برج ۱۰۰۰ساله

برج تاریخی «رادكان» در جنوب شهرستان كردكوی در غرب گلستان، از آثار تاریخی و دیدنی است كه با بیش از یك هزار سال قدمت، نیاز به توجه و حفاظت بیشتری دارد. این بنای تاریخی و بلند در مسیر …

برج تاریخی «رادكان» در جنوب شهرستان كردكوی در غرب گلستان، از آثار تاریخی و دیدنی است كه با بیش از یك هزار سال قدمت، نیاز به توجه و حفاظت بیشتری دارد.
این بنای تاریخی و بلند در مسیر جاده ابریشم قرار دارد و در گذشته راهنمای بازرگانان و مسافران بوده است. برج یا میل رادكان با حدود ۳۲ متر ارتفاع و ۱۵ متر قطر از دو قسمت گنبدی و بدنه تشكیل شده كه گنبد آن به صورت مخروطی بلند و كشیده و به صورت دو پوسته ای است كه بر بدنه استوانه ای قرار دارد.
این برج در یك منطقه كوهستانی، جنگلی و بر فراز تپه طبیعی صخره ای در نزدیكی روستایی به همین نام ساخته شده است.
براساس برخی از كتیبه های موجود در این برج، بنای رادكان متعلق به یكی از اسپهبدان آل باوند طبرستان به نام «ابوجعفر محمدبن وندریان» بوده است. در زمینه نحوه ساخت برج رادكان باید گفت كه مصالح بنا از آجر و نوعی گچ است كه در نمای خارجی آن نیز در بین سرآجرها تزئینات گچی تو رفته با انگشت دست دیده می شود.
همچنین در فواصل معین بدنه خارجی آن، حفره هایی دیده می شود كه گویا در هنگام ساخت بنا به منظور داربست تعبیه شده است. ورودی هلالی شكل بنا در ضلع جنوبی است كه در بالای سر در آن یك قاب مستطیل شكل با كتیبه ای به خط كوفی و تزئینات گچی و آجری وجود دارد كه قسمتی از آن از بین رفته است. نمای داخلی بنای برج رادكان كردكوی نیز به صورت مدور و با گچ اندود شده است.
زیباترین قسمت نمای خارجی بنا در بخش فوقانی آن است كه دو ردیف تزئینات آجری با گچبری گل های مشابه گل لاله به همراه كتیبه كوفی و پهلوی دورادور قسمت زیرین گنبد را گرفته است.
براساس نظر كارشناسان میراث فرهنگی، وجود كتیبه های پهلوی نشان دهنده حضور و تداوم زبان و خط پهلوی تا اواسط سده های اولیه اسلامی در این منطقه است.
برج یا میل رادكان كه در فاصله ۴۲ كیلومتری كردكوی قرار دارد در منطقه ای به نام قلعه گبری ساخته شده و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.
براساس نظر كارشناسان میراث فرهنگی، شروع كار بنای برج رادكان در ربیع الثانی ۴۰۷ هجری قمری زمان فرمانروایی اسپهبد ابوجعفر و اتمام آن در ۴۱۱ هجری قمری به دست معمار احمدبن عمر بوده است.
طبق اسناد تاریخی، اسپهبد «ابوجعفر محمدبن وندر» از شاهزادگان سلسله باوندی طبرستان (باوندیان از نوادگان كاووس، پسر قباد، شاه ساسانی بوده اند) بوده است كه در دوران تسلط سلسله آل زیار در قسمت جلگه ای و در نواحی كوهستانی طبرستان حكومت می كردند.
كردكوی با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۲۷ كیلومتری غرب گرگان، مركز استان گلستان واقع شده است. جاده شاه عباسی، شهر باستانی تمشیه، امامزاده روشن آباد، ابراهیم و چهاركوه، دهكده های درازنو و جهان نما و پارك جنگلی امام رضا(ع) از جمله مناطق دیدنی این شهرستان است.
نغمه عقیلی