آفتاب
حسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

توقیف نفتکش‌ها پاسخ ایران به یک دیکتاتوری بین‌المللی است

توقیف نفتکش‌ها پاسخ ایران به یک دیکتاتوری بین‌المللی است

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: انگلیس نفتکش ما را در آب‌های بین المللی و نه آب‌های جبل الطارق، با دخالت نظامی و این ادعا که تحریم اتحادیه اروپا را نادیده گرفته‌ایم، توقیف کرد در حالی که این تحریم علیه سوریه بود نه ایران. به هیچ وجه حق توقیف کشتی را که با پرچم کشور دیگری حرکت می‌کرد، نداشتند. بنابراین اقدام تلافی‌جویانه ایران نیز بدرستی انجام شده است.

سید مهدی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تنش اخیر به وجود آمده در مورد نفتکش‌ها اظهار داشت: قطعا وقتی ما ریسک می‌کنیم، منافعی در نظر داریم که این منافع ارزش بالایی دارند، بنابراین پای آن می‌ایستیم، البته وقتی ریسک می‌کنیم احتمال ضررهایی هم هست. به هرحال اینگونه برخوردها دارای ریسک است. امروز دنیا خصوصا دنیای غرب و در راس آن آمریکا تحول بزرگی را خصوصا بعد از روی کار آمدن ترامپ بوجود آورده است. این تحول از این جهت که همه ویژگی‌ قدرت‌ها که تاکنون پنهان مانده بود را آشکار کرده، مثبت است

وی افزود: آمریکایی که روزی می‌گفت ارزش‌های آمریکایی عبارت است از دموکراسی، آزادی کشورها، حقوق بشر و تمامی ارزش‌هایی که برای همه انسان‌ها جذاب است، بنابراین ضروری است که به خاطر آنها سازمان ملل بوجود آید تا کشور ضعیفی مورد تهاجم و بهره‌برداری قرار نگیرد، بعد از جنگ جهانی دوم منشور ملل متحد و سازمان ملل بوجود می‌آید، دیوان بین‌المللی لاهه ایجاد می‌شود که افراد بتوانند در مواقع اختلاف انسانی مسائل را حل کنند. اکنون می‌بینیم که در عمل همه این‌ها برای دیگران است نه برای صاحبان قدرت، امروز آمریکا می‌گوید من اقتصاد آزاد را برای شما می‌خواهم نه خودم، هم قانون تعرفه را اعمال می‌کنم و  هم جلوی کشتی‌ها را گرفته و دخالت نظامی می‌کنم، به طوری که در این چند دهه انواع دخالت و نقض تمام آنچه را خود وضع کرده بودند از سوی قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا شاهد بودیم.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی تصریح کرد: در این شرایط کشورها از زوایای مختلفی به موضوع نگاه می‌کنند، برخی می‌گویند ما پذیرفته‌ایم عده‌ای قلدر و کلاه مخملی در دنیا وجود دارند که زور دارند، می‌گویند آمریکا هم شاخ دارد و هم شیر، ما با شاخ در نمی‌افتیم و از شیر استفاده می‌کنیم، این کشورها من جمله اتحادیه اروپا، ژاپن و آسیای شرقی غرور ملی خود را زیر پا می‌گذارند و با سازش جلو می‌روند، می‌گویند ما می‌خواهیم منافع ملی‌مان را حفظ کنیم و با شاخ گاو در نمی‌افتیم، جایی که زور می‌گوید چشم‌مان را می‌بندیم، اگر تحریم و یا تهدید به تحریم شدیم، می‌گوییم هرچه شما بفرمایید. مثلا تحریم آمریکا شامل دولت‌ها نمی‌شود اما می‌بینیم که دولت برزیل حاضر نیست به کشتی ایرانی سوخت تحویل بدهد و این یعنی تسلیم محض یک دولت در برابر زورگویی و قوانین داخلی یک دولت دیگر.

وی گفت: در مجموع شاید ایران تنها کشوری است که می‌گوید ضد ارزش‌ها را برملا می‌کند، هزینه‌های سنگینی می‌پردازد تا چهره آمریکا را نمایان کند. دولت امریکا در برجام 19 تعهد بزرگ داشت، بند الف تا قاف به تعهدات این کشور مربوط می‌شود و اکنون از 11 تعهد صحبت می‌کند در حالی که اگر این تعهدات اجرا می‌شد، ما مشکلی نداشتیم و نه امکان این بود که به اینجا برسیم، برجام نیز جلو می‌رفت، ایران تا سال گذشته تنها عضو  گروه 1+5 بوده که تعهدات را کامل انجام داده است، ما تنها کشوری هستیم که می‌گوییم شما به 19 تعهد عمل نکردید. از همه بدتر اینکه با قلدری می‌گوید من از برجام خارج می‌شوم اما شما باید پایبند بمانید.

حسینی تاکید کرد: اینها زورگویی‌هایی است که ما را به یاد حمله مغول‌ها می‌اندازد و به قول وزیر خارجه کشورمان؛ تحریم به این معنای گسترده یک تروریسم اقتصادی علیه ملت‌ها است. تحریم امروز علیه مردم ایران است در حالی که کوچکترین حرکتی که به ملت‌ها آسیب بزند ممنوع است. عهدنامه چیزی نیست که به راحتی بتوان تصمیم گرفت و از آن خارج شد، روش دارد. اگر می‌خواستند از آن خارج شوند باید بر اساس کنوانسیون وین عمل کنند، امروز بخش خصوصی و کشتیرانی ما نمی‌تواند مانند گذشته کار کند، نفت فروشش کم شده، پروژه‌ها اجرا نمی‌شود، مردم بیکار می‌شوند و اقتصاد آسیب می‌بیند و دود همه اینها مستقیم به چشم مردم می‌رود، حتی بخش‌های انسان دوستانه و دیوان دادگستری لاهه رای به عدم تحریم مثل دارو، لوازم یدکی هواپیما و غذا داده بود. اما اکنون مسیرهای مالی و بانکی را بسته‌اند و نمی‌توان پول دریافت کرد، آثار آن را روی مردم، کودکان و بیماران صعب‌العلاج می‌بینیم.

وی گفت: ما با یک قلدری و زورگویی بین المللی مواجهیم که نه حقوق بشر را رعایت می‌کنند و نه دموکراسی را می‌دانند، یک نوع دیکتاتوری را به همه دنیا دیکته می‌کنند، می‌گویند ما ایران را تحریم می‌کنیم و دنیا هم حق ندارد با این کشور مراوده داشته باشد. در این شرایط تنها کشوری که به گروهی شارلاتان و زورگو که زمانی دنبال خوردن حق سرخپوست‌های آمریکا بودند، اجازه زورگویی نمی‌دهد ایران است، ایران اکنون کوتاه نمی‌آید و هزینه‌های آن را نیز می‌پردازد. ما تحمل می‌کنیم اما ارزشی در دنیا ایجاد می‌کنیم، این مقاومت ما را در برابر مردم دنیا ارزشمندتر خواهد کرد، ما ملتی خواهیم بود که زور را تحمل نمی‌کند و  برای اینکه این موضع را ثابت کنیم طبیعی است وقتی پهپاد آمریکا وارد خاک ما می‌شود مورد حمله قرار بگیرد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی یادآور شد: این روشی است که ملت ما را سرافراز می‌کند ضمن اینکه ریسک هم دارد، در حالی که بالاترین خفتی که ممکن است آمریکا این روزها داشته باشد این است که ثابت شود ادعای حمله به پهپاد ایران دروغین بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: انگلیس نفتکش ما را در آب‌های بین المللی و نه آب‌های جبل الطارق، با دخالت نظامی و این ادعا که تحریم اتحادیه اروپا را نادیده گرفته‌ایم، توقیف کرد در حالی که این تحریم علیه سوریه بود نه ایران. به هیچ وجه حق توقیف کشتی را که با پرچم کشور دیگری حرکت می‌کرد، نداشتند. بنابراین اقدام تلافی‌جویانه ایران نیز بدرستی انجام شده چرا که نفتکش آنها در آب‌های سرزمینی ما تردد می‌کرد. بهر حال با این اقدام اگر قرار باشد مذاکره و تفاهمی صورت گیرد ما را در جایگاه بهتر و برابری قرار می‌دهد تا مسائل را بدون برخورد نظامی حل و فصل کنیم.
کد N2212509

وبگردی