كوسن با نقاشی دستی

نقاشی دستی بر روی پارچه ای كه برای تهیه كوسن به كار می بریم، نه تنها جلوه و زیبایی مضاعفی به آن می بخشد، بلكه این امكان را نیز فراهم می سازد كه پارچه ای با طرح و رنگ متناسب با مبلمان …

نقاشی دستی بر روی پارچه ای كه برای تهیه كوسن به كار می بریم، نه تنها جلوه و زیبایی مضاعفی به آن می بخشد، بلكه این امكان را نیز فراهم می سازد كه پارچه ای با طرح و رنگ متناسب با مبلمان منزل خود بیافرینیم، برای تهیه كوسن با نقاشی دستی به وسایل زیر نیاز داریم.دو قطعه پارچه ابریشمی یا پشمی مربع شكل به ضلع ۵۱ سانتیمتر ـ روزنامه ـ چسب نواری پهن ـ رنگ پارچه به رنگهای بنفش، سرخابی، گلبهی، آبی تیره و سرمه ای ـ قلم موی بزرگ با سر تخت و گرد، قلم موی متوسط با سر تخت و قلم موی كوچك با سر گرد ـ اتو و میز اتو.
۱ـ ابتدا طرح مورد نظر را بر روی كاغذ رسم كرده و آن را رنگ آمیزی كنید، یا بر روی هر بخش از طرح رنگ آن را یادداشت كنید. پارچه را خوب اتو كنید تا كاملاً صاف شود. میز یا محل كارتان را با روزنامه بپوشانید و یكی از پارچه ها را روی روزنامه قرار داده، لبه های آن را با چسب نواری به روزنامه بچسبانید تا هنگام كار ثابت و بی حركت بماند، با صابون یا مداد طرح را روی پارچه رسم كنید.
۲ـ از نخستین رنگ شروع كنید و با ضربه های آزاد قلم طرح را رنگ آمیزی كنید.
۳ـ برای رنگ آمیزی هر یك از نوارهای رنگی طرح از قلمی با پهنای مناسب استفاده كنید.
۴ـ با استفاده از قلم موی سرگرد بزرگ دایره های رنگی طرح را بكشید.
۵ـ در آخر با یك قلم موی سرگرد كوچك دایره های كوچك سرمه ای رنگ را بر روی نوار آبی تیره نقاشی كنید، وقتی رنگها خشك شدند، چسب نواری را جدا كرده، پارچه را بلند كنید و آن را از پشت اتو كنید تا رنگها بر روی پارچه ثابت شوند، همین مراحل را بر روی پارچه دیگر نیز انجام دهید.
۶ـ برای تهیه كوسن، پارچه ها را از پشت و به صورتی كه طرف نقاشی شده آنها روبه هم و در داخل باشد، از سه طرف به یكدیگر بدوزید، سپس آنها را پشت و رو كرده، داخل كوسن را پر كنید و قسمت باز آن را نیز بدوزید.