خازن‌های قطب دار

خازن‌های الکترولیت: در خازنهای الکترولیت قطب مثبت و منفی بر روی بدنه آنها مشخص شده و براساس قطب‌ها در مدارات مورد استفاده قرار می‌گیرند. دو نوع طراحی برای شکل این خازن‌ها …

خازن‌های الکترولیت:
در خازنهای الکترولیت قطب مثبت و منفی بر روی بدنه آنها مشخص شده و براساس قطب‌ها در مدارات مورد استفاده قرار می‌گیرند. دو نوع طراحی برای شکل این خازن‌ها وجود دارد. یکی شکل اَکسیل که در این نوع پایه‌های یکی در طرف راست و دیگری در طرف چپ قرار دارد و دیگری رادیال که در این نوع هر دو پایه خازن در یک طرف آن قرار دارد. در شکل نمونه‌ای از خازن اکسیل و رادیال نشان داده شده است. در خازن‌های الکترولیت ظرفیت آنها به‌صورت یک عدد بر روی بدنه شان نوشته شده است. همچنین ولتاژ تحمل خازن‌ها نیز بر روی بدنه آنها نوشته شده و هنگام انتخاب یک خازن باید این ولتاژ مد نظر قرار گیرد. این خازن‌ها آسیبی نمی‌بینند مگر اینکه با هویه داغ شوند .
خازن‌های تانتالیوم:
خازن‌های تانتالیم هم از نوع قطب دار هستند و مانند خازنهای الکترولیت معمولاً ولتاژ کمی دارند. این خازن‌ها معمولاً در سایزهای کوچک و البته گران تهیه می‌شوند و بنابراین یک ظرفیت بالا را در سایزی کوچک ارایه می‌دهند. در خازن‌های تانتالیوم جدید، ولتاژ و ظرفیت بر روی بدنه آنها نوشته شده ولی در انواع قدیمی از یک نوار رنگی استفاده می‌شود که مثلا دو خط دارد (برای دو رقم) و یک نقطه رنگی برای تعداد صفرها وجود دارد که ظرفیت بر حست میکروفاراد را مشخص می‌کنند. برای دو رقم اول کدهای استاندارد رنگی استفاده می‌شود ولی برای تعداد صفرها و محل رنگی، رنگ خاکستری به معنی × ۰.۰۱ و رنگ سفید به معنی × ۰.۱ است. نوار رنگی سوم نزدیک به انتها، ولتاژ را مشخص می‌کند بطوری که اگر این خط زرد باشد ۳/۶ ولت، مشکی ۱۰ ولت، سبز ۱۶ ولت، آبی ۲۰ ولت، خاکستری ۲۵ ولت و سفید ۳۰ ولت را نشان می‌دهد.
برای مثال رنگهای آبی - خاکستری و نقطه سیاه به معنی ۶۸ میکروفاراد است. آبی - خاکستری و نقطه سفید به معنی ۸/۶ میکروفاراد است .