گلدان سفالی با طرح موزائیك

گلدانهای سفالی ساده گرچه با همان رنگ طبیعی گل زیبا هستند، اما، ما می توانیم با ایجاد طرحهای ساده رنگین زیبایی آنها را دو چندان كنیم. مواد و وسایل موردنیاز: یك گلدان سفالی بازیرگلدانی …

گلدانهای سفالی ساده گرچه با همان رنگ طبیعی گل زیبا هستند، اما، ما می توانیم با ایجاد طرحهای ساده رنگین زیبایی آنها را دو چندان كنیم.
مواد و وسایل موردنیاز: یك گلدان سفالی بازیرگلدانی ـ تربانتین ـ نیبه ـ چند قطعه پاك كن ـ كاتر ـ مداد ـ رنگ لعابی به رنگهای: آبی تیره، سبز، زرد و بنفش روشن ـ پالت و قلم موی نقاشی بزرگ و متوسط ـ كاغذ باطله.
۱ـ با یك قطعه پنبه آغشته به تربانتین گلدان را خوب پاك كنید. پاك كن ها را به صورت قطعات مساوی باریك و بلند با مقطع مربع با كاتر ببرید. برای هر رنگ به یك قطعه پاك كن نیاز دارید. دقت كنید كه اضلاع مقطع مربع شكل كاملاً صاف و یك اندازه باشند.
۲ـ از هر رنگ مقداری در حفره های پالت بریزید و هریك از قطعات پاك كن را به یك رنگ اختصاص داده و به صورت آزمایشی بر روی كاغذ باطله مربع هایی از هر رنگ ایجاد كنید.
۳ـ سپس از لبه گلدان شروع كنید و اولین مربع رنگی را روی گلدان نقش كنید.
۴ـ دومین مربع را با رنگ دوم در كنار مربع اول و با كمی فاصله ایجاد كنید و به همین ترتیب دو ردیف از مربع های رنگین را بدون رعایت ترتیب خاصی برای رنگها بر روی لبه گلدان نقش كنید.
۵ـ این كار را بر روی بدنه گلدان نیز تكرار كنید. از بالای گلدان به طرف پایین حركت كنید وسعی كنید مربع های همرنگ به صورت یك خط در امتداد هم قرارنگیرند.
۶ـ همچنان كه به قسمتهای پایین گلدان می رسید، به دلیل فرم مخروطی گلدان باید فواصل میان مربع ها را كاهش دهید. پس از اتمام كار گلدان را كنار بگذارید تا رنگها كاملاً خشك شوند.
۷ـ در زمانی كه به خشك شدن رنگهای گلدان اختصاص می دهید با استفاده از قلم موی متوسط سطح روی ریز گلدانی را با یكی از رنگها رنگ آمیز كنید، لبه ریز گلدانی را رنگ نكنید، آن را كنار بگذارید تا خشك شود.
۸ـ در آخر با استفاده از قلم موی بزرگتر سطح داخلی گلدان را با یكی دیگر از رنگها رنك كنید. قبل از استفاده از گلدان اجازه بدهید رنگ كاملاً خشك شود.