حامی حقوق بومیان

آلیس کانیگهام فلچر در هاوانا، پایتخت کوبا در ۱۵ مارس ۱۸۳۸ به‌دنیا آمد. بعد از مرگ پدرش در ۱۸۳۹ خانواده‌اش به بروکلین نقل‌مکان کردند و او در مدرسه خصوصی‌ای در نیویورک به تحصیل …

آلیس کانیگهام فلچر در هاوانا، پایتخت کوبا در ۱۵ مارس ۱۸۳۸ به‌دنیا آمد. بعد از مرگ پدرش در ۱۸۳۹ خانواده‌اش به بروکلین نقل‌مکان کردند و او در مدرسه خصوصی‌ای در نیویورک به تحصیل مشغول شد.
او بیشتر به‌خاطر مطالعات و تحقیقاتش در مورد زنگی بومیان آمریکایی معروف شده است. او همچنین به‌عنوان یک پیشرو در باستان‌شناسی که از حقوق اقلیت‌های قومی و نژادی دفاع می‌کند، شناخته شده است. فلچر علاوه بر این در تاسیس موسساتی برای کمک به پیشرفت زنان نیز پیشقدم بوده است. او از اعضای برجسته موسسه باستان‌شناسی آمریکا بود که بعدها به مطالعه زندگی روزمره مردم آمریکا هم علاقه‌مند شد و به تحقیق راجع به موسیقی، رسوم، زبان و آوازهای محلی پرداخت و تاحدی پیشرفت کرد که به‌سمت مشاور رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها و بومیان منصوب شد. تلاش‌ها و تحقیقات او در امور بومیان آن‌قدر علمی و مستند بود که در تصویب بسیاری از قوانین به آنها استناد می‌شد و سبب شد حق تحصیل و حقوق شهروندی بومیان به‌رسمیت شناخته شود.
فلچر با موزه‌های زیادی همکاری داشته، جوایز متعددی دریافت کرده و سال‌ها استاد دانشگاه هاروارد بوده است.