آفتاب
بی‌اعتنایی وزیر صمت به غیبت سرپرست سازمان توسعه تجارت

هیأت تجاری ایران بدون ژنرال به عمان رفت

هیأت تجاری ایران بدون ژنرال به عمان رفت

هیأت تجاری ایران به سرپرستی رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری به کشور عمان سفر کردند که مسؤل تجارت خارجی کشور غائب بزرگ این هیأت بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب، هیأت تجاری ایران متشکل از مسئولان نهادهای تجاری، صنعتی و دریایی به سرپرستی رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عمان یعنی وزیر صمت به این کشور سفری دو روزه داشتند.

در حالی که محور اصلی این سفر توسعه مناسبات تجاری دو کشور بود، اما محمدرضا مدودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران این هیأت را همراهی نکرد. خالی بودن جای عالی‌ترین مقام دولتی کشور در حوزه تجارت خارجی نه تنها برای فعالان اقتصادی کشورمان که قطعا برای مسؤلان تجاری و فعالا اقتصادی کشور عمان هم علامت سؤال و البته علامت تعجب بزرگی است.

اگرچه وزیر صنعت، معدن و تجارت مقام ارشد دستگاه متولی تجارت، صنعت و معدت کشور است، اما سازمان توسعه تجارت، نهاد تخصصی متولی تجارت خارجی است و پیگیری مباحث و موضوعات تخصصی در این حوزه بر عهده این مجموعه است. در چنین شرایطی حذف نام سرپرست سازمان توسعه تجارت از فهرست مسافران عمان، گذشته از این که مبین اعمال سلیقه شخصی در یکی از مهمترین حوزه‌های اقتصادی کشور است که نشان دهنده بی‌اعتنایی وزارت صنعت، معدن و تجارت به جایگاه مدیران تخصصی است.

اینکه نام سرپرست سازمان توسعه تجارت توسط چه کسی از فهرست این هیأت تجاری حذف شده، چندان اهمیت ندارد، اما واکنش منفعلانه رضا رحمانی وزیر صمت به این رفتار اتفاق مهمی است. اینکه برای فرمانده ارشد بخش صنعت و تجارت کشور، جای خالی ژنرال حوزه تجارت خارجی کشور در صف تیم مذاکره کنندگان تجاری، اهمیتی ندارد، نشان از بی‌اعتنایی ایشان به پیشانی و رأس اقتصاد غیرنفتی کشور است.

رقم خوردن این اتفاق در شرایط اقتصادی ویژه‌ای که کشور با آن روبرو است، آن هم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده‌، می‌تواند نگران کننده باشد.

در شرایطی که فشار تحریم‌ها صادرات نفت را هدف قرار داده و چشم‌ها به صادرات غیرنفتی دوخته شده تا بتواند بخشی از کاهش درآمد ارزی را جبران کند و از سویی رونق تولید به توسعه صادرات گره خورده، اینگونه بی‌اعتنایی به حوزه تجارت خارجی آن هم از سوی وزیر صمت به عنوان عالی‌ترین مقام این بخش، چه معنایی دارد.

کد N2208718

وبگردی