۲۶ مهر ۱۳۸۶ ــ ۱۸ اکتبر ــ یک نمونه ضعف خبرنویسی در وطن (مهرماه ۱۳۸۴)

«گروه اجتماعی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی «علاءالدین ظهوریان» را به سمت مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی منصوب کرد. به گزارش روابط عمومی و امور بین المللی وزارت فرهنگ …

«گروه اجتماعی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی «علاءالدین ظهوریان» را به سمت مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی منصوب کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین المللی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین صفار هرندی در حکم خود آورده است: نظر به شایستگی و سوابق مطبوعاتی جناب عالی و بنابر پیشنهاد معاون امورمطبوعاتی و اطلاع رسانی، به موجب این حکم به عنوان مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی منصوب می شوید.
درادامه این حکم آمده است: امید است با همکاری اصحاب مطبوعات و امور خبری درانجام وظایف قانونی موفق باشید.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پیامی جداگانه از زحمات «سعید تقی پور» در دوران تصدی مسئولیت این اداره کل قدردانی کرده است.».
این مطلب عینا از روزنامه همشهری متعلق به شهرداری تهران نقل شد تا ضعف خبرنویسی را در رسانه های وطن (درسال ۱۳۸۴ - در اوج اطلاع رسانی) ملاحظه کنید. خبرنویسی به این صورت، روزنامه نگاری عهد قاجاریه را به ذهن می آورد. در نوشتن خبر، همه عناصر ششگانه آن باید در نظر گرفته شود تا برای مخاطب جای سئوال باقی نگذارد که خودش برود و تلفن را بردارد و اطلاعاتی را که در آن خبر نیامده است تکمیل کند. برای مثال: با خواندن خبر بالا برای خواننده آن این سئوال پیش می آید که علاء الدین ظهوریان چه تحصیلات و تجربه ای دارد، چند ساله است، قبلا کجا کار می کرده، آخرین سمت او پیش از مدیر کلی مطبوعات داخلی چه بوده، چه شایستگی هایی داشته که او را برای احراز این سمت انتخاب کرده اند، چه برنامه هایی دارد و ... و بالاخره آخرین عکس او.
در آن خبر ( که ۲۴ مهر ماه ۱۳۸۴ به روزنامه ها داده شده بود) همچنین آمده که از تقی پور هم تقدیر شده است. اگر کار او جالب و قابل تقدیر است، چرا تغییرش داده اند؟. به علاوه، متن حکم جز برای مقاماتی همچون وزیران و فرماندهان نظامی و نظایر آنان در خبر بکار برده نمی شود. بکار بردن واژه هایی همچون «جناب عالی» هم نباید در خبر نویسی حرفه ای بکار رود و ....