آفتاب

پنج روش خانگی برای درمان ریفلاکس معده



ریفلاکس اسید معده ممکن است ناخوشایند باشد اما تغییر سبک زندگی و درمان‌های خانگی می‌تواند علائم شما را بدون دارو درمان کند. در اینجا چند درمان ساده ذکر شده که می‌توانید برای درمان ریفلاکس اسید در خانه انجام دهید.

به طور معمول هنگام خوردن یا نوشیدن، غذا به سمت پایین مری حرکت کرده و به عضله‌ای موسوم به اسفنکتر مری می‌رسد که باز شده و غذا را به معده راه می‌دهد.
ریفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که این اسفنکتر ضعیف شده یا در زمان نامناسب شل شود و به اسید معده اجازه دهد تا دوباره به مری بریزد. این می تواند علائمی مانند: درد یا احساس سوزش در قفسه سینه، درد یا ناراحتی در گلو، بازگشت مجدد مایعات اسیدی به دهان یا گلو ایجاد کند.
اگر باردار یا چاق باشید احتمالاً دچار ریفلاکس اسید می‌شوید. برخی از شایعترین علل ریفلاکس اسید عبارتند از: خوردن یک وعده غذایی سنگین، غذا خوردن در اواخر شب، برخی از غذاها یا نوشیدنی ها مانند غذاهای پرادویه، غذاهای سرخ شده ، الکل یا قهوه و سیگار کشیدن
متخصصان معتقد اند که غییر سبک زندگی اولین روش درمانی برای ریفلاکس معده است که ممکن است شامل اجتناب کردن از مصرف برخی از مواردی که در بالا ذکر شد، باشد. اما همچنین چندین روش درمانی در خانه نیز برای کنترل ریفلاکس اسید وجود دارد.

1. هنگام خواب بالاتنه خود را بالا ببرید
ریفلاکس اسید اغلب شبها بدتر می شود، چون وقتی دراز می کشید جریان اسید معده به مری راحت تر است. با تغییر زاویه بدن هنگام خواب می توانید علائم شب را بهبود ببخشید.
سر و شانه های خود را بالای معده خود بالا ببرید و مری را به سمت پایین متمایل نگه دارید. به عنوان مثال، می توانید سر تخت خود را بلند کرده یا خود را روی بالش مایل قرار دهید.

2. شیرین بیان را امتحان کنید
شیرین بیان گیاهی است که مدت هاست برای تسکین بیماری های معده استفاده می شود. DGL نوع تغییر یافته ای از شیرین بیان است که از ترکیب گلیسیریزینی ندارد چرا که این ترکیب میتواند فشار خون را افزایش دهد.
این گیاه به کاهش التهاب مری کمک میکند.
زنجبیل، بابونه، ریشه گل ختمی از سایر گیاهانی هستند که می‌توانند به درمان رفلاکس معده کمک کنند.

3. وعده های غذایی کوچک‌تری بخورید
خوردن وعده های غذایی سنگین فشار بیشتری به اسفنکتر می‌آورد و سبب می‌شود اسفنکتر باز شده و اسید به مری راه پیدا کند. برای حل این مشکل به جای خوردن وعده‌های سنگین، غذای روزانه خود را به وعده‌های کم حجم‌تر اما بیشتری تقسیم کنید.

4. مصرف قهوه را محدود کنید
قطع یا کم کردن تعداد فنجان‌های روزانه قهوه می‌تواند به کاهش ریفلاکس اسید کمک کند. چرا که نوشیدن قهوه سبب می‌شود معده شما اسید بیشتری تولید کند که این اسید ممکن است به مری راه پیدا کند. کافئین موجود در قهوه باعث شل شدن اسفنکتر مری شده و به محتوای معده اجازه می‌دهد تا به سمت بالا حرکت کند.

5- از خوردن این غذاها اجتناب کنید
برخی از غذاها ممکن است ریفلاکس اسید شما را تشدید کنند چرا که دیر هضم هستند و مدت بیشتری در معده می‌مانند که هرچه غذاها بیشتر در معده بمانند احتمال  افزایش فشار معده و باز شدن اسفنکتر مری بیشتر است.
برخی از غذاهایی که ممکن است باعث ریفلاکس اسید شوند، عبارت اند از: پنیر، غذای سرخ شده، میان وعده های فرآوری شده مانند چیپس سیب زمینی، گوشت‌های چرب مانند بیکن، شکلات، پودر فلفل قرمز، پیتزا

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر درمان های خانگی برای کنترل علائم ریفلاکس اسید کافی نیست، باید برای درمان پزشکی به پزشک مراجعه کنید. با گذشت زمان ریفلاکس اسید درمان نشده می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی‌تری شود و در برخی موارد نادر ممکن است به سرطان بیانجامد.

منبع: INSIDER

خبرآنلاین




وبگردی