لواشک زردآلو

درست کردن لواشک یکی از ساده ترین روش ها برای استفاده از میوه های اضافی و یا له شده است. با تهیه لواشک می توانید از طعم میوه ها به روشی دیگر و سایر فصول سال، لذت ببرید.

مواد لازم

زردآلوی شیرین: ۲ و ۱/۴ کیلوگرم
شکر: ۱/۲ پیمانه

طرز تهیه:

۱. زردآلو ها را بشوئید، آن ها را به دو نیم کرده و هسته را خارج کنید. زردآلو های دو نیم شده را روی سینی مخصوص کلوچه بچینید. سمت برش زده رو به بالا باشد. در فر با دمای ۲۰۵ درجه سلسیوس به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید. حواستان باشد که حتما به صورت یک لایه قرار گرفته و روی هم نباشند. آن ها را از فر درآورده و بگذارید به حدی خنک شوند که به راحتی آن ها را در دست بگیرید.

۲. آن ها را داخل مخلوط کن یا غذاساز بگذارید و دستگاه را روشن کنید تا زمانی که یک پوره صاف و یکدست بوجود آید.

۳. پوره زردآلو را داخل یک کاسه بزرگ بریزید. ۱/۲ پیمانه شکر را داخل آن بریزید و بهم بزنید تا شکر کاملا با آن مخلوط شود.

آماده کردن لواشک به دو روش

۱. برای درست کردن لواشک در آفتاب: کف سینی فر، کاغذ روغنی یا سلفون بگذارید. آن را کاملا پهن کنید تا کف سینی را کامل گرفته و کمی هم در لبه ها باشد. با این مقدار پوره، شما نیاز به ۳ تا سینی کلوچه دارید. پوره را کف سینی پهن کنید به طوری که صاف و یکدست باشد با ضخامت نیم سانتی متر یا ۱/۴ سانتی متر. آن را داخل آفتاب بگذارید تا زمانی که وقتی وسط آن را فشار می دهید چسبناک نباشد. اگر به کاغذ می چسبند بگذارید بیشتر بماند. این لواشک ها در صورت وجود آفتاب گرم مناطق گرمسیر در عرض یک روز و در سایر مناطق در عرض ۲ روز آماده می شوند.


۲. روش استفاده از فر: پوره را داخل سینی کلوچه که کاغذ روغنی داخل آن انداخته اید، بریزید. فر را با حرارت ۲۰۰ درجه فارنهایت (۹۵ درجه سلسیوس) روشن کنید و سینی های فر را داخل آن قرار دهید. به مدت ۳ و ۱/۲ ساعت بگذارید سینی ها بمانند. البته این بستگی به ضخامت پوره موجود در سینی دارد. تا زمانی که وسط آن را فشار دهید و چسبناک نباشد، کافی است. توجه: فر را از قبل گرم نکنید، چون باعث سوختن لواشک می شود.