چیپ ست‌های NVIDIA

وقتی مردم درباره NVIDIA فكر می‌كنند به یاد كارتهای گرافیك رده ـ بالا می‌افتند. بالاخره NVIDIA و شركت ATI دو غول دنیای كارتهای ویدئویی برای بازیهای پی‌سی هستند. این دو شركت پیوسته روی نوآوری …

وقتی مردم درباره NVIDIA فكر می‌كنند به یاد كارتهای گرافیك رده ـ بالا می‌افتند. بالاخره NVIDIA و شركت ATI دو غول دنیای كارتهای ویدئویی برای بازیهای پی‌سی هستند. این دو شركت پیوسته روی نوآوری و تكامل سخت‌افزار ویدئویی كار می‌كنند، و چنان تلاش می‌كنند كه برنامه سازان بازی‌ها نمی‌توانند از همه قابلیت‌های سخت‌افزاری آنها بهره ببرند. اما NVIDIA آوازه‌ای نیز در دنیای چیپ ست به دست آورده است. NVIDIA، بسیار شبیه به اینتل، به بازاری فراتر از حرفه اصلی خود نگاه می‌كند. اختلاف اصلی در آن است كه NVIDIA به ساخت چیپ ست برای پردازنده‌های AMD پرداخته است. به‌عنوان مثال‌، چیپ ست جدید nForce ۳ این شركت اختصاصاً برای پردازنده‌های ۶۴ بیتی جدید AMD، یعنی پردازنده‌های اتلن ۶۴ و Opteron، طراحی شده است.
NVIDIA nForce ۲ :
چیپ ست nForce ۲ (و گونه جدید nForce ۳) برای كار با پردازنده‌های اتلن طراحی شده است. چیپ ست nForce ۲ در دو پیكربندی متمایز در بخش پل شمالی (northbridge) چیپ ست عرضه شده است: دارای بخش گرافیك مجتمع شده با نام IGP، و بدون بخش گرافیك مجتمع شده با نام SPP. بخش پل جنوبی (southbridge) این چیپ ست نیز در دو گونه مختلف عرضه شده است: MCP و MCP_T. تفاوت بین این دو پیكربندی آن است كه MCP_T دارای بخش كنترل كننده Fire Wire است، در حالی كه MCP این بخش را ندارد.
NVIDIA nForce ۳ :
چیپ ست برای پردازنده‌های ۶۴ بیتی مخصوص كامپیوترهای رومیزی است. شركت AMD در پردازنده‌های ۶۴بیتی برای كامپیوترهای رومیزی پیشگام شده است و پردازنده‌های اتلن ۶۴، Athlon ۶۴FX و Opteron را عرضه كرده است. پردازنده های جدید AMD توانسته‌اند مزایای پردازش ۶۴ بیتی را برای پی‌سی‌های رومیری فراهم كنند، ضمن آنكه سازگاری با گذشته، یعنی سازگاری با برنامه‌های كاربردی موجود ۳۲ بیتی را حفظ كرده‌اند. چیپ ست nForce ۳ اختصاصاً برای این پردازنده های جدید AMD طراحی شده است .
نخستین خصوصیت ممتاز چیپ ست nForce ۳ آن است كه طرح تك تراشه ای دارد . بخشهای پل شمالی و پل جنوبی چیپ ست همگی در یك تراشه جای گرفته اند ، كه طراحی تخته مدار مادر را آسان می سازد .
از خصوصیات دیگر این چیپ ست ، پشتیبانی از SATA با دو كنترل كننده SATA_۱۳۳ و پشتیبانی از RAID ۰ ، RAID ۱ و RAID ۰+۱ است . قدرت NVIDIA در بازار كارتهای گرافیك و تولید چیپ ست برای پردازنده های AMD ، رقابت AMD را با اینتل داغتر كرده است .