آفتاب
رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان در گفت‌وگو با ایلنا:

واردات طاقه‌ای پارچه‌ صرف اقتصادی وجود ندارد

واردات طاقه‌ای پارچه‌ صرف اقتصادی وجود ندارد

ایلنا: رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان اظهار داشت: ۸۰ درصد کاغذ دیواری‌های مصرفی ما وارداتی است و ۲۰ درصد داخلی، البته در…

رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان اظهار داشت: ۸۰ درصد کاغذ دیواری‌های مصرفی ما وارداتی است و ۲۰ درصد داخلی، البته در این بخش نیز کارهای لوکس نیز وجود دارند به طور مثال کاغذ دیواری که در آ‌ن لامپ LED استفاده می‌شود متری ۵۰۰ هزار تومان است.

بهروز چوداری میلانی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص آخرین وضعیت اعضای این صنف گفت: صنف ما از لمینت و پارکت بیشترین استفاده را دارد، این در حالی است که سال گذشته در هنگام اعلام ممنوعیت 1300 کالا، لمینت خارجی نیز جزو آن لیست بود.

وی ادامه داد: از روزی که واردات آن ممنوع اعلام شد همان ساعت قیمت لمینت داخلی سه برابر شد و بازار انحصاری چنان رونق پیدا کرد که شش واحد تولیدی نیز به چهار واحد قبلی اضافه شد.

وی تصریح کرد: نسل جدید پارکت را لمینت می‌گویند و جزو فرآورده‌های چوبی محسوب می‌شوند. برای تولید آن یک سری استانداردهای بین المللی وجود دارد که متاسفانه برخی تولیدکنندگان ما آن را رعایت نمی‌کنند. مشکل اصلی عدم استفاده از مواد اولیه مرغوب است، اگر تولیدکننده ایرانی هم بخواهد مواد اولیه مرغوب استفاده کند هزینه تمام شده لمینت بیشتر از نوع خارجی آن خواهد شد.

چوداری میلانی در خصوص وضعیت بازار پرده گفت: در این بخش ما دو نوع پرده داریم یک نوع پرده‌های عمودی و افقی مانند زبرا، لوردراپه که تولید داخل و وارداتی است و دیگری پرده‌های پارچه‌ای که آن هم بیشتر تولید داخلی است. اما در برخی مواقع به دلیل تقاضای مشتری، همکاران ما به صورت مسافری آنها را وارد می‌کنند. در غیر این صورت هیچ گونه صرف اقتصادی برای واردات طاقه‌ای وجود ندارد و همکاران ما با نشان دادن کاتالوگ و نمونه، پس از گرفتن سفارش دقیقا به همان اندازه از طریق مسافر وارد کشور می‌کنند.

وی ادامه داد: این نوع پرده‌های پارچه‌ای اکثرا خاص هستند و تا متری 10 میلیون تومان نیز قیمت دارند. در بخش لوردراپه نیز در تهران مصرف آ‌ن چنانی ندارد و بیشتر در شهرستا‌ن‌ها استفاده می‌شود و نسبت به پارسال افزایش قیمت 60 درصدی داشته است.

میلانی گفت: در پرده‌های زبرا نیز 30 درصد و در پرده‌های پارچه‌ای ساخت داخل نیز 40 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم.

وی در خصوص بازار کاغذ دیواری تصریح کرد: 80 درصد کاغذ دیواری‌های مصرفی ما وارداتی است و 20 درصد داخلی، البته در این بخش نیز کارهای لوکس نیز وجود دارند به طور مثال کاغذ دیواری که در آ‌ن لامپ LED استفاده می‌شود متری 500 هزار تومان است. در بخش نقاشی نیز ما 25 درصد افزایش قیمت دستمزد داشته‌ایم.

رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان در خصوص شکایات واصله به این اتحادیه گفت: در یک سال اخیر بیشترین شکایات در حوزه لمینت بوده است سپس در بخش شستشوی مبلمان و قیمت‌های ارائه شده برای پرده و کاغذ دیواری.

وی اظهار داشت: صنف ما چون نرخ مصوب ندارد، اتحادیه بر اساس نرخ عرف از اعضا بازرسی می‌کند که آن هم بستگی به مناطق مختلف تهران دارد. مثلا در شمال تهران قیمت‌گذاری آن با واحد صنفی جنوب تهران متفاوت است اما در نهایت 80 درصد این شکایت در اتحادیه حل می‌شود و رضایت طرفین اخذ می‌شود و 20 درصد دیگر بعد از اعلام نظر کارشناسی اتحادیه به سازمان صمت استان و از آنجا به یکی از شعب دادگاه تعزیرات ارسال می‌شوند.
کد N2215478

وبگردی