از پیدایش موسیقی چه می‌دانید؟

پس از گذشت صدها هزار سال از حیات بشر هنوز از زمان و مكان دقیق پیدایش موسیقی اطلاع چندانی در دست نیست اما می توان گفت موسیقی همواره با جهان هستی عجین و سرشته بوده است. موسیقی به …

پس از گذشت صدها هزار سال از حیات بشر هنوز از زمان و مكان دقیق پیدایش موسیقی اطلاع چندانی در دست نیست اما می توان گفت موسیقی همواره با جهان هستی عجین و سرشته بوده است.
موسیقی به شكلی كه در ذهن داریم منحصر به انسان هاست زیرا انسان می تواند به كمك موسیقی هیجانات درونی خود را از قبیل شادی و یا حزن بروز دهد.
درباره پیدایش اولین ساز روایات متفاوتی وجود دارند یونانیان باستان معتقد بودند خدای(پان) اولین موسیقی را آفرید كه همان نی چوپانان است پان روزی از میان نیزارهای ساحل رودخانه ای می گذشت كه آهی كشید و شنید نفس چون از درون نی ها می گذرد صدای غم انگیزی تولید می كند.
ایرانیان باستان نیز در مورد پیدایش (عود) باور داشتند روزی مردی از بیابانی می گذشت میان راه به جسد ققنوسی برخورد كه به مرور زمان بدنش تجزیه شده بود فقط استخوان بدن و پرهای او به شكل كاسه ای باقی مانده بودند در اثر گذشتن باد از لابه لای آن صدای خوشی به گوش می رسید بدین سان اولین ساز كه همان (عود) است ساخته شد.