آفتاب

سفینه ژاپنی برای بار دوم روی سیارکی دوردست فرود آمد

سفینه ژاپنی برای بار دوم روی سیارکی دوردست فرود آمد

سفینه فضایی ژاپنی هایابوسا ۲ که چند ماه گذشته را در اطراف سیارکی دوردست گذرانده است، برای بار دوم برای نمونه‌برداری روی آن فرود آمد.

به گزارش سی‌ان‌ان فرود آمدن دوباره این سفینه بدون سرنشین ژاپنی بر روی سیارک دوردست ریوگو در ادامه ماموریت آن برای کاوش در منشاهای منظومه شمسی است.
سازمان کاوش هوافضایی ژاپن می‌گوید با توجه داده‌های فرستاده شده فرود سفینه هایابوسا ۲ و پرتاب موشکی از آن برای نمونه‌برداری از سیارک موفقیت‌آمیز بوده است.
هایابوسا ۲ در فوریه ۲۰۱۸ بر روی نخستین بار روی سیارک ریوگو که پهنای ۷۸۰ متری دارد و در فاصله ۳۰۰ میلیون کیلومتری کره زمین حرکت می‌کند، فرود آمد. در این فرود اولیه نیز سفینه موشکی را به روی سطح سیارک پرتاب کرد تا مواد سطحی را به هم بزند و از آنها نمونه‌ برداری کند.
هایابوسا ۲ در این فرود دوم قرار است از مواد زیر سطحی سیارک نمونه‌برداری کند که قبلا انجام نشده است. سفینه در این فرود دوم یک impactor یک یک گلوله مسی است به سطح ریوگو پرتاب کرد که دهانه‌ای مصنوعی در آن ایجاد کرده که با مواد زیرسطحی احاطه شده است.  
این مواد برای دانشمند بسیار بارزش هستند، زیرا اثرات هوازدگی فضایی از جمله اثرات پرتوهای کیهانی و ذرات باردار خورشیدی در امان بوده‌اند. این نمونه‌ها می‌توانند درک جدیدی از چگونگی تکوین منظومه شمسی در میلیارده سال پیش ایجاد کنند.
هایابوسا ۲ در دسامبر ۲۰۱۹ سیارک ریوگو را ترک خواهد کرد و تا پایان سال ۲۰۲۰ با محموله پرارزشش به کره زمین بازخواهد گذشت.
کد N2208269

وبگردی