آفتاب

الکتروگیربکس ها و انواع گیربکس

الکتروگیربکس ها و انواع گیربکس

الکتروگیربکس ها جزو اصلی ترین بخشهای سیستم های مکانیکی هستند که بدون استفاده از آنها قابلیت های ماشین آلات بشدت کاهش پیدا می کنند.

الکتروگیربکس ها جزو اصلی ترین بخشهای سیستم های مکانیکی هستند که بدون استفاده از آنها قابلیت های ماشین آلات بشدت کاهش پیدا می کنند. گیربکس ها قطعاتی تمام فولادی هستند که از یک یا چند شافت و دنده های محکم شده بر روی آنها تشکیل شده اند. الکتروگیربکس ها با دقت بسیار بالایی تولید میشوند و نقص در کار آنها منجر به نقص کلی در سیستم میشود. گیربکس ها در انواع مختلف و با سایز و توان های مختلفی تولید و عرضه میشوند. تنسایل و مقاومت سایشی دنده های گیربکس ها بسیار بالا می باشد چرا که در تماس با یکدیگر در سیکل های کاری طولانی مدت قرار دارند. انواع مختلف و دسته بندی های متعددی از گیربکس ها بسته به نوع صنعت، نوع شافت و زاویه های ورودی و خروجی شافت ها که می توانند هم راستا و یا عمود باشند، نوع اتصال گیربکس به مولد که می تواند همراه با کوپلینگ و یا هالو شافت باشند، فلنچ دار و یا غیر فلنچ دار بودن گیربکس و دور ثابت یا دور متغیر بودن گیربکس که از قابلیت های گیربکس های مدرن می باشد. دسته بندی  کلی تر و بر حسب نوع حرکت اجزای گیربکس عبارتند از گیربکس خورشیدی، گیربکس حلزونی و گیربکس های شافت مستقیم که دارای سرعت عمل بسیار بالایی هستند.


مقایسه گیربکس حلزونی و گیربکس خورشیدی

هر یک از انواع گیربکس دارای خواص مکانیکی ویژه ای است که آن را برای کاربری ویژه ای مناسب تر می سازد. انتخاب گیربکس خورشیدی اغلب به سبب هم محور بودن ورودی و خروجی صورت می پذیرد. شایان ذکر است که گیربکس خورشیدی دارای دقت عمل بالایی بودن و میزان سایش بین دنده ها نیز در آن نسبت به گیربکس حلزونی اغلب کمتر می باشد. بنابراین بطور معمول طول عمر گیربکس خورشیدی از گیربکس حلزونی بالاتر می باشد. گیربکس حلزونی دارای جهت محور ورودی عمود بر محور خروجی می باشد و اتصال آن در خروجی اغلب از طریق فلنچ صورت می پذیرد. گیربکس حلزونی دارای یک محور دنده شده در طول می باشد که بصورت کوپل با یکی از دنده های قرار گرفته بر روی شافت مرکزی عمل می کند. از نظر قدرت با توجه به اینکه توان و قدرت گیربکس ها اساسا با میزان گشتاور خروجی آنها سنجیده میشود می توان گفت گیربکس خورشیدی دارای توان بسیار بالاتری از گیربکس حلزونی می باشد و گشتاور خروجی آنها اغلب بسیار بالا بوده و در سایز های معمولی به 50000 Nm نیوتن متر نیز می رسد.  گیربکس حلزونی بصورت 2 یا 3 طبقه طراحی میشوند و به گشتاور 1250 نیوتن متر و به نسبت تبدیل بالای 1847 بار میرسند. برخلاف اغلب انواع دیگر گیربکس ها در گیربکس های حلزونی در صورتیکه نسبت کاهش سرعت دورانی از شفت ورودی به شفت خروجی زیاد باشد این گیربکس ها بصورت تک جهته کار می کنند.

گیربکس های مدرن کدامند

گیربکس ها نیز مانند بسیاری دیگر از قطعات صنعتی با گذر زمان به پیشرفت هایی رسیده اند. این پیشرفت در الکتروگیربکس ها هم در زمینه کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی صوتی و افزایش طول عمر آنها اتفاق افتاده است و هم از نظر کاربری در بالا رفتن سرعت عمل، ایجاد گشتاور یکنواخت، کاهش ضربه به اجزای دیگر سیستم، نوع اتصال سریع و قابلیت تغییر دور. در این میان گیربکس شافت مستقیم با بکار گیری از دو سیستم کلاچ بصورت همزمان دارای سرعت عمل بسیار بالایی بوده و با حذف یک سیستم کوپلینگ و ایجاد گشتاور از سیستم یکی از کلاچ ها بصورت فعال عمل کرده و انتقال گشتاور خروجی حفظ می شود. از دیگر انواع مدرن گیربکس ها می توان به گیربکس دور متغیر SEWاشاره نمود که امروزه توسط برند های بسیار دیگری نیز تولید میشود. این گیربکس های دور متغیر SEW :ه تغییر دور آنها اغلب بصورت دستی و یا کنترلی صورت می پذیرد از افزایش تنش خروجی در برخی صنایع جلوگیری کرده و به عملکرد بهتر سیستم منجر می شوند.


برند های تولید کننده الکتروگیربکس

امروزه برند های مختلفی در دنیا به تولید انواع گیربکس مشغول می باشند. در این میان گیربکس SEW آلمان بی تردید یکی از قدرتمند ترین تولید کنندگان در دنیا محسوب میشود. گیربکس SEW در انواع مختلف حلزونی ، خورشیدی و با قابلیت های بسیاری تولید میشوند. این گیربکس ها هم قابلیت اتصال به موتور از طریق کوپلینگ و هم بصورت اتصال از طریق الکتروگیربکس هالو شافت را دارند. علاوه بر این گیربکس SEW جزو پایه گذاران تولید گیربکس های شافت مستقیم و بی تردید اولین تولید کننده الکتروگیربکس دور متغیر در دنیا محسوب میشود. دارا بودن گشتاور خروجی بسیار بالا، طول عمر اجزا و دنده ها، عملکرد بی صدا و نمونه هایی از گیربکس های ضد انفجار از ویژگی های اصلی گیربکس SEW می باشند. برندهای معتبر دیگر در دنیا نیز به تولید انواع الکتروگیربکس مشغول هستند که در این میان می توان به گیربکس روسی ROSSI ایتالیا، موتوواریو و حتی چند برند چینی اشاره نمود.  


کد N2213539

وبگردی