آفتاب

يك سبد پُر براي انتخاب تئاتري خوب

يك سبد پُر براي انتخاب تئاتري خوب

نمایشنامه‌هایی از داستایوفسکی، چخوف و فلوریان زلر، این روزها در سالن مختلف توسط هنرمندان ایرانی روی صحنه اجرا می‌شوند.


به گزارش آفتاب، تئاتر«جنایت و مکافات» نوشته فئودور داستایوفسکی نمایشنامه‌نویس روس، در تالار وحدت روي صحنه است. رضا ثروتی این اثر را کارگردانی کرده و بازیگرانی مانند بابک حمیدیان، آتیلا پسیانی، طناز طباطبایی، مهدی سلطانی، مینا ساداتی، پیام دهکردی، پانته آ بهرام، اصغر پیران و بهناز جعفری در آن به ایفای نقش پرداخته اند.
در خلاصه این تئاتر که سبک آن درام است، نوشته شده: راسکلنیکف دانشجویی است که ناخواسته مرتکب قتلی شده، از آن پس دچار اختلالات روانی گشته و در نهایت خود را تسلیم پلیس می کند.
«دروغ» و «پدر» دو تئاتری هستند که تا 31 تیرماه، یکی در تماشاخانه ایرانشهر و دیگری در تئاتر مستقل تهران روی صحنه هستند.
«فلوریان زلر» که در سال 1979 میلادی در فرانسه به دنیا آمده، نمایشنامه «دروغ» را نوشته است. این نمایشنامه با کارگردانی آریان رضایی و بازی افشین هاشمی، لادن مستوفی، ارسطو خوش رزم و مژگان خالقی روی صحنه اجرا مي‌شود.
تئاتر «دروغ» در ژانر کمدی و اجتماعی است كه از ساعت 19:30 در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا می شود.
تئاتر «پدر» اثر دیگری است که از «فلوریان زلر» تا 31 تیرماه روی صحنه است. این نمایش توسط رضا احمدی کارگردانی شده و مسعود کرامتی، مهدی پاکدل، نسرین نصرتی، آرش تبریزی، ندا اسدی، سارا امیدوار در آن بازی می کنند.
این نمایش در مجموعه تئاتر مستقل تهران از ساعت 21:30 اجرا می شود.
تئاتر «نفرین قحطی‌زده‌گان» به کارگردانی اشکان خطیبی که از 27 خردادماه آغاز شده تا 26 تیرماه در تماشاخانه ایرانشهر سالن سمندریان روی صحنه خواهد بود. نورا پیدایش فرد، امیر پاکدل، بهتاش ساکنین و مسعود رمضانی به عنوان بازیگران این نمایش معرفی شده اند.
«سام شپارد» نمایشنامه نویس آمریکایی این تئاتر است.
«نان» نام نمایشی است که با سبک اجتماعی، به کارگردانی نصیر ملکی جو تا 24 تیرماه در تهران اجرا می شود. تالار حافظ به این تئاتر اختصاص داده شده و آزاده احمد آبادی، سارا پهلوانی، هلیا خورشیدی، زهرا سلیمیان، مهسا شیخی، حسین مهدوی به ایفای نقش می پردازند.
تئاتر «این یک کنفرانس از شکست ماست» اجرای دیگری است که تا 31 تیرماه هر روز ساعت 21 در خانه هنرمندان ایران سالن استاد انتظامی به صحنه می رود. مهران مرادی نویسنده و کارگردان این اثر است و پوریا شکیبایی، امید شوندی، آرش صفایی، احمدرضا موسوی و اکبر مشکاتی در آن بازی کرده اند.
نمایش «آوازخوان طاس» تا 28 تیرماه در فرهنگسرای نیاوران سالن گوشه روی صحنه خواهد بود. «اوژن یونسکو» که او هم نمایشنامه‌نویسی فرانسوی و در سال 1994 میلادی در 84 سالگی درگذشت، متن این نمایش را نوشته است. امید انصاری این تئاتر را کارگردانی می‌کند و الهام خضرایی منش، علی افضلی، غزل جمشیدآبادی، شایان انجمنیان، امین حسین‌زاده، بهاره پوزش‌پور در آن به ایفای نقش می‌پردازند.
در خلاصه داستان این تئاتر آمده است: داستان روایتگر بیهودگی و پوچی زندگی بخصوص در طبقه مرفه انگلستان است، چیزی که گریبانگیر زندگی امروز ماست. حرف‌های بی سروته و گذران روزهای ارزشمند عمر، بی‌نتیجه و بی‌بهره.
تئاتر مستقل تهران تا 28 تیرماه میزبان علاقه‌مندان به تئاتر «سیزیف» خواهد بود. نمایشنامه این اثر را محمدصادق گلچین عارفی نوشته و محمد برهمنی آن را کارگردانی می‌کند. مهدخت مولایی و اسماعیل گرجی نیز در این تئاتر بازی می‌کنند. نوید محمدزاده به‌عنوان تهیه‌کننده این اثر معرفی شده است.
اجراخوانی «خواستگاری» نیز تا 27 تیرماه در فرهنگسرای ارسباران سالن شماره 2 روی صحنه است. نمایشنامه این تئاتر را آنتوان چخوف، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس روس نوشته است. کارگردانی این تئاتر برعهده حسام کلانتری است و سمیه آباده، مسعود بهارلو، حمید فتوحی، پریسا فلاح زاده، شیما میر‌مهدی در ان بازی کرده‌اند. دانشگاه جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تهران تهیه‌کننده این تئاتر است.
سالن کوچک تالار مولوی به اجرای تئاتر «تابلوی چهارم»اختصاص داده شده است. این نمایش تا 21 تیرماه به نویسندگی شهاب مهربان و کارگردانی شقایق پارسایی روی صحنه است. داود ونداده، ایلیار مومن و امیر کامران بازیگران این تئاتر هستند.
در خلاصه داستان آن نیز آمده است: پرسیدم تو ام تو باند وحید و خاله و اون شونزده نفری؟ گفت خفه این دفترچه رو برسون به دست ح_ح حالا که چی؟ چه می‌دونم.


محمد پیروزرام

کد N2207352

وبگردی