درایو CD-R/RW ‌ جایگزین فلاپی دیسك

گروه فنی MOUNT RAINER یك سازمان صنعتی است كه استاندارهای جدیدی را برای رایت داده ها بر روی دیسكهای CD-RW معرفی كرد و نام این فرمت جدید را CD-MRW گذاشته است.(حرف M مخفف MT.RAINER است.) تكنولوژی MT.RAINER سیستم عامل كامپیوترها …

گروه فنی MOUNT RAINER یك سازمان صنعتی است كه استاندارهای جدیدی را برای رایت داده ها بر روی دیسكهای CD-RW معرفی كرد و نام این فرمت جدید را CD-MRW گذاشته است.(حرف M مخفف MT.RAINER است.)
تكنولوژی MT.RAINER سیستم عامل كامپیوترها را قادر می سازد كه از اطلاعات بر روی دیسك CD-RW پشتیبانی كند و به كاربران نیز امكان دهد تا آسانتر از قبل ،‌ از درایو CD-RW خود به عنوان فلاپی دیسك استفاده نموده و به محض داخل كردن یك دیسك خام CD-RW در درایو ، داده ها و اطلاعات خود را از روی هارد دیسك یا دیسكهای دیگر DRAG & DRUP كرده و روی دیسك CD-RW كپی كنند. یعنی دقیقا همان كاری كه قبلا با فلاپی دیسك بر روی هارد دیسك انجام می شد. با این تفاوت كه به جای امكان كپی حداكثر ۱.۴۴ مگا بایت اطلاعات را بر روی CD-RW كپی كنید. این تكنولوژی جدید عملا نیاز كاربر را به داشتن درایو فلاپی برطرف ساخته و در هزینه ، حجم و وزن كامپیوترها صرفه جویی می كند. این موضوع همچنین انقلابی در كامپیوترهای كیفی (NOTE BOOK) بوجود آورده و باعث می شود NOTE BOOK ها ارزانتر و سبكتر شود. از جمله تفاوت MT.RAINER با فرمتهای مشابه قبل ، می توان به مدت زمان فرمت كردن دیسك خام اشاره كرد. در فرمت های قبلی از تكنولوژی UDF V ۱.۵ استفاده می شد كه كاربر را مجبور می كرد ابتدا دیسك خام CD-RW را فرمت كرده و سپس اطلاعات را بر روی آنDRAG كند كه در این حالت ، كار فرمت كردن دیسك به زمانی حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه نیاز داشت. حال آنكه با MT.RAINER به محض داخل كردن دیسك خام در درایو CD-RW برای اولین بار ،‌ در زمانی كمتر از یك دقیقه كار فرمت كردن انجام شده و پس از آن دیسك آماده رایت به صورت DRAG & DRUP‌ می شود. در این حالت می توان فرض كرد كه یك درایو با حجم۶۵۰ مگا بایت به هارد دیسك شما اضافه شده است. این قابلیت بزرگترین برتری تكنولوژی MT.RAINER در مقابل فرمتهای مشابه قبل است.
تكنولوژی MT.RAINER به صورت سخت افزاری اجرای اطلاعاتی معیوب برروی دیسك CD-RW را مدیریت كرده و در یك قسمت معین و خاص بر روی دیسك جمع آوری می كند. این فرآیند احتمال ایجاد اشكال در خواندن و نمایش اطلاعات را به دلیل وجود بعضی اطلاعات معیوب در دیسك كاهش داده و باعث می گردد حتی در صورت وجود اطلاعات معیوب بر روی دیسك همچنان مابقی اطلاعات قابل استفاده باشد. تكنولوژی MT.RAINER از پشتیبانی فنی بیش از ۳۰ سازنده بزرگ نرم افزار و سخت افزار ،‌ تولید كنندگان سیستم عامل مانند MICROSOFT و LINUX ، تولید كنندگان كامپیوتر مانند COMPAQ سازندگان حافظه ، سازندگان دیسك های كامپیوتری و سازندگان معتبر درایو جهان برخوردار است. به ترتیبی كه اكنون تقریبا تمامی درایوهای كامپیوتری اعم از CD-ROM , CD-R/RW , DVD-ROM و COMBO قادر به خواندن دیسكهای CD-RW كه به وسیله این تكنولوژی رایت شده است هستند. البته هنوز بعضی درایوها وجود دارند كه قبل از ابداع تكنولوژی MT.RAINER تولید شده و طبیعتا از این تكنولوژی پشتیبانی نمی كنند. برای حل این مشكل هنگام رایت دیسكی با فرمت CD-MRW ، برنامه كوچكی در این دیسك به طور خودكار ضبط خواهد شد. در حالتی كه این دیسك داخل درایوری شود كه از این فرمت پشتیبانی نمی كند ، ‌صفحه ای باز شده و از شما می خواهد برنامه EASY WRITE READER را بر روی كامپیوتر خود كپی و سپس اجرا نمایید و پس از REBOOT كردن كامپیوتر ، اطلاعات رایت شده با فرمت CD-MRW بوسیله كامپیوتر شما قابل خواندن خواهد بود. البته این فرآیند فقط برای درایوهایی انجام می شود كه از فرمت CD-MRW پشتیبانی نمی كنند. هم اكنون اغلب درایوهای CD-R/RW و COMBO كه توسط سازندگان معتبر تولید شده باشند دارای این تكنولوژی هستند.
نحوه كار با تكنولوژی MT.RAINER :
پس از نصب نرم افزار V.۳.۳۹ INCD یا نسخه بالاتر كه معمولا همراه نرم افزار NERO EXPRESS و هنگام خرید درایو عرضه می گردد. یك دیسك خام CD-RW را وارد درایو CD-R/RW یا COMBO كنید كه دارای این تكنولوژی باشد. سپس به طور خودكار صفحه INCD DISC INFORMATION ‌ رفته و بر روی PROPERTIES‌ كلیك كرده و به بخش INCD PAG SETTINGS‌ ‌بروید. در قسمت پائین پنجره ، حالت FORMAT DISC TO CD-MRW را فعال نمائید. (در صورتی كه انتخاب FORMAT DISC TO CD-MRW وجود نداشته باشد ، درایو CD-RW شما از تكنولوژی MT.RAINER پشتیبانی نمی كند.) پس از تائید عملیات و در نهایت فشردن دكمه FINISH ، درایو شروع به فرمت كردن دیسك CD-RW میكند. پس از اتمام كار فرمت كردن كه كمتر از ۱ دقیقه طول می كشد ، شما می توانید اطلاعات خود را از روی هارد دیسك یا منابع دیگر بر روی دیسك CD-RW ، DRAG & DRUP و یا COPY & PASTE نمایید. كنید. همچنین در هر زمان قادر خواهید بود اطلاعات ضبط شده بر روی دیسك CD-RW را حذف ، جایگزین و یا این كه به اطلاعات قبلی اطلاعات جدیدی اضافه نمایید. اگر دیسك CD-RW را فرمت نكنید همچنان می توانید با استفاده از نرم افزارهای رایت سی دی مانند NERO‌ اطلاعات دلخواه خود را بر روی آن رایت نمایید اما دیگر قابلیت كپی و DRAG & DRUP را نخواهید داشت.
از چه نوع دیسكی باید استفاده كرد :
برای استفاده از تكنولوژی MT.RAINER یا هر نوع فرمت دیگری كه از فرمت PACKET WRITE‌ یا UDF‌ استفاده می كند بایستی فقط از دیسك های (CD-REWRITABLE) CD-RW كه امكان چندین بار رایت را می دهد استفاده نمود. دیسك های (RECORDABLE) CD-R كه امكان فقط یكبار رایت را می دهد با این تكنولوژی قابل استفاده نیست.