بر منطقه داریم و همواره هم به دنبال حفظ امنیت برای منطقه بوده‌ایم. این حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه ماست که معضلاتی را برای کشورهای منطقه ایجاد کرده است.

نماینده مردم مرودشت گفت: پاسخ هر اقدام نابخردانه و غیر قانونی توسط نظام جمهوری اسلامی ایران داده خواهد شد.


کد N2220705

وبگردی