چیپ ست‌های VIA و انقلاب ۶۴ بیتی

VIA كه یك تولید كننده چیپ ست در تایوان است به دلیل دعواهائی كه با اینتل داشت شهرتی كسب كرد. اینتل وقتی پنتیوم ۴ را طراحی كرد نوع حافظه مورد استفاده برای این پردازنده را RDRAM یا Rambus DRAM اعلام …

VIA كه یك تولید كننده چیپ ست در تایوان است به دلیل دعواهائی كه با اینتل داشت شهرتی كسب كرد. اینتل وقتی پنتیوم ۴ را طراحی كرد نوع حافظه مورد استفاده برای این پردازنده را RDRAM یا Rambus DRAM اعلام كرد و اوایل پنتیوم ۴ از این نوع حافظه بهره می‌گرفت. اما شركت VIA چیپ ست‌هائی برای پنتیوم ۴ تولید كرد كه از حافظه ارزانترDDR SDRAM بهره می‌گرفتند. این مسئله باعث جدال حقوقی بین اینتل و VIA شد. اما RDRAM به دلیل قیمت گرانی كه داشت نتوانست در بازار بماند و اینتل هم به DDR SDRAM روی آورد. در هر حال، VIA هنوز چیپ ست‌های خوبی می‌سازد. شركت VIA هم برای پردازندهای اینتل و هم برای پردازنده‌های AMD چیپ ست تولید می‌كند. با ورود پردازنده‌های اتلن ۶۴ و Opteron، شركت VIA نیز به انقلاب ۶۴ بیتی پیوست و چیپ ست‌های سری را تولید كرد.
VIA K۸T۸۰۰:
چیپ ست K۸T۸۰۰ برای كار با پردازنده‌های اتلن ۶۴ و Opteron طراحی شده است. چیپ ست K۸T۸۰۰ Opteron می‌تواند دو پردازنده Opteron را در یك پیكربندی خدمات دهنده یا ایستگاه كاری پشتیبانی كند. چیپ ستK۸T۸۰۰ Athlon ۶۴ پیكربندی تك پردازنده‌ای دارد و برای پی‌سی‌های رده ـ بالا طرای شده است.
هر دو چیپ ست بالا از فناوری AMD Hyper_Transport پشتیبانی می‌كنند. این فناوری یك گذرگاه ۱۶ بیتی از پل شمالی به پردازنده فراهم می‌سازد كه در سرعت ۸۰۰ مگاهرتز ( ۱.۶GHz DDR ) كار می‌كند.
نتیجه، پهنای باند داده‌ای بسیار بزرگ ۶.۴GBps برای ارتباطات پل شمالی و پردازنده است.
K۸M۸۰۰ :
این چیپ ست بسیار شبیه به K۸T۸۰۰ است . اما K۸M۸۰۰ بخش گرافیك مجتمع شده دارد و برای پی‌سی‌های معمولی طراحی شده است. از پردازنده اتلن ۶۴، SATA ،RAID، و USB ۲.۰ پشتیبانی می‌كند.
PT۸۰۰ و P۴X۴۰۰ :
شركت VIA چیپ ست‌هائی نیز برای پنتیوم ۴ عرضه كرده است. چیپ ست‌های PT۸۰۰ و P۴X۴۰۰ هر دو از Hyper_Threading، سرعت‌های FSB ی ۴۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز ، و DDR SDRAM پشتیبانی می‌كنند.