نقاشی روی كاسه‌های چینی

مواد و وسایل مورد نیاز كاسه چینی سفید ساده، پنبه و تربانتین، رنگهای آكریلیك به رنگهای آبی، آبی تیره، بنفش تیره، سبز، قرمز و زرد، چند قلم موی نقاشی، پالت، كاغذ كالك، مداد، …

مواد و وسایل مورد نیاز
كاسه چینی سفید ساده، پنبه و تربانتین، رنگهای آكریلیك به رنگهای آبی، آبی تیره، بنفش تیره، سبز، قرمز و زرد، چند قلم موی نقاشی، پالت، كاغذ كالك، مداد، وارینش آكریلیك مات.
۱ـ با پنبه و تربانتین سطح بیرونی كاسه ها را پاك كنید. با قلم مو سطح بیرونی كاسه ها را به صورت بافت دار ونامنظم رنگ آمیزی كنید. برای این منظور در بعضی از قسمتها رنگ را با آب رقیق كنید. رنگ زمینه تركیبی از آبی، آبی تیره، بنفش، سبز و سفید است. صبر كنید تا رنگ خشك شود.
۲ـ طرح ساده ای از یك پرنده را بامداد بر روی كاغذ كالك رسم كنید ومطابق شكل طرحهای ماه، ستاره و قلب را به آن بیفزایید.
۳ـ از پشت كاغذ كالك طرح پرنده راتا نیمه با رنگ سفید رنگ كنید.
۴ـ پیش از آنكه رنگ خشك شود، آن را بر روی سطح كاسه گذاشته و فشار دهید، كاغذ را از كاسه جدا كنید و رنگ باقیمانده بر روی آن را پاك كنید. وقتی رنگ سفید روی كاسه خشك شد (می توانید برای تسریع كار از سشوار استفاده كنید)، نیمه دیگر طرح پرنده رانیز به همان ترتیب به رنگ سفید آغشته كرده و طرح روی كاسه را كامل كنید.
۵ـ به این ترتیب خطوط مرزی طرح پرنده منظم نخواهد بود. خطوط مرزی طرح پرنده را با استفاده از قلم مو و رنگ سفید و آبی مرتب كنید.
۶ـ وقتی رنگ سفید خشك شد، تصویر ستاره را نیز به همان روش با تركیبی از رنگهای زرد، سفید و قرمز روی كاسه كنار پرنده منتقل كنید.
۷ـ مراحل فوق را برای طرح ماه نیز انجام دهید.
۸ـ همین مراحل را برای انتقال طرح قلب پرنده نیز با تركیبی از رنگهای قرمز، سفید ومقدار كمی زرد انجام دهید، صبر كنید تا رنگ خشك شود.
۹ـ دور قلب را با قلم مرتب كنید، صبر كنید تا رنگ خشك شود.
۱۰ـ چشم پرنده را با قلم به رنگ آبی تیره رسم كنید.
۱۱ـ وقتی رنگها كاملاً خشك شدند، با قلم مو روی كاسه را با وارینش مات بپوشانید.