چطور دونات درست کنیم؟

در سرتاسر دنیا کسی وجود ندارد که دونات دوست نداشته باشد. یک شیرینی سبک، پفکی و نرم که از خمیر تازه تهیه و درون روغن سرخ می شود. دونات انواع مختلفی دارد که محبوب ترین آن ها دونات حلقه ای و دونات شکم پر است.

در سرتاسر دنیا کسی وجود ندارد که دونات دوست نداشته باشد. یک شیرینی سبک، پفکی و نرم که از خمیر تازه تهیه و درون روغن سرخ می شود. دونات انواع مختلفی دارد که محبوب ترین آن ها دونات حلقه ای و دونات شکم پر است. معمولا برای تهیه کردن دونات ساده، دونات حلقه ای را بعد از سرخ کردن در مواد شیرین مثل خاک قند می غلتانند، یا روی آن کرم یا سس شکلات می ریزند تا به دونات شکلاتی تبدیل شود.

دونات شکم پر هم نوع دیگری است که آن را با استفاده از کرم، سس شکلات یا مربا پر می کنند. در این مطلب به شما طرز تهیه دونات خانگی با روکش کرمی را آموزش می دهیم تا شما هم بتوانید به سادگی در آشپزخانه ی خود بدون فر دونات های اشتها برانگیز و خوشمزه تهیه کنید.

مواد لازم

آرد سفید: ۳ و یک سوم پیمانه
شکر: دو سوم پیمانه
تخم مرغ: ۲ عدد
شیر ولرم: سه چهارم پیمانه
کره نرم شده: ۶۰ گرم
شکر: دو سوم پیمانه
آب ولرم: یک چهارم پیمانه
مایه خمیر فوری: ۱ قاشق غذاخوری
وانیل: یک چهارم قاشق چای خوری
نمک: یک چهارم قاشق چای خوری
قالب مخصوص دونات

طرز تهیه

۱. برای شروع، مایه ی خمیر را با ۱ قاشق از شکر و آب ولرم مخلوط کنید و در یک ظرف دردار بریزید. ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا مایه ی خمیر فعال شود.

۲. باقی شکر را به همراه وانیل و تخم مرغ ها با همزن برقی خوب مخلوط کنید.

۳. سپس کره ی نرم شده را به مواد هم زده اضافه کنید و دوباره با همزن برقی مخلوط کنید تا یک دست شود.

۴. پس از عمل آمدن مایه ی خمیر، آن را به همراه شیر به مواد داخل همزن اضافه کنید و سپس هم بزنید تا کمی مخلوط شوند.

۵. آرد سفید را به همراه نمک الک و به باقی مواد اضافه کنید. با استفاده از کاردک مواد را مخلوط کنید تا خمیر دونات کاملا یک دست شود.

۶. خمیر را از ظرف بیرون بیاورید و برای ۱۰ دقیقه خوب ورز دهید. سپس خمیر را در ظرفی که کمی چرب شده قرار دهید و روی آن را با پارچه بپوشانید. به خمیر یک ساعت استراحت بدهید تا خوب پف کند و حجم آن زیاد شود.

۷. تخته ی کار یا میز آشپزخانه ی خود را آردپاشی کنید تا خمیر به سطح آن نچسبد. سپس خمیر دونات را از ظرف خارج و با استفاده از وردنه آن را به قطر ۱ سانتی متر پهن کنید و بعد قالب بزنید.

۸. روغن را به میزانی که دونات ها در آن غوطه ور شوند درون یک ماهیتابه ی عمیق بریزید و اجازه دهید داغ شود. دونات ها را در روغن بیندازید و پس از سرخ شدن از روغن خارج کنید. با مخلوط کردن پودر قند، شیر و وانیل یک کرم سفید و شیرین تهیه کنید. دونات ها را در کرم بغلتانید و روی آن ها را با ترافل های رنگی تزیین کنید.

دستور پخت: مریم ابراهیمی