آفتاب

تضعیف متخصصین داخلی از درون وزارت بهداشت

تضعیف متخصصین داخلی از درون وزارت بهداشت

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، نسبت به اعمال نفوذ برخی در وزارت بهداشت برای تضعیف متخصصین داخلی به عنوان مادر طب، انتقاد کرد و گفت: این وضعیت باعث افزایش هزینه های نظام سلامت خواهد شد.

ایرج خسرونیا، اظهار داشت: مشکل این است که در حال حاضر تعداد متخصصین داخلی کشور روز به روز کمتر می شود، در حالی که متخصصین داخلی به عنوان رشته مادر در دنیا شناخته می شوند. به طوری که این رشته پزشکی در آمریکا و اروپا، دومین رشته درآمدزا شناخته می شود.


وی با انتقاد از اینکه در ایران توجهی به متخصصین داخلی نمی شود، افزود: تعداد تحصیل کرده های این رشته در کشور بیش از ۸ هزار نفر است، اما کمتر از ۳۵۰۰ نفر در این رشته مشغول کار هستند. زیرا، تعدادی از آنها یا تغییر رشته داده اند و یا اینکه این رشته را رها کرده و مهاجرت کرده اند.


خسرونیا ادامه داد: ارجاع مستقیم بیمار از پزشک عمومی به فوق تخصص، یکی از تبعات کم توجهی به رشته داخلی است.


وی افزود: متاسفانه برای تعداد باقی مانده از متخصصین داخلی که به عنوان متخصص گوارش کار می کنند، فشارهایی از سمت و سوی وزارت بهداشت اعمال می شود که فعالیت آنها را محدود کند. در حالی که رشته هایی همچون قلب، دندانپزشکی و جراح عمومی، بدون هیچ محدودیتی در زمینه های مرتبط با رشته خودشان فعالیت می کنند.


رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، تاکید کرد: این قبیل اعمال فشارها و محدودیت ها باعث شده که پزشکان «مادر طب»، رشته خود را رها کنند و ما در حال حاضر با کمبود متخصص داخلی مواجه هستیم. به طوری که در تهران نیز کمتر از ۱۰۰ متخصص داخلی کار کشته وجود دارد.


خسرونیا با انتقاد از اعمال نفوذ یک فوق تخصص در وزارت بهداشت، گفت: علاقه به پول و شهرت، باعث شده این جریان فقط به فکر درآمدزایی خودشان باشند.


وی ادامه داد: هر وزیر یا معاون وزیری که عوض می شود و ما با آنها صحبت می کنیم، حرف های ما را می پذیرند، اما اعمال نفوذها باعث می شود هیچ اتفاقی برای رشته داخلی رخ ندهد.


رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود: ادامه چنین وضعیتی باعث افزایش هزینه های دولت خواهد شد، زیرا در هیچ کجای دنیا این طور نیست که بیمار بعد از مراجعه به پزشک عمومی، سراغ فوق تخصص برود. در همه جای دنیا، ۶ تا ۷ ماه طول می کشد که یک بیمار بعد از مراجعه به متخصص داخلی، به فوق تخصص معرفی شود.


مهر
کد N2213047

وبگردی