آفتاب

قانون ملی فضا در حال تدوین است

قانون ملی فضا در حال تدوین است

ناظرمجلس در شورای عالی فضایی کشور با اشاره به اینکه یکی از کمبودهای مهم کشور در حوزه فضایی عدم وجود قانون ملی فضا است، گفت: این قانون ملی در حال تدوین بوده و بسیاری از کارهای مربوط به آن نیز انجام شده است.

رامین نورقلی پور افزود: در حال حاضر در کشور یک قانون جامع در حوزه فضا وجود ندارد، ما به عنوان یک زیر ساخت در کشور به این قانون نیاز داریم، البته در چند سال گذشته پیش‌نویس این قانون با هدف قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری در عرصه فضایی کشور و معاهدات بین‌المللی تدوین شده اما باید نسخه نهایی آن از طریق دولت وارد مجلس شود تا بتوانیم در مجلس بررسی کنیم و آن را به تصویب برسانیم.

وی افزود: در برنامه پنج ساله ششم توسعه، بندی در ارتباط با حمایت از فعالیت‌های فضایی داریم که به عنوان اولویت نخست در سند جامع علمی کشور اشاره شده، در این خصوص مجلس از فعالیت‌های فضایی حمایت می‌کند ولی قانون ملی فضایی در کشور نیاز داریم که به طور جد درحال پیگیری هستیم.

نورقلی در خصوص اینکه آیا سند ملی فضایی ذیل نقشه جامع علمی کشور کاربرد لازم را در این خصوص ندارد؟ اظهارکرد: این سند وجود دارد و جز اسناد بالادستی به حساب می آید، اما بحث ما قانون است، این سند هنوز قانون نیست، ما نیاز به یک قانون در این حوزه داریم که یک قانون جامع باشد.

وی ادامه داد: البته ما در این زمینه از قافله جهانی عقب نیستیم، بحث قوانین ملی فضا در کشورهای مختلف بحث‌های نسبتاً نوپایی هستند و اینطور نیست که ما عقب باشیم، ما در واقع هم گام با دنیا حرکت می‌کنیم، البته در تعداد محدودی از کشورهای دنیا که پیشرو در حوزه فضا هستند این قوانین از گذشته وجود دارد ولی در بیشتر کشورهای دنیا قانون ملی فضایی وجود ندارد.

نورقلی گفت: یکی از وظایف ما در مجلس این است که در این حوزه نظارت داشته باشیم، در همین راستا ارتباط نزدیکی با سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی کشور داریم و فعالیت‌های آنها را رصد می‌کنیم، در واقع در مجلس زمینه‌های لازم را برای اجرای فعالیت‌های فضایی کشور فراهم می‌کنیم که البته در حوزه ساخت کارهای بسیار خوبی صورت گرفته اما ما برای پایدار شدن کارها تلاش می‌کنیم.


ایرنا
کد N2206925

وبگردی