كاربرد های متفاوت برای گلدان های معمولی

گلدان‌های سفالی ساده در گوشه و كنار اغلب منازل یافت می شوند. این گلدان های ارزان قیمت را معمولاً برای كاشت گیاهان كوچك و بزرگ در اندازه های مختلف مورد استفاده قرار داده‌ایم اما اگر كمی قوه تخیل و ابتكارمان را به كار گیریم، می توانیم به راحتی آنها را از ظروف مخصوص نگهداری گل و گیاه به كلكسیونی از آثار هنری دست ساز تبدیل كنیم و از این عناصر دكوراتیو جذاب برای تزئین فضای داخلی و یا خارجی منزلمان سود ببریم.

گلدان‌های سفالی ساده در گوشه و كنار اغلب منازل یافت می شوند. این گلدان های ارزان قیمت را معمولاً برای كاشت گیاهان كوچك و بزرگ در اندازه های مختلف مورد استفاده قرار داده‌ایم اما اگر كمی قوه تخیل و ابتكارمان را به كار گیریم، می توانیم به راحتی آنها را از ظروف مخصوص نگهداری گل و گیاه به كلكسیونی از آثار هنری دست ساز تبدیل كنیم و از این عناصر دكوراتیو جذاب برای تزئین فضای داخلی و یا خارجی منزلمان سود ببریم.
وسایل مورد نیاز شما برای كار با گلدان های سفالی عبارتند از مجموعه ای از گلدان های سفالی كوچك و بزرگ در اندازه های متنوع و چسب چوب، مقداری ریسمان كنفی یا نخ پرك كه برای بستن گلدان ها به یكدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
برای رنگ كردن گلدان ها از انواع رنگ های هنری مانند رنگ های گواش یا آكریلیك می توان بهره برد. این رنگ های محلول در آب پوشش خوبی دارند ضمن آنكه به سرعت خشك می شوند زیرا سفال آب رنگ را جذب می كند و چنانچه از رنگ های آكریلیك استفاده كنید از دوام نسبتاً خوبی نیز برخوردار بوده و با آب شسته نمی شوند. از انواع رنگ های ساختمانی نیز می توانید برای این منظور استفاده كنید اما رنگ های پلاستیك مانند رنگ آ كریلیك بادوام نیستند و در برابر تمیز كردن با آب یا دستمال تر به مرور كمرنگ تر شده و آسیب می بینند. رنگ های ساختمانی روغنی نیز گرچه به راحتی گلدان های سفالی را پوشش می دهند اما به دلیل محلول بودن در تینر و بوی آزار دهنده آن و همچنین دشواری پاك كردن لكه های رنگ از روی دست ها و قلم مو در برابر رنگ آكریلیك انتخاب دوم محسوب می شوند.
در اینجا دو طرح پیشنهادی برای استفاده از این گلدان ها در ساخت اشیای زینتی ارائه می كنیم تا الهام بخش شما برای به كارگیری ایده ها و ابتكار شخصی باشند.در تصویر آویز زیبایی از كفش دوزك ها را ملاحظه می كنید. برای ساخت این آویز به پنج عدد گلدان سفالی كوچك و یك اندازه با قطر دهانه حدود ۴ تا ۶ سانتی متر، یك عدد گلدان سفالی كمی بزرگتر با قطر دهانه ۶ تا ۷ سانتی متر، یك مهره چوبی درشت، یك قطعه فوم بلندر را برای ساخت بال های كفش دوز بزرگتر، رنگ آ كریلیك یا رنگ پلاستیك ساختمانی در رنگ های قرمز، سیاه و سفید، قلم موی نقاشی ظریف و متوسط، هشت عدد پیپ پاك كن ۱۰ سانتی متری سفید، چهار عدد پیپ پاك كن قرمز ۷ سانتی متری، دو قطعه چوب حصیر به طول ۲۳ سانتی متر، مقداری ریسمان كنفی یا نخ پرك و چسب مایع نیاز دارید.
ابتدا گلدان ها را خوب تمیز كنید تا از گرد و غبار یا خاك كاملاً تمیز و پاكیزه شوند. سپس گلدان های كوچك را به رنگ قرمز و یك گلدان بزرگتر را با رنگ سیاه رنگ آمیزی كنید. صبر كنید تا رنگ كاملاً خشك شود. بهتر است قبل از رنگ آمیزی گلدان ها یك لایه چسب چوب رقیق شده با آب روی آنها بریزید تا آب محلول در رنگ را بیش از اندازه جذب نكنند و رنگ به صورت پودری درنیاید. پس از خشك شدن چسب چوب گلدان ها را رنگ بزنید. اگر گلدان ها به خوبی پوشش نیافته اند ممكن است یك بار دیگر آنها را رنگ كنید.از فوم بلندر دو نیم دایره به قطر حدود ۷ سانتی متر درآورید و آنها را با رنگ قرمز رنگ كنید. حالا بر روی گلدان ها و بال هایی كه از فوم بریده اید خال های سیاه و سایر اجزای چهره كفش دوزك ها را مطابق تصویر یا به دلخواه رسم كنید.
پیپ پاك كن ها را با پیچیدن دور یك مداد به صورت فنری درآورید و همراه با مهره چوبی به عنوان دماغ كفش دوز بزرگتر و بال های آن مطابق تصویر در جای خود بچسبانید.یك سر قطعه ای ریسمان كنفی یا نخ پرك را به وسط یكی از حصیر ها ببندید و سر دیگر آن را به وسط قطعه حصیر دیگر گره بزنید. برای آویزان كردن گلدان ها با ریسمان یك سر ریسمان را از سوراخ ته گلدان سفالی به سمت داخل گلدان عبور دهید و در داخل گلدان سر ریسمان را گره بزنید یا اگر سوراخ ته گلدان بزرگتر از گره است ابتدا یك مهره درشت از ریسمان عبور دهید و سپس سر آن را گره بزنید تا مهره گلدان را در انتهای ریسمان نگاه دارد. اگر مهره درشت در دسترس ندارید، می توانید از یك قطعه چوب هم استفاده كنید. كافی است چوب را به انتهای ریسمان ببندید تا مانع خروج آن از سوراخ ته گلدان شده و گلدان را در انتهای ریسمان نگاه دارد.
در تصویر دیگر یك آویز به شكل مترسك را مشاهده می كنید. در اینجا از گلدان های سفالی در ۴ اندازه مختلف استفاده شده است: یك گلدان با قطر دهانه ۱۰ تا ۱۱ سانتی متر، ۲ گلدان با قطر ۵ تا ۶ سانتی متر، ۳ گلدان با قطر ۴ تا ۵ سانتی متر و ۳ گلدان نیز با قطر ۶ تا ۷ سانتی متر. در اینجا نیز روش كار مانند آویز كفش دوزك ها است. ابتدا گلدان ها را رنگ آمیزی می كنید و پس از خشك شدن رنگ زمینه طرح های تزئینی و جزئیات بر روی آنها رسم می شوند. فقط ترتیب نصب و اتصال گلدان ها به یكدیگر در اینجا متفاوت است كه با دقت در تصویر و با همان روش ذكر شده در مورد آویز كفش دوزك ها به راحتی قابل اجرا است.