شب یلدا در ایلام

یکی از آیینهای ویژه این شب که در قدیم بین مردم این استان رواج داشته سنت "شلی ملی" است. "شب یلدا" به‌عنوان یکی‌ازطولانی‌ترین شبهای سال که در گویش لری "اول قاره" معروف می‌باشد، …

یکی از آیینهای ویژه این شب که در قدیم بین مردم این استان رواج داشته سنت "شلی ملی" است.
"شب یلدا" به‌عنوان یکی‌ازطولانی‌ترین شبهای سال که در گویش لری "اول قاره" معروف می‌باشد، نزد مردم خرم‌آباد آداب و رسوم خاصی دارد.
آیین‌های ویژه شب یلدا یا شب "چله" نسل به نسل منتقل شده و به امروز رسیده است، یادگار زیبایی از گذشته‌های دور.
گندم تفت داده شده ، کنجد و شاهدانه، نخود، پسته کوهی، بادام و گردو نمونه‌هایی از تنقلاتی است که مردم این دیار در شب یلدا در جمع صمیمی خانواده میل می‌کنند.
بیشتر اهالی این منطقه با تهیه غذاهایی از بوقلمون، گوسفند و پختن غذاهایی چون سبزی پلو و ماهی و قورمه سبزی و صرف تنقلاتی از مهمانان خود در این شب پذیرایی به عمل می‌آورند.
انجام دید و بازدید از اقوام و آشنایان و بزرگان فامیل از دیگر کارهایی است که مردم در این شب انجام می‌دهند به طوری که تا پاسی از شب تردد مردم در سطح شهر ادامه دارد.
خواندن دیوان حافظ یکی دیگر از آدابی است که زینت بخش محافل گرم مردم این استان به شمار می‌رود به طوری که افراد خانواده دور هم جمع شده و به حافظ شیرازی تفال می‌زنند.
در شب یلدا پیرمردان خانواده نیز با داستان سرایی، شاهنامه خوانی و بازگویی خاطرات زمان‌های قدیم به انتقال ارزش‌های فرهنگی را به نوه‌های خود منتقل می‌کنند.
نوجوانان نیز با تاریک شدن هوا به پشت‌بام منازل همسایه رفته وبا سردادن شعارجمعی "امشو اول قاره، خیر د هونت بواره، نون وپنیر و شیره، کیخا حونت نمیره" خواستار گرفتن جیره و انعام هستند.
آنان با پوشیدن سر و صورت خود و آویزان کردن پارچه از پش بام همسایه‌ها، صاحب خانه را از حضور خود باخبر می‌کنند.
صاحب خانه نیز به میمنت این شب، مقداری از تنقلات و شیرینی خانگی را در گوشه چادر آنان گره زده و آنها این هدیه را بالا می‌کشند.
در این شب، پشت بام منازل شهر مملو از نوجوانان شادی است که آواز "امشو اول قاره" را می‌خوانند.