آتش‌ بازی

آتش‌ بازی هوائی بدون شک هیچ زمینه دیگری از شیمی کاربردی مثل آتش‌ بازی مردم را به شگفتی و شعف وا نمی‌دارد. در نمایش‌های آتش بازی مدرن، از احتراق الکترونیکی که با رایانه کنترل …

آتش‌ بازی هوائی بدون شک هیچ زمینه دیگری از شیمی کاربردی مثل آتش‌ بازی مردم را به شگفتی و شعف وا نمی‌دارد. در نمایش‌های آتش بازی مدرن، از احتراق الکترونیکی که با رایانه کنترل می‌شود و فیوزهای خیلی دقیق برای هسماز کردن شگفتی‌ها با پالس‌های موزیک، استفاده می‌شود، لیکن انفجارهای تماشائی، خود حاصل ترکیب‌های دقیق باروت، رزین، سقز و کاغذ و همچنین ترتیب‌های خیلی حساب شده و ظریف به زه کردن و ردیف‌ بندی‌های پوکه‌های هوشمند می‌باشد که اکثر آنها جزء اسرار تجاری می‌باشند.
فن آتش‌ بازی در تجربه حدود ششصد ساله خود به شکل قابل ملاحظه‌ای تغییر کرده و پیشرفت نموده است. آتش بازی از ستاره‌های پنج پر، با یک صدای بنگ در آسمان می‌شکفد. دانه‌های شیمیائی طراحی شده به شکل ستاره در یک ظرف پلاستیکی با باروت سیاه که خرج انفجار می‌باشند، متراکم شده‌‌اند. بعد از احتراق خرج، پوکه کروی شکل به آسمان پرتاب می‌گردد و سپس با مکانیزم داخلی خود، پوکه کروی می‌شکفد و در شب آسمان را ستاره باران می‌کند.
لوله‌هائی شبیه لوله خمپاره از پلاستیک پی ـ وی ـ سی یا فلزهای سبک در زمین کار گذارده شده و سپس لوله‌ها با پوکه‌های پر شده از مواد انباشته می‌شوند. یک رشته فیوز به یک کیسه باروت سیاه، به وزن حدود ۱۵۰ گرم که در ته لوله جاسازی شده است، وصل می‌گردد.
آتش بازی همراه با سوت، در داخل پوکه لوله‌های مقوائی که با پرکلرات پتاسیم سقز قرمز و سالیسیلات سدیم پر شده‌اند، جاسازی می‌گردند. انتهای لوله‌های مقوائی با گلرس مسدود می‌شوند وقتی ترکیب شروع به سوختن کرد، گاز حاصله تولید سوت ممتد و پرصدائی می‌نماید.
پوکه منفرد ۱۵ سانتی‌ چند مرحله‌ای که دارای چندین شکفتن یا انفجار پیاپی می‌باشد. وقتی پوکه پرتاب شد و به اوج ارتفاع خود، (به حدود ۲۰۰ متر) رسید، لوله‌های پر شده با باروت که اسپاگتی نامیده می‌شوند، مثل فیوز عمل می‌کنند و اشتعال را از یک مرحله به مرحله دیگر می‌رسانند با تغییر دادن مقدار باروت در لوله‌های اسپاگتی، طراحان می‌توانند زمان تأخیری اشتعال از یک مرحله به مرحله بعدی را از ۱ تا ۸ثانیه تغییر بدهند.
آتش‌ بازی چینی‌ها می‌پنداشتند اولین مردمی بودند که آتش‌ بازی را به وجود آوردند. هنگامی‌که باروت در اروپا تولید شد. آتش بازی به زودی در قاره اروپا عمومیت یافت.
رنگ‌های درخشان با افزودن مواد شیمیائی به باروت حاصل می‌شود. سدیم برای نمونه، با اشعه زرد می‌سوزد، کلسیم شعله‌های قرمز و مس رنگ آبی و سبز مگنزم رنگ‌های سفید درخشان تولید می‌کند. با براده فولاد تولید جرقه‌ها می‌شود.
در آتش بازی موشک‌ها، یک سوزن فولادی جای کارت تخته‌ای لوله‌ای که باروت را نگه می‌دارد می‌گیرد. هنگامی که باروت به درون آن ریخته می‌شود سوزن حرکت می‌کند. همین‌که موشک روشن شد گازها در فضا می‌سوزد و رشته باریکی از دود سوخته به جا می‌گذارد و موشک به سوی بالا یا جلو حرکت می‌کند.