خوراکی های شب یلدا: دسر ژله انار و پاناکوتا

دسر پاناکوتا یکی از دسر های خوشمزه ایتالیایی است که نیمی از آن را بخش خامه ای و نیم دیگر را ژله تشکیل می دهد.

دسر پاناکوتا یکی از دسر های خوشمزه ایتالیایی است که نیمی از آن را بخش خامه ای و نیم دیگر را ژله تشکیل می دهد. این دسر دو رنگ و دوست داشتنی را می توان برای مهمانی، جشن های تولد و دورهمی های خانوادگی درست کرد. برای ژله از رنگ های قرمز استفاده می شود مثل ژله توت فرنگی، ژله گیلاس یا انار. به هنگام فصل پاییز و زمستان و شب یلدا دسر پاناکوتا با ژله و دانه انار ظاهر زیبایی به سفره مهمانی شما خواهد داد.

مواد لازم:

ژله انار

پودر ژلاتین: ۱/۲ قاشق چای خوری
آب: ۲ قاشق چای خوری (۱۰ میلی لیتر)
آب انار: ۱/۴ پیمانه (۶۰ میلی لیتر)
دانه انار: ۲ قاشق غذاخوری
پودر شکر: ۲ قاشق غذاخوری

پاناکوتا

ژلاتین: ۲ ورق
خامه زده شده: ۲ پیمانه (۵۰۰ میلی لیتر)
وانیل: ۱ قاشق چای خوری
پودر شکر: ۱/۴ پیمانه

طرز تهیه:

۱. ژلاتین را داخل آب سرد بخیسانید تا نرم شود.

۲. داخل ماهیتابه خامه و شکر پودر شده و وانیل را ریخته و بهم بزنید تا کل خامه طعم وانیل بگیرد. ورقه های وانیل را از آب درآورده و مایع اضافی را بریزید و داخل خامه بیندازید، بهم بزنید تا حل شود.

۳. خامه را با دقت در قالب یا لیوان بریزید. در صورتی که در قالب می ریزید با پشت قاشق آن را صاف کنید. اگر می خواهید به صورت کج در لیوان شکل بگیرد. یک شانه تخم مرغ را داخل یک سینی بگذارید و لیوان ها را به صورت کج روی شانه تخم مرغ بگذارید تا کج قرار بگیرند. حالا این مخلوط پاناکوتا را با دقت داخل لیوان بریزید. مواظب باشید زیاد نریزید که بیرون بریزد. حالا به آرامی سینی حاوی لیوان و شانه تخم مرغ را داخل یخچال بگذارید. حداقل ۴ ساعت یا یک شب تا صبح بگذارید بماند و سفت شود.

۴. برای ژله انار آب جوش را داخل کاسه ای کوچک ریخته و ژلاتین را به آن افزوده و بهم بزنید تا حل شود.

۵. داخل کاسه ای دیگر، آب انار و شکر را بریزید و هم بزنید تا ترکیب شود. ژلاتین را به آب انار اضافه کنید، بهم بزنید تا ترکیب شود.

۶. میگذاریم مایع ژله انار خنک شده و به دمای محیط برسد سپس این مایع را روی پاناکوتای سفت شده می ریزیم. موقع ریختن این کار را به آرامی و با دقت انجام دهید. ظرف را در یخچال قرار دهید تا ژله خودش را کاملا بگیرد. بعد از سفت شدن ژله، دانه های انار را به آرامی وسط ژله قرار می دهیم.

نکات مهم

می توانید پاناکوتا و ژله را به صورت چند لایه درست کنید. برای هر لایه حداقل ۱ تا ۲ ساعت بگذارید داخل یخچال بماند.
ظرف های مورد استفاده برای این دسر، لیوان نوشیدنی ساده و صاف، لیوان های کشیده، جام، ظرف رامکین، ظرف بستنی خوری و قالب ژله برای سرو دسر در بشقاب است.
برای درست کردن پاناکوتای کم چرب می توان به جای شیر معمولی از شیر نارگیل و به جای خامه از ماست چکیده استفاده کرد. در این روش شیر نارگیل کمی گرم می شود، اما نباید بجوشد، حرارت را کاهش داده و پودر ژله در آن ریخته می شود سپس خوب هم زده ماست چکیده به آن اضافه می شود.
می توانید برای تزئین روی ژله خامه ریخته و روی خامه چند دانه بریزید و در صورت دلخواه با برگ های ظریف نعناع تزئین کنید.
اگر بخواهید انار را داخل ژله بریزید باید بگذارید توی یخچال بماند تا کمی خودش را بگیرد سپس به آرامی دانه های انار را داخل آن بریزید تا نزدیک به لایه بالایی ژله باشد. ریختن میوه در اوایل آماده شدن ژله باعث می شود ژله خوب نبندد.