جرج سیمون اهم

جرج سیمون اهم در سال ۱۷۸۷ در آلمان متولد شد. پدرش قفل ساز و مادرش، فاریا، دختر یك خیاط بود. با اینكه پدر و مادر جرج تحصیلات خود را به پایان نرسانده بودند. اما پدر جرج تحت تعلیمات و مطالعات شخصی خود بود تا جایی كه قادر بود پسر خود را به عالیترین نحو با تعلیمات خود آموزش دهد.

جرج سیمون اهم در سال ۱۷۸۷ در آلمان متولد شد. پدرش قفل ساز و مادرش، فاریا، دختر یك خیاط بود. با اینكه پدر و مادر جرج تحصیلات خود را به پایان نرسانده بودند. اما پدر جرج تحت تعلیمات و مطالعات شخصی خود بود تا جایی كه قادر بود پسر خود را به عالیترین نحو با تعلیمات خود آموزش دهد. در ۱۸۰۵، اهم وارد دانشگاه Er Langen شد و درجه دكتری را دریافت كرد. او كتابهایی در زمینه هندسه نوشته و در همان زمان به تعلیم ریاضیات در چندین مدرسه مشغول بود. بعد از آنكه او به كشف الكترومغناطیس كه در سال ۱۸۲۰ اتفاق افتاد علاقه‎مند شد، در لابراتوار فیزیك مدرسه‎ای شروع به كار و آزمایش كرد. در دو مقاله مهم در سال ۱۸۲۶ اهم، تصویری ریاضی از هدایت گرما در مدارهای مدلسازی شده فوریه ارائه داد. این مقاله‎ها، استنباط اهم از نتایج پدیده‎ها و آزمایشات تجربی را افزایش داد و بخصوص در مقاله دوم، او قادر بود قوانینی كه برای شرح و توضیح نتایج كارهای انجام شده دیگران بر روی "پیل" بود را مطرح كند. اجزای ابتدایی یك سلول الكتروشیمیایی: ۱) الكترودها (X و Y) كه هر دو از مواد برنده الكتریكی ساخته شده بودند: فلز، كربن، تركیبات ... ۲) الكترودهای مرجع (A و B و C) كه در برخورد با جسم تحلیل رونده، فاسد می‎شوند. ۳) خود سلول یا محفظه‎ای كه از مواد بدون حركت و بی‎اثر تشكیل شده باشد: "شیشه، ... ۴) الكترولیته‎ای كه حاوی یون می‎باشد.
با استفاده و كمك از آزمایشات فراوانی كه جرج سیمون اهم انجام داده بود، توانست روابطی اساسی بین ولتاژ، جریان و مقاومت بدست آورد. چیزی كه امروز به عنوان قانون اهم شناخته می‎شود. او كتابی را در مورد نظریه الكتریسته اش در سال ۱۸۲۷ منتشر كرد . معادله I=V/R به عنوان "قانون اهم شناختهمی شود. با این شرح كه مقدار ثابتی ازجریان كه ازسیمی عبور بكند . دقیقاً متناسب است با ولتاژ دو سر آن سیم ، تقسیم بر مقاومت آن .
اهم (R) ، واحد مقاومت الكتریكی ، مساوی است با جریان (I) یك آمپری كه در یك رسانا برقرارشود به ازاء یك ولت اختلاف پتانسیل (V) الكتریكی كه بر دو سر سیم اعمال می شود . این روابط بنیادی آغازی است با شروع تحلیل مدارات الكتریكی .