چهره های هنری بروجرد

▪ مصطفی گودرزی: متولد ۱۳۳۹. وی متولد شهر بروجرد است و تحصیلات عمومی خود را در این شهر به پایان رسانده است. کارشناسی نقاشی را در دانشگاه تهران تمام کرد و برای ادامه تحصیل به فرانسه …

▪ مصطفی گودرزی: متولد ۱۳۳۹. وی متولد شهر بروجرد است و تحصیلات عمومی خود را در این شهر به پایان رسانده است. کارشناسی نقاشی را در دانشگاه تهران تمام کرد و برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و ابتدا در کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی و بعد دكترای هنرهای تجسمی و در ادامه در دكترای تاریخ هنر به تحصیل پرداخت و در بازگشت به ایران به کار تدریس و فعالیت های هنری پرداخت. دریافت دیپلم افتخار از نمایشگاه بین‌المللی گرافیك ۱۹۸۷ ـ مسكو، دریافت جایزه ویژه از اولین نمایشگاه دو سالانه گرافیک تهران، دریافت لوح زرین،‌ دیپلم افتخار و مدال یادبود از مجتمع هنر و ادبیات ـ تهران ۱۳۶۷، دریافت جایزه، لوح یادبود و دیپلم افتخار از دومین بی‌ینال نقاشی تهران ـ ۱۳۷۲، نامزدی دریافت سیمرغ از بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به‌خاطر ساخت فیلم خاكستر و خیال، بخش چشم واقعیت (آثار مستند) و طراحی و ساخت چند كلیپ، عنوان‌بندی، تیزر و فیلم مستند و نیز برپایی یازده نمایشگاه انفرادی و شركت در ۱۰۴ نمایشگاه جمعی در داخل و خارج از كشور از جمله فعالیت‌هایش به‌شمار می رود. گودرزی عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران است.
▪ ابوالفضل رازانی: این هنرمند پویا نمایی (انیمیشن) در سال ۱۳۲۶ در شهر بروجرد به دنیا آمد. وی كار خود را از سال ۱۳۴۸ با ساخت مجموعه ماه پیشونی در قالب پویا نمایی عروسكی به سفارش تلویزیون ملی ایران آغاز كرد و از سال ۱۳۵۰ تاكنون بیست فیلم مستقل و دو مجموعه چهارقسمتی با دستمایه های مستند وپنج فیلم داستانی كوتاه ویژه كودكان ونوجوانان را كارگردانی كرده است. از دیگر كارهای او در زمینه پویانمایی می توان به ساخت یك فیلم مستقل ویك مجموعه دوازده قسمتی با نام ماجراهای كارو اندیشه، ۱۵۰ فیلم كوتاه متشكل در دو مجموعه طنز آمیز به نام ماجراهای ساده با تكنیك پویا نمایی عروسكی ، هفت فیلم آموزشی با تكنیك داینامیشن، چهار فیلم آموزشی با تكنیك پویا نمایی روی كاغذ، پنج فیلم تبلیغی با روش نقاشی روی طلق، هشتاد دقیقه ترفندهای تصویری وعنوانبندی برنامه های تلویزیونی سه فیلم سینمایی اشاره كرد. وی در جشنواره های متعدد داخلی وخارجی حضور داشته است و جوایزی نیز دریافت کرده است. او از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۹ به تدریس در مركز آموزش فیلمسازی كانون پرورش فكری كودكان ونوجوانان پرداخته است و سابقه تدریس در دانشكده سینما تاتر را نیز در پرونده خود دارد. او اكنون در دانشكده صدا وسیما ودانشگاه تربیت مدرس به تدریس كارگردانی پویا نمایی مشغول است و در آسیفای ایران و آسیفای بین الملل نیز عضویت دارد. در جشنواره های مختلف از جمله دومین جشنواره صدا وسیما،اولین ،دومین ،سومین و چهارمین دوره جشن خانه سینما واولین جشنواره بین المللی پویا نمایی تهران عضو هیات داوران بوده است.
▪ علی مهرو: علی مهرو فرزند كریم ، در سال ۱۳۰۰ ، در آشخانه بروجرد متولد شد. وی در نخستین دبستان دولتی آشخانه به تحصیل پرداخت . خط نستعلیق را نزد میرزا فتح الله خوشنویس آموخت و نوازندگی دو تار را از عبدالله بخشی تعلیم گرفت . شغل اصلی مهرو كشاورزی و دامداری بود و تا ۴۵ سالگی خیاطی می كرد .بعد به نویسندگی عریضه و قباله روی آورد و یك چند كارگری و بنایی كرد ومدتی هم به باغداری و بزازی پرداخت . او علاوه بر خوشنویسی ، از بانیان تعزیه و شبیه خوانی در آشخانه بود و نوحه هایی از او باقی مانده است .
▪ عبدالرضا فریدزاده: کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر در سطح شهرستان بروجرد که در اعتلای نمایش در بروجرد نقش ارزنده ای داشته است.
▪ محمود صفایی: وی از خوشنویسان برتر کشور است و عضو انجمن خوشنویسان ممتاز کشور است. در سال ۱۳۳۶ در بروجرد به دنیا آمد و تحصیلات خود را در همانجا گذراند. وی پس از فراگیری فنون خوشنویسی به عنوان مدرس و رئیس انجمن خوشنویسان بروجرد فعالیت کرد. وی در نمایشگاههای متعددی در داخل و خارج از کشور شرکت کرده است و خط- نقاشی های زیبایی دارد.
▪ محمد ابراهیم جعفری: وی در زمینه نقاشی و هنرهای تجسمی فعالیت دارد و در بسیاری از کشورها، نمایشگاههایی از آثار وی برپا شده است. در سال ۱۳۲۹ در بروجرد به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته هنرهای زیبا در دانشگاه تهران گذراند. وی طبعی روان دارد و شعر نیز می سراید.
▪ منوچهر همایونپور: استاد منوچهر همایونپور، هنرمند سرشناس ایرانی در زمینه موسیقی ایرانی است. همایون پور به سال ۱۳۰۳ در بروجرد به دنیا آمد و در همین شهر رشد کرد و تحصیلات اولیه خود را گذراند. به گفته خودش از کودکی با شعر عجین بوده و اشعار فردوسی را از بر می کرده است. به همین دلیل هم بعدها توانسته این آثار را زمزمه كرده و آواز خوانی را در پیش گیرد. او در سنین نوجوانی به تهران آمد و ضمن اشتغال در ادارات دولتی ، خوانندگی را به عنوان رشته هنری خود برگزید. در سال ۱۳۲۴ نخستین آوازش را در رادیو خوانده و از سال ۱۳۲۶ همزمان با شاگردی در محضر استاد یگانه ابوالحسن صبا، اجراهایی با اركستر آن استاد داشته و بعد از آن نیز با اركستر حسین یاحقی و دیگر اركسترهای مختلف رادیو با سرپرستی بزرگان آن دوره موسیقی ایران داشته است. وی در این راستا ، ضمن بهره‌‏گیری از سبك و سیاق نامدارانی چون ادیب خوانساری و تاج اصفهانی، محضر استادانی چون ابوالحسن صبا و حسین یاحقی را نیز درك كرد. این همنشینی‌‏ها تا به جایی پیش رفت كه حسین یاحقی، یكی از مشهورترین آثار خود را كه جوانی نام داشت و در مایه افشاری ساخته شده بود، به همایونپور جوان داد تا آن را اجرا كند . این تصنیف در سال ۱۳۲۷ توسط همایونپور خوانده شد و به طور مستقیم از رادیو پخش گردید. همكاری او با حسین یاحقی و برادرزاده شهیر او، پرویز یاحقی تا اواخر دهه ۳۰ شمسی نیز ادامه یافت كه منجر به خلق آثاری ماندگار در موسیقی ملی شد. نوای چوپان ، در كنج دلم، و چند تصنیف دیگر حاصل این همكاری مشترك بود. صدای منوچهر همایونپور، عمیقاً یادآور موسیقی آن دوره رادیو است و برای بسیاری از همسالان او با خاطرات زیبای جوانی همراه شده است. کاست دیروزی ها با همراهی ارکستر یاحقی از اوست. «نوای چوپان» در شوشتری، «سپند و آذر» در ابوعطا، «راز هستی در شور»، «افسانه عشق» و «عهدشكنی» در ابوعطا، مجموعه قطعات و تصنیف های این اثر ماندگار است. منوچهر همایونپور در ۶ فروردین هشتاد و پنج در سن هشتاد و یک سالگی در بیمارستان مهراد تهران درگذشت.
▪ محمد طغیانیان دهکردی: این نوازنده و هنرمند معاصر موسیقی در سال ۱۲۹۹ شمسی در روستای دهکرد بروجرد به دنیا آمد. در سیزده سالگی به تهران آمد و نزد استاد صبا به فراگیری موسیقی پرداخت و در نواختن کمان‌چه مهارت یافت. سپس به اصفهان رفت و فعالیت هنری خود را از شانزده سالگی ، ابتدا با رادیو ارتش و سپس با رادیو اصفهان آغاز کرد. او بارها کنسرت‌های متعدد برای شناساندن موسیقی سنتی ، در خارج از کشور اجرا کرده است.
▪ فانی زاده: نقاش معاصر بروجردی که آثار خیابانی فراوانی در موضوع جنگ تحمیلی از خود به جای گذاشت. نقاشی بزرگ رستم و سهراب وی در زورخانه وحدت هنوز هم پابرجاست که صحنه زیبایی از سوگواری رستم بر نعش فرزند خویش را نشان می دهد.
▪ حسن نقاش: وی از نقاشان قرن سیزدهم و دوران قاجار در دورۀ فتحعلی‌‌شاه بود که رنگ و روغن را خوب می‌‌ساخت. عمدۀ آثار به‌‌جا مانده از این هنرمند ، تصاویر بعضی از رجال و شاهزادگان قاجاری است که در قصر محمدتقی میرزا رکن‌‌الدوله در بروجرد ، به‌‌رنگ و روغن نقاشی شده و اکنون ازبین رفته است. از این تابلوها یکی شمایل نیم‌‌تنه فتحعلی‌‌شاه و دیگری عباس‌‌میرزا است. تنها اثر رقم‌‌دارش ، مجلس رزمی ارزنده‌‌ای است ، با رقم: "یا امام حسن" که ازبین رفته است. از زادگاه و زمان تولد و مرگ وی اطلاعاتی در دست نیست.
▪ سمیعا بروجردی: حسینعلی‌بیگ سمیعا بروجردی نقاش قدیمی اهل بروجرد است که به احتمال در عصر قاجاریان می زیسته است. او در آبرنگ و طراحی دست داشت. تصویر اسب نحیق و لاغری از این هنرمند در کتابخانه گلستان مضبوط است که به‌ سبک و ابتکار خاصی ترسیم شده و به‌خط شکسته غبار رقم حسینعلی‌بیگ سمیعا بروجردی دارد.
▪ محمداسماعیل‌خان شیرازی: خطاط دوره قاجار است که در اصل متولد بروجرد است و کودکی خود را در این دیار گذراند. وی فرزند اسدالله خان و نوه حاج ‌ابراهیم‌خان اعتمادالدوله کلانتر است. در بروجرد نشو ونما یافت و تحصیلات مقدماتی را در همان‌جا به پایان برد. او همهٔ خطوط را خوش می‌نوشت و در تحریر رسایل مهارت داشت و سالها در دستگاه محمدتقی رکن‌الدوله خوانسالار بود. به سال ۱۲۴۷ق ، با پدر خود به شیراز رفت و مدتی ندیم فرمانفرما شد. در سال ۱۲۸۰ق به آذربایجان رفت و مدتی در خدمت مظفرالدین‌شاه که در آن هنگام ولیعهد بود ، ندیمی کرد و به شیراز بازگشت.
▪ مهوش: وی هنرمند رقاص و خواننده موسیقی نوین در دهه های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ است که در شهر بروجرد به دنیا آمد و در تهران به شهرت رسید. مهوش علاوه بر زیبایی طبیعی، رقص ایرانی را با هنرمندی تمام اجرا می کرد.
▪ ابوالحسن کیوان: كیوان متولد بروجرد و فارغ التحصیل نقاشی از دانشكده هنرهای تزیینی است. «اینجا پرندگان نمی خوانند»، «زمستان در نمایشگاه» و «كوه نور» كتاب هایی هستند كه به آثار ابوالحسن كیوان اختصاص دارند.
▪ بهروز همتی: همتی هنرمند موسیقی سنتی ایرانی است. وی به سال ۱۳۳۶ در بروجرد به دنیا آمد و تحصیلات عمومی خود را در زادگاهش گذراند سپس در رشته موسیقی در دانشگاه هنر تهران به تحصیل پرداخت. آموزش را نزد محسن نفر، حمید متبسم و ارشد طهماسبی آغاز نمود و از سال ۱۳۶۶ با حسین علیزاده كارش را ادامه داد. همچنین دوره های كوتاه مدتی را نزد داریوش طلایی، محمدرضا لطفی و هوشنگ ظریف گذراند. در سال ۷۲ با گروه همنوایان به سرپرستی حسین علیزاده و همچنین با اركستر مضرابی به سرپرستی حسین دهلوی همكاری نمود. تدریس در هنرستان موسیقی، دانشگاه جامع علمی و كاربردی و دانشگاه هنر و همچنین همكاری با گروه آوا به خوانندگی محمدرضا شجریان از دیگر فعالیتهایش می باشد.
▪ ملیحه رنجبر: هنرمند موسیقی معاصر و سرپرست گروه موسیقی اوستا در بروجرد که اجراهای مختلفی در جشنواره ها داشته است. موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی لری زمینه کاری اوست.
▪ فریبا متخصص: فریبا متخصص در سال ۱۳۴۰ در بروجرد متولد شد. كار هنری خود را از سال ۱۳۶۰ با تئاتر آغاز كرد او فعالیت خود را در تلویزیون و رادیو به ترتیب از سال های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۸ آغاز نمود و در سال ۱۳۷۰ به عرصه سینما راه یافت. متخصص در سال ۱۳۷۰ موفق به اخذ مدرك كارشناسی در رشته جامعه شناسی شد.
● فیلمها و نمایشها:
▪ محمد بروجردی: سینماگر، بازیگر، فیلمبردار و دستیار کارگردان در فیلمهای مختلف مانند شاخ گاو، آوینار و غریبه.