رومیزی زیبا با طرح شبدر

طرح شبدر چهار پر را می توان به راحتی به وسیله یك قطعه سیب زمینی بر روی یك پارچه ساده چاپ و یك رومیزی مقرون به صرفه برای میز آشپزخانه تهیه كرد، بهترین پارچه برای این كار پارچه كاملاً …

طرح شبدر چهار پر را می توان به راحتی به وسیله یك قطعه سیب زمینی بر روی یك پارچه ساده چاپ و یك رومیزی مقرون به صرفه برای میز آشپزخانه تهیه كرد، بهترین پارچه برای این كار پارچه كاملاً نخی و كتان است.وسایل و لوازم مورد نیاز برای تهیه این رومیزی عبارتند از: یك ملحفه كهنه ـ یك عدد سیب زمینی متوسط ـ یك كارد تیز و تخته ـ یك قلم موی نقاشی با سر بسیار باریك ـ رنگ پارچه به رنگهای: سبز، آبی و قرمز ـ كاردك نقاشی ـ كارد مخصوص حكاكی یا كارد آشپزخانه تیز با تیغه باریك ـ یك قطعه شیشه به عنوان پالت رنگ ـ یك غلتك رنگ كوچك ـ پارچه ۱۰۰ درصد نخی به اندازه مناسب برای میزشما و تعدادی دستمال سفره ـ چرخ خیاطی و یا سوزن و نخ سفید.
۱ـ سیب زمینی را بشویید و خشك كنید، آن را بر روی تخته قرار داده و به وسیله كارد با یك حركت، بخشی از آن را ببرید تا مقطع صاف و یكدستی ایجاد شود.
۲ـ با قلم موی باریك و مقداری رنگ طرح شبدر را ابتدا چند بار بر روی یك قطعه كاغذ تمرین كنید و پس از تسلط یافتن به طراحی شبدر، آن را بر روی مقطع سیب زمینی رسم كنید.
۳ـ با كارد مخصوص حكاكی یا یك كارد تیز كه تیغه آن باریك باشد با دقت دور طرح شبدر را برش بزنید، سپس این كار را بر روی خطوط داخلی طرح نیز انجام دهید.
۴ـ قسمتهای اضافی داخل طرح را با نوك كارد خارج كنید، دور تا دور سیب زمینی را از فاصله نیم سانتیمتری سطح مقطع آن برش بزنید تا قسمتهای اضافی دور طرح شبدر جدا شوند.
۵ـ سیب زمینی را در اطراف طرح شبدر به صورت عمودی ببرید تا راحت تر در دست قرار بگیرند.
۶ـ رنگها را روی شیشه به نسبت دو قسمت سبز، یك قسمت آبی و یك چهارم قسمت قرمز تركیب كنید تا رنگ سبزی نزدیك به رنگ برگ به دست آید.
۷ـ رنگها را با كاردك نقاشی خوب مخلوط كنید.
۸ـ غلتك رنگ را به رنگ آغشته كنید.
۹ـ مقطع سیب زمینی را به وسیله غلتك به یك لایه یكنواخت از رنگ آغشته سازید.
۱۰ـ پارچه را روی ملحفه قرار دهید و با استفاده از مهر سیب زمینی طرح شبدر را بدون رعایت ترتیب خاصی بر روی پارچه چاپ كنید.
پس از هر دو بار چاپ طرح شبدر رنگ روی سیب زمینی را تجدید كنید. پس از پایان كار بگذارید رنگ كاملاً خشك شود و سپس دور رومیزی و دستمال سفره ها را با چرخ خیاطی یا دست بدوزید.