ایده هایی تازه برای داستان شما

برخی نویسندگان داستان خود را پشت پاكت نامه و یا روی ماسه های ساحل می نویسند . چرا شما چنین نمی كنید ؟ می پرسید چه طوری ؟ خُب داستانتان را روی یك رول كاغذ بنویسید . یك داستان بلند …

برخی نویسندگان داستان خود را پشت پاكت نامه و یا روی ماسه های ساحل می نویسند . چرا شما چنین نمی كنید ؟ می پرسید چه طوری ؟ خُب داستانتان را روی یك رول كاغذ بنویسید .
یك داستان بلند می تواند مفهوم تازه ای داشته باشد . مثلاً می توانید داستانی كه از اتاق خواب تا آشپزخانه امتداد دارد را بنویسید . ولیكن باید حواستان باشد كه داستان را در مسیری طولانی بنویسید تا نوشته ی شما تا جایی كه امكان دارد ادامه یابد .
یادتان نرود كه برای نوشتن از ماژیك استفاده كنید ، چون خودكار كاغذ را پاره می كند و مداد كمرنگ است و خوب دیده نمی شود . البته این را هم بدانید كه برای نوشتن می توانید از هر نوع كاغذی استفاده كنید .
عنوان های پیشنهادی :
سفری طولانی به كوه های یخبندان – گربه ای كه فاصله ی بین زمین تا ماه را پیاده طی كرد .
« نوار قصه »
اگر داستانی طولانی نوشته اید ، می توانید آن را روی نوار ضبط كرده و از دوستانتان بخواهید به جای شخصیت های داستان حرف بزنند یا این كه خودتان با تغییر صدا به جای همه ی شخصیت ها حرف بزنید .
هر چند وقت یكبار هم ضبط را خاموش كرده و استراحت كنید تا داستان ، تازه تر به نظر برسد . در ضمن می توانید در میان داستان آگهی بازرگانی نیز پخش كنید . برای این كار هم می توانید خودتان آگهی بسازید و یا از تلویزیون آگهی ها را ضبط كنید .
اگر ایده های جالبی برای داستان خود دارید ولی نمی توانید آن را روی كاغذ بیاورید نوار قصه بهترین وسیله برای شما به شمار می رود . بعد از این كه داستان را به طور كامل روی نوار ضبط كردید چند تكه كاغذ سفید به ابعاد قاب نوار ببرید و آن را به سلیقه ی خود تزیین نمایید تا نوار قصه ی شما كاملاً حرفه ای به نظر آید .
راستی ! بد نیست چند نسخه از نوار قصه هایتان تهیه كرده و برای دوستانتان بفرستید .
« گردش و سفر »
سفرهای طولانی : آیا به یاد می آورید آخرین دفعه ای كه ساعت ها در صندلی عقب ماشین نشسته بودید و هیچ كاری غیر ار غلغلك دادن كسی كه در كنارتان نشسته بود نمی كردید كِی بود ؟
صدها مورد وجود دارد كه می توان از پنجره ماشین دید مثل نمونه های زیر :
یك خانم كه در ایستگاه اتوبوس خمیازه می كشد .
سه بچه كه در پارك می خندند .
دَرب یك آرایشگاه كه با شدت بسته می شود .
مهارت یك نویسنده ، توانایی مشاهده ی این دیدنی هاست ، حالا هر چه كه باشد .
كم كم به خود عادت دهید كه همیشه دفترچه ای كوچك با مداد به همراه داشته باشید و هر آن چه را كه فكر می كنید بعدها می توان از آن در نوشته ای استفاده كرد ، یادداشت كنید .
هنگامی كه با قطار یا اتوبوس سفر می كنید ، می توانید این كار را به خوبی انجام دهید . این كار ، خلاقیتی است كه باعث می شود سفر كوتاهتر به نظر برسد . همه چیز با گذشت زمان تغییر می كند ، دیدن و درك این تغییرات خیلی جالب است . اگر دوست یا آشنایی دارید كه از گذشته های دور چیزهای زیادی را به یاد می آورد بهتر است به ملاقاتش رفته و درباره ی خاطرات دوران كودكی اش بپرسید و گفته های او را روی نوار ضبط كنید .
قبل از هر اقدامی سوالاتی نظیر : « شما چه بازی هایی می كردید ؟ مدرسه تان چگونه بود ؟ در تعطیلات چه كارهایی انجام می دادید ؟ » را آماده كنید .
سپس در خانه به نوار گوش داده و قسمت هایی را كه برایتان جالب تر است یادداشت كنید و برای این كه در این كار سرعت عمل داشته باشید از دكمه ی مكث ضبط (pause) كمك بگیرید . مجدداً به زمان حال بازگشته و در مورد بازی هایی كه می كنید و كارهایی كه در مدرسه یا در تعطیلات انجام می دهید ، مطلبی بنویسید و آن ها را با زمان گذشته مقایسه كنید تا به تغییراتی كه در طول زمان رخ داده است ، پی ببرید . حتی می توانید دفترچه ای به اسم گذشته و حال درست كنید و تمام این مطالب را در آن بنویسید . با این كار متوجه می شوید كه بسیاری از چیزها اصلاً در طول زمان تغییر نكرده است .
در باغ وحش
ممكن است شما دلتان بخواهد در مورد حیوانات شعر یا داستان بنویسید . پس دفعه ی بعد كه باغ وحش رفتید دفترچه ای با خود ببرید و وقتی حیوانات مورد علاقه ی خود را دیدید دقت كنید كه تا چه حد می توانید آن ها را دقیق توصیف كنید .
مثلاً سعی كنید كه ده راه برای توصیف خمیازه ی یك شیر و یا هفت راه برای توصیف بوی سمور بیایید .
این فعالیت هم سرگرمی خوبی به شمار می رود و هم توانایی شما را در توصیف حیوانات بالا خواهد بُرد .
« فصل های سال »
هر فصل ایده ی جدیدی را برای نوشتن خلاق به همراه می آورد .
« زمستان »
اسكیموها آن قدر با برف آشنا هستند كه بیش از چهل كلمه ی مختلف برای توصیف آن دارند . اما ما فقط كلمه های آدم برفی و برف را داریم . اگر در مورد برف بیشتر فكر كنیم ، كلمات دیگری نیز به ذهنمان می رسد همچون : كریسمس ، سرما ، سفید ، چكمه و ...
وقتی برف می بارد فهرستی از كلمه ها كه به ذهن شما می رسد را تهیه كنید ، حتی می توانید كلماتی را كه خودتان ساخته اید به آن بیفزایید . مثلاً یك كلمه برای توصیف صدای پا در برفی كه به تازگی باریده است بسازید .
با این كار شاید حتی از اسكیموها هم بیشتر كلمه برای نوشتن داشته باشید .
با این كلمات جدید یك شعر بسازید . اگر شعر را با گچ سفید روی كاغذ سیاه بنویسید ، كلمه ها مانند دانه های برف كه در حال باریدن هستند ، به نظر می رسند .
« بهار »
نویسندگان معمولاً به زیباییهای فصل بهار توجه داشته و در موردش مطلب می نویسند . بنابراین اگر زشتی های این فصل را پیدا كنید و درباره اش مطلب بنویسید خیلی جالب خواهد بود .
می توانید شعری با عنوان « بهار فصل نفرت انگیز » یا « هفده دلیل قانع كننده برای نفرت از بهار » بنویسید . كسی چه می داند شاید عنوان هایی كه خود شما ساخته اید بهترین ها باشند .
همچنین می توانید شعری در تحسین زیبایی های بهار بنویسید تا كاملاً دریابید كه آیا واقعاً نوشتن در مورد زیبایی های بهار آسان تر است یا زشتی های آن .
« تابستان »
اگر كنار دریا هستید شعری كوتاه روی ماسه ها بنویسید و قبل از این كه امواج دریا آن را خراب كند ، از آن عكس بگیرید .
حتی اگر دوست داشته باشید می توانید شعر كوتاه چند خطی كه به نام « هایكو » موسوم است را درباره ی یك روز در كنار دریا بنویسید . مثل نمونه ی زیر :
صدای دریا
با صدای بچه ها
در ساحل غرق شد
بعد هم شعر ماسه ای را با صدف ها و جلبك های دریایی تزیین كنید . در ضمن در هنگام عكس گرفتن مراقب باشید سایه ی شما روی شعر نیفتد .
« پاییز »
چند مورد مربوط به فصل پاییز مانند : برگ های زرد ، انار و زالزالك را جمع كنید .
سپس از زبان یكی از آن ها در مورد پاییز داستانی بگویید . خودتان را نباید در داستان معرفی كنید . آیا به نظر شما دوستانتان می توانند با خواندن آن حدس بزنند كه شما كدامیك از آن ها هستید ؟! برگ زرد ؟ انار ؟! یا زالزالك ؟؟
مثل نمونه ی زیر :
« یك روز توفانی در جنگل افتادم . بسیاری از دوستانم آن جا بودند . زمین خیلی مرطوب بود ، اما ما در كنار هم گرم بودیم . تا این كه یك روز یك نفر مرا برداشت و برد و لای كتابش گذاشت . »
بعد هم می توانید داستانتان را بر روی كاغذی كه آن را به شكل شیء موردنظر بریده اید ، پاكنویس كنید .