تلقیح مصنوعی در ملكه زنبور عسل

ابتدا باید ملكه را در داخل لوله تلقیح ثابت نگه داشت تا آماده تلقیح شود . آنگاه با استفاده از پیپت تلقیح كه به اندازه ۱ تا ۲ میلی متر وارد واژن می شود عمل تلقیح را انجام داد . هنگامی …

ابتدا باید ملكه را در داخل لوله تلقیح ثابت نگه داشت تا آماده تلقیح شود . آنگاه با استفاده از پیپت تلقیح كه به اندازه ۱ تا ۲ میلی متر وارد واژن می شود عمل تلقیح را انجام داد .
هنگامی كه پیپت تلقیح وارد واژن می شود باید توجه داشت كه لایه های اطراف بافت واژن به سمت پایین برنگردد و اگر این حالت رخ دهد نباید خروج اسپرم صورت گیرد زیرا حالت قرار گرفتن لایه های اطراف بافت واژن بای انجام تلقیح مناسب نیست .
تعجب برانگیز است كه مگر داخل بدنی به آن كوچكی چه اندامهایی وجود دارد كه این چنین موجب ازدیاد و افزایش تعداد زنبوران یك كندو می شود .
شكل مقابل یك جفت تخمدان را در ملكه سالم و آماده جفت گیری نشان میدهد . تخمدانهای یك ملكه تخمگذار را می توان از طریق لمس شكمش احساس نمود .
در انتهای عكس نیز می توان نیش ملكه را مشاهده نمود . درست بالای نیش و زیر تخمدانها نیز كیسه ذخیره اسپرم دیده می شود .
كیسه ذخیره اسپرم یك ملكه پس از جفت گیری می توان مشاهده نمود كه حاوی اسپرم است . در صورت كالبد شكافی ملكه ای كه جفت گیری كرده پس از ۲۴ ساعت می توان به این نكته پی برد كه آیا لقاح با موفقیت انجام شده یا نه ؟
این عكس نیز كیسه اسپرم یك ملكه قبل از جفت گیری را نشان می دهد كه به وضوح می توان عدم حضور اسپرم را در آن مشاهده كرد .