آفتاب

مشکلات دورکاری در ایران و راهکارهای آن را بشناسید/ آفتاب آنلاین



دورکاری همیشه یکی از روش های مطلوب کار کردن بوده اما این روزها به دلیل کرونا، بسیار پراهمیت تر شده. معلوم نبودن زمان اتمام این بیماری همه گیر، به ما می گه باید بیشتر بتونیم دورکاری را به عنوان یک شیوه امن کارکردن بپذیریم.

  به راه حل هایی که در اینجا براتون آوردیم توجه کنین تا بتونیم شرایط بهتر برای کار کردن بسازیم...

۱.قطعی و یا کند بودن اینترنت مشکل مهم تمام افراد در کشورما است؛ از آنجا که اینترنت منازل و یا موبایل، قطعا کندتر از پهنای باند در محیط کار است، بیشتر با دردسر اینترنت در دورکاری مواجه هستید.

راه حل: متاسفانه راهکار مشخصی برای این موضوع وجود ندارد؛ مگر اینکه بتوانید سرویس دهنده اینترنت خود را تغییر دهید.

2.نبود قوانین مشخص دورکاری در کشورمان باعث می شود کسب و کارها ، سازمان ها و حتی کارمندان هم به درستی از قواعد اداری دورکاری مانند مرخصی، اضافه کاری و ساعت های ورود و خروج مطلع نباشند؛ همین موضوع می تواند باعث بروز برخی ناهماهنگی ها و سوء تفاهم بشود.

راه حل: مسئولان اداری و منابع انسانی می توانند با الگو گرفتن از شرکت های دورکار و نگاهی به برنامه های آنها این مشکل را به راحتی حل کنند.

3.نداشتن تجهیزات کافی رایانه ای مشکل دیگر دورکاری است. یک رایانه و لپ تاپ معمولی، ابزار ضروری برای دورکاری است.به دلیل بالا بودن قیمت تجهیزات رایانه ای در کشورمان بسیاری از کارمندان متناسب با وضعیت شغلی خود سیستم رایانه ای مناسب ندارند.

راه حل: برخی از سازمان ها و کسب و کارها در چنین شرایطی به صورت موقت سیستم رایانه ای در اختیار کارمندان خود در منزل قرار می دهند.

۴.هزینه های بالای اینترنت و مکالمات تلفن همراه مشکل دیگر کارمندان در زمان دورکاری است؛ در زمان دورکاری نیاز است که بسته های اینترنتی گوشی موبایل و یا اینترنت خانه را پشت سر هم شارژ کنید. تعداد تماس های تلفنی شما هم در مقایسه با قبل بسیار بیشتر شده است.

راه حل: برخی از سازمان ها و شرکت های بزرگ، کمک هزینه هایی را برای تامین هزینه اینترنت و تلفن همراه کارکنان خود در نظر می گیرند.

۵.تایپ های طولانی در دورکاری بیشتر از هر موضوعی ما را خسته می کند؛ این موضوع یک مشکل عمومی دورکاری است؛ شما از همکارانتان دور هستید بنابراین مجبورید برای ارتباطات و مکاتبات کاری خود مدام چت کنید تا کارها را پیش ببرید.

راه حل: راهکار مشخص این است که سعی کنید خلاصه تر بنویسید و منظورتان را در جملات کوتاه تر بیان کنید. به جای چت های طولانی، سرویس های ارسال صدا و تصویر روی شبکه هایی مثل واتسپ و تلگرام می تواند کمک کننده باشد.

۶.بی اعتمادی مدیران به کارکنان معضل دیگر دورکاری است که البته مختص کل دنیاست؛ مدیران دیگر به صورت حضوری کارکنان را نمی بینند و نظارت حضوری ندارند. اگر لیست مشخصی برای شرح وظایف روزانه کارمندان وجود نداشته باشند، ممکن است نسبت به کارکرد کارمندان بی اعتماد شوند.

راه حل: راهکار اصلی این است که مدیران بنا را بر اعتماد و شفافیت بگذارند؛ از ابزارها و نرم افزارهای مختلف برای پیگیری وظایف روزانه افراد استفاده کنند. برگزاری جلسات مجازی به صورت روزانه با همکاران، راه حل خوبی برای از بین بردن جو بی اعتمادی و افزایش همدلی است.

۷. زمان بیشتری برای انجام وظایف کاری می گذاریم و بیشتر از پیش خسته می شویم.

راه حل: راهکار این است که برای انجام کارها برنامه ریزی زمان بهتری انجام دهیم تا وقت کافی هم برای کار و هم استراحت داشته باشیم .

۸.انزوای اجتماعی و دلتنگی یکی از مشکلات پنهان دورکاری است؛ برای تمام افرادی که مدت ها با همکاران شان در محیط کار بوده اند گاهی بسیار سخت است که بخواهند تنهایی کار کنند و این موضوع روی روحیه آنها هم تاثیرتاثیر می گذارد.

راه حل: برای اینکه کمتر احساس دلتنگی و انزوا بکنیم، راهکار اصلی، تماس های تلفنی و تصویری با همکاران و دوستان است؛ در روزهای مشخصی از هفته می توانیم علاوه بر جلسات کاری، تماس های تصویری غیرکاری با دوستان و همکاران برقرار کنیم.




ویدئوها را مشاهده کنید


وبگردی